2020: tendințe și perspective în industria transporturilor și logisticii

La începutul unui an care aduce cu sine numeroase schimbări, industria de transporturi şi logistică trebuie să jongleze cu numeroși factori al căror impact nu este simplu de estimat. Jucătorii din piață au de rezolvat ecuații cu multe necunoscute pentru a își atinge obiectivele setate pentru 2020, iar cuvântul-cheie cel mai probabil va fi „adaptabilitatea” la provocările locale și globale. Gebrüder Weiss România ne conturează câteva din aspectele definitorii ale anului încheiat și ale celui în curs.

Pe plan local, pentru sectorul de logistică și transporturi, raportul INSSE, Transportul de pasageri și mărfuri pe moduri de transport, indică creșteri aproape pe întreaga linie în primele nouă luni ale lui 2019.

Ca volum, transportul rutier de mărfuri a înregistrat un plus de 5,2%, cel maritim, de 7,2%, iar cel feroviar, de 8,3%. Sunt indicatori care arată o cerere sănătoasă în piață și un trend ascendent sustenabil pe termen mediu-lung.

În același timp, se remarcă trei aspecte problematice, care vor continua să existe și în 2020, având un risc pronunțat de a frâna creșterile: infrastructura deficitară, dificultatea de a găsi personal calificat și deficitul de șoferi.

Pentru a contrabalansa costurile operaționale și de personal care cresc progresiv din aceste cauze, companiile precum Gebrüder Weiss caută soluții acolo unde lucrurile depind de ele, cum ar fi adoptarea accelerată a digitalizării și inteligenței artificiale sau strategiile de atragere și retenție a personalului.

Pe de altă parte, rezolvarea deficiențelor din infrastructură este în controlul statului. O veste bună este că soluțiile există, mai ales sub forma fondurilor UE pentru dezvoltarea unei rețele transeuropene integrate de transporturi.

La nivel global, pot fi identificate două mari provocări în plină desfășurare, ale căror efecte vor bulversa numeroase sectoare economice: mult discutatul Brexit și imprevizibilul coronavirus COVID-19. Ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană a fost deja intens dezbătută și companiile au început să își pregătească măsuri de contracarare a efectelor. Până la finalul lui 2020, Brexit este încă în faza de tranziție, ceea ce înseamnă că în practică nu au apărut schimbări. Este o perioadă de respiro binevenită, în condițiile în care impactul operațional se anunță a fi major. Printre provocări, se numără formalitățile vamale, timpul de tranzit crescut din cauza unor controale mai stricte la frontieră, necesitatea unor autorizații de transport sau calificări profesionale și vize pentru șoferi.

Dacă în privința Brexitului provocările sunt relativ previzibile, situația este mult mai instabilă din cauza epidemiei de coronavirus – iar industria transporturilor este printre primele care îi resimte efectele. În condițiile în care China este principalul partener importator în relația cu UE și a doua piață de export,  întârzierile de mărfuri, mai ales la transport aerian sau terestru, produc efecte în cascadă și pierderi economice semnificative. La nivel de personal, carantina impusă celor care revin din China adaugă o presiune suplimentară asupra deficitului de șoferi existent. În plus, recenta răspândire a coronavirusului în Europa, care afectează parteneri comerciali esenţiali ai României, ca Italia, se poate dovedi a fi o provocare şi mai mare pentru mediul de business.

Dincolo de provocările locale și globale, a căror gestionare complexă implică și mulți factori ce nu sunt în controlul mediului de business, tehnologizarea și sustenabilitatea, aspecte interconectate, vor lua avânt în 2020. Gebrüder Weiss România își propune investiții în echipamente IT pentru o cât mai bună integrare a informațiilor din multiple surse.

Prin aceasta, va oferi nu doar optimizări operaționale, ci și o reducere a resurselor alocate prin eficientizarea proceselor. Spre exemplu, un transport eficientizat înseamnă un consum mai mic de combustibil și, implicit, scăderea poluării.

La fel, investițiile în echipamente cu emisii reduse, parteneriatele cu cărăuși de clasa A (flote auto Euro 5 și Euro 6), reciclarea ambalajelor și reducerea consumului unor materiale au impact asupra mediului și sunt în linie cu valorile globale ale GW. Pe ambele planuri, compania monitorizează constant trendurile tehnologice și analizează implementarea unor măsuri care să ajute concomitent businessul și mediul înconjurător.

Se poate spune că, indiferent de perspectivă, anul 2020 stă sub semnul unei readaptări constante, care cere viteze de reacție tot mai rapide. Deși aceasta nu este o noutate pentru industria transporturilor și logisticii, anul în curs pare să aducă o suprapunere a unor provocări complexe, previzibile sau nu. Este însă și un an al oportunităților care pot apărea pentru businessurile care vor ști să se pregătească din timp pentru schimbările geo-politice majore și care vor dezvolta mecanisme robuste de repliere.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.