Criminalitatea organizata, incotro? (II)

Sectorul transporturilor si logisticii va continua sa creasca. Unele dintre modificarile anticipate in acest sector vor fi revolutionare. Retelele de criminalitate organizata vor gasi modalitati inovatoare de a exploata modurile de transport in schimbare, rutele si tehnologiile noi.

Noile tehnologii vor permite circulatia rapida si, de multe ori, nedetectabila a cantitatilor mari de marfuri ilicite. Cum infrastructurile de transport si logistica se vor baza din ce in ce mai mult pe sisteme online si pe managementul automatizat de la distanta, grupurile de crima organizata vor miza pe intruziunea in aceste sisteme pentru a manipula rutele de transport si a se infiltra in lanturile de aprovizionare, precum si de a aduna date importante si sensibile.

Deturnari high-tech

Aceste schimbari profunde in domeniul transportului si logisticii vor avea un impact semnificativ asupra infractiunilor grave. Gruparile de criminalitate organizata vor cauta oportunitati de a ataca infrastructurile de transport si logistica si de a se infiltra in hub-uri pentru a facilita activitatile lor criminale. Transportul si logistica se vor baza tot mai mult pe utilizarea de Big Data (volum mare de date informatice tranzactionate) si servicii bazate pe cloud (spatii de stocare virtuale), expunand aceste sectoare la criminalitatea informatica. Atacurile cibernetice sunt deja o amenintare pentru sistemele digitale din sectorul public si privat, dar vor aparea, de asemenea, ca un risc major pentru infrastructurile si activele din sectorul de business. Retelele de criminalitate organizata implicate in furtul de marfa vor dezvolta noi moduri de operare inovatoare pentru a exploata sistemele de transport automate. Aceste grupuri vor incerca sa se infiltreze sau sa controleze sistemele de zbor, feroviare sau alte moduri de transport pentru a devia traseele vehiculelor automate, in scopul de a fura marfa transportata de acestea. Aceasta deturnare high-tech va permite infractorilor sa fure bunuri de valoare mare fara a fi nevoie sa fie in apropiere de locul crimei. Grupurile organizate de infractori vor realiza importanta tranzactionarii datelor legate de transport si logistica, furnizarea de informatii valoroase pentru alti infractori sau companiilor concurente. Aceste date pot fi obtinute prin hacking (n.r. interceptare ilegala a unei transmisii de date informatice) si inginerie IT, precum si prin infiltrarea fizica in cadrul companiilor din sectorul de transport si logistica. Aceste date vor include informatii confidentiale, sensibile despre afaceri, date cu caracter personal si de proprietate intelectuala esentiale pentru business-ul respectiv.

Infiltrari

Externalizarea si furnizarea de servicii de catre societati pe o scara larga vor oferi retelelor criminale mai multe posibilitati de a se infiltra pe intregul lant logistic, permitandu-le facilitarea si/sau ascunderea activitatilor de trafic de date si informatii valoroase. Modificari in infrastructurile de transport si logistica vor schimba modul in care bunurile interzise la detinere, cum ar fi drogurile, armele de foc, bunuri contrafacute, deseurile toxice sau specii protejate, vor fi traficate, precum si pietele de desfacere. Unele piete de desfacere ilegale vor fi stramutate, facand loc unor noi rute, hotspot-uri si piete de contrabanda emergente. La fel ca si pentru bunuri licite, metoda de imprimare 3D va muta productia de bunuri contrafacute mai aproape de pietele de consum. Acest lucru probabil va schimba focalizarea catre traficul de materii prime, inclusiv precursori iliciti. Directiile si rutele bunuri de contrabanda sunt predispuse schimbarii. Utilizarea unor rute inaccesibile anterior in regiunea arctica, de exemplu, va avea un impact asupra rutelor marfurilor de contrabanda la scara globala, cum ar fi drogurile sau speciile pe cale de disparitie. Datorita infrastructurilor sale sofisticate de transport, precum si aparitiei unor noi piete in Asia, Uniunea Europeana ar putea sa se transpuna intr-o regiune de tranzit pentru diferitele marfuri de contrabanda, conectand tarile de origine cu cele de destinatie de pe intregul mapamond. O extindere exponentiala a comertului online va continua intensificarea activitatilor de trafic si contrabanda cu marfuri ilicite la nivel global. Utilizarea vehiculelor automate fara pilot (UAV) pentru transportul marfurilor de contrabanda va permite infractorilor sa mentina doar o legatura virtuala cu activitatile lor criminale, devenind o mare provocare pentru autoritati depistarea si identificarea acestora.

Migratie ilegala si trafic de persoane

Grupurile de criminalitate organizata implicate in facilitarea migratiei ilegale si a traficului de fiinte umane vor incerca sa exploateze schimbarile in transport si logistica. Infractorii si victimele vor putea folosi optiuni de transport foarte diversificate. Migrantii ilegali pot fi transportati in vehicule automate fara pilot (UAV) utilizate atat pentru transportul terestru, maritim cat si aerian, fara a stabili contactul fizic cu facilitatorii. Acestia vor incerca sa dezvolte sau sa chiar sa cumpere expertiza de a se infiltra in sistemele de control al transporturilor, in scopul de a-si asigura accesul la mijloacele de transport. Hotspot-urile cheie, precum si traseele pentru intrarea ilegala in Uniunea Europeana, se vor schimba, ca urmare a modificarilor demografice, dar si a situatiilor economiile din tarile de origine si de tranzit. Pe masura ce tarile din Asia vor deveni destinatii atractive pentru migranti, Uniunea Europeana se poate dezvolta ca o regiune de tranzit pentru migratia ilegala sau chiar o regiune de origine. Aceste evolutii sunt, de asemenea, de natura sa afecteze traficul de fiinte umane si victimele sale. Externalizarea sau crowdsourcing-ul (n.r. procesul prin care o multime de oameni participa activ la producerea unei activitati) din sectorul logistic, in scopul de a reduce costurile, pot oferi noi oportunitati pentru exploatarea prin munca. Sumele mari de bani asociate cu proiectele de cercetare si dezvoltare a infrastructurii si productiei, din domeniul transportului si logisticii, sunt de natura sa atraga actori din sfera criminalitatii financiare si economice. Retelele de crima organizata vor cauta oportunitati de frauda si coruptie in cadrul proiectelor de infrastructura si a parteneriatelor publice-private. Vor deveni din ce in ce mai greu de controlat lanturile de aprovizionare complexe, care implica mai multe moduri de transport. Cresterea masurilor de securitate, atat cele asociate cu securizarea lantului de aprovizionare cat si securizarea vamala, vor duce cel mai probabil la intarzieri in desfasurarea operatiunilor de transport si logistica, putand da nastere la multiple tentative de acte de coruptie menite sa accelereze procedurile de verificare. Companiile de logistica vor oferi consiliere suplimentara cu privire la procedurile vamale si la metode de eludare a reglementarilor. Unele grupari de crima organizata se vor specializa in furnizarea de servicii cu privire la facilitarea transportului si vor dezvolta modele noi de afaceri pentru a genera profituri substantiale din eludarea procedurilor legale.

Mobilitate mai mare si pentru infractori

Mobilitatea mai mare va permite infractorilor sa comita infractiuni oriunde, oricand, repede si discret. Utilizarea serviciilor de crowdsourcing va usura desfasurarea activitatilor infractionale. De exemplu, aplicatii de navigare utilizand datele in timp real transmise de utilizatori pentru a gasi cele mai eficiente rute vor permite infractorilor sa devina din ce in ce mai buni la a distrage atentia autoritatilor de aplicare a legii. Tehnologia informatiilor, cum ar fi utilizarea de Big Data, hacking la distanta, hacking de roboti si sisteme automatizate ar putea oferi antreprizelor criminale o acoperire cu adevarat globala, bazandu-se pe un numar limitat de resurse si experti tehnici, mentinand totodata un profil scazut pe scenele criminalitatii. Retelele de criminalitate organizate vor necesita, in general, un nivel mai ridicat de expertiza pentru a abuza de datele disponibile si a le folosi in activitatile lor infractionale. Vor trebui sa recruteze membri cu experienta in tehnologia informatiei sau sa foloseasca resurse externe. Schimbarea perspectivei si trecerea la infiltrarea in cadrul sistemelor de control al transportului si operatiunilor logistice este de natura sa faca violenta un instrument irelevant pentru criminalitatea organizata, cu exceptia situatiei in care se va dori pastrarea facilitatorilor-cheie si a concurentilor in deplina subordonare.

Mihai CAZACU

Consultant anti-frauda

mihai.cazacu@consultant.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.