Adrian Crit: Modernizam si construim tramvaie in Uzina de Reparatii a RATB

 

Transportul public de persoane este o activitate esentiala pentru functionarea si dezvoltarea unei metropole cum este Bucurestiul, in conditiile in care fenomenul aglomerarii traficului auto a crescut enorm. Adrian Crit, directorul general al Regiei Autonome de Transport Bucuresti, a preluat in urma cu doua luni conducerea institutiei, iar sarcina sa este una dintre cele mai dificile, atat timp cat marile orase ale lumii au demonstrat ca eficientizarea serviciului public de transport este unica solutie viabila de ameliorare si de solutionare a ambuteiajelor de la orele de varf. La intrebarile Ziua Cargo despre planurile de dezvoltare a serviciilor oferite bucurestenilor de catre Regie, dar si despre modul in care aceasta institutie traverseaza criza economica, Adrian Crit a avut amabilitatea sa raspunda cititorilor nostri, intr-un interviu.

 

Ziua Cargo: Reinfiintarea traseelor preorasenesti a presupus achitarea datoriilor pe care C.J. Ilfov le avea catre RATB? Cum au decurs negocierile cu primariile ilfovene, si care sunt noile trasee preorasenesti?

Adrian CRIT: Consiliul Judetean Ilfov nu si-a indeplinit obligetiile de plata pe care si le asumase fata de Consiliul General al Municipiului Bucuresti prin Protocolul privind transportul public de calatori. Fata de aceasta situatie, Primaria Municipiului Bucuresti s-a adresat instantei judecatoresti, pentru recuperarea datoriilor acumulate.

La solicitarea primariilor din Comunele Chitila, Chiajna, Domnesti si Mogosoaia, Primaria Municipiului Bucuresti si Regia Autonoma de Transport Bucuresti au incheiat contracte direct cu aceste primarii. Astfel, incepand din data de 13.09.2010, RATB a infiintat liniile 406, 422, 408, 428 si 460.

 

Ziua Cargo: Ce investitii are programate RATB pentru anul 2010, avand in vedere perioada de criza, dar, mai ales, bugetul mai redus decat in anii trecuti, propus de Primarul General Sorin Oprescu si aprobat de C.G.M.B. pentru anul in curs? Ce obiective de investitii incepute anul trecut si continuate anul acesta vor fi finalizate?

Adrian CRIT: Proiectele de investitii au la baza strategia de dezvoltare a serviciului public de transport de suprafata in Municipiul Bucuresti, strategie care prevede modernizarea si extinderea infrastructurii retelei de tramvai si troleibuze, inlocuirea si marirea parcului de autobuze, troleibuze si tramvaie.

Planul de investitii pentru anul 2010 prevede modernizarea a 6 tramvaie V3A si construirea a 4 tramvaie Bucur LF, in cadrul Uzinei de Reparatii RATB, precum si continuarea lucrarilor de inlocuire a pieselor de cale la reteaua de tramvaie, lucrare inceputa in anul 2009.

 

Ziua Cargo: Cum decurge activitatea liniilor turistice la manastirile din jurul Bucurestiului, la doua luni de la infiintare? Exista suficiente solicitari din partea bucurestenilor? Autobuzele functioneaza la capacitate maxima?

Adrian CRIT: In baza unui parteneriat intre Regia Autonoma de Transport Bucuresti si Ministerul Dezvoltarii si Turismului, incepand din data de 01.08.2010 au fost infiintate noua trasee turistice catre manastiri si obiective de interes din jurul Bucurestiului. Avand in vedere ca este vorba de un proiect pilot, functionarea acestor trasee a fost monitorizata permanent in vederea adaptarii ofertei la cererea de transport.

Cel mai atractiv traseu, care a necesitat in mod repetat suplimentarea parcului de autobuze, este T9, care functioneaza de la terminalul Piata Presei Libere – Ghencea – Manastirea Comana – Parcul Natural Comana.

Lipsa de interes a calatorilor pentru traseele spre Manastirea Ciorogarla si Biserica Sf. Voievozi din Hulubesti a determinat desfiintarea acestora.

 

Ziua Cargo: Ne puteti oferi detalii despre introducerea cartelei unice pentru calatoria cu metroul si mijloacele de transport public de suprafata: costuri, cum colaborati cu Metrorex, avand in vedere ca directorul general Gheorghe Udriste a condus multi ani Directia de Transporturi din Primaria Capitalei si cunoaste necesitatile de transport ale bucurestenilor?

Adrian CRIT: Sistemul de transport in comun din Bucuresti are unul dintre cele mai moderne si complexe sisteme de taxare din lume, pe baza de carduri contactless. Utilizatorii transportului in comun beneficiaza de multiple posibilitati de reincarcare a cardurilor, prin POS – la centrele RATB, e-commerce (reincarcare prin Internet) si prin ATM-urile BCR.

Majoritatea utilizatorilor transportului in comun sunt in posesia unui card ACTIV, pe care au posibilitatea sa incarce oricare din titlurile de calatorie din oferta RATB, abonamentul Metrorex, portofel electronic sau diverse combinaiii ale acestora. In prezent, in sistem exista circa 980.000 de carduri ACTIV care se adreseaza, in egala masura, atat calatorilor fideli ai RATB (utilizatori de abonamente), cat si celor ocazionali (utilizatori de portofel electronic).

Relatia cu Metrorex este una de colaborare, fireasca, intre doi operatori de transport public.

 

Ziua Cargo: Credeti ca aceasta criza economica poate fi benefica pentru transportul public bucurestean, in sensul ca publicul calator va opta (sau a optat deja) pentru mijloacele de transport ale RATB, in defavoarea autoturismelor proprii, lucru ce va duce la fluidizarea traficului?

Adrian CRIT: Pentru a convinge cetatenii sa foloseasca mai mult mijloacele de transport public, RATB trebuie sa ofere servicii care sa reprezinte o alternativa viabila si convenabila pentru deplasarile urbane. In acest sens, ne propunem cresterea calitatii si atractivitatii transportului public, asigurandu-se o imbunatatire a conditiilor de transport, cresterea sigurantei in exploatare, reducerea duratei deplasarilor, imbunatatirea ritmicitatii mijloacelor de transport. In colaborare cu Consiliul General al Municipiului Bucuresti si Primaria Municipiului Bucuresti, vrem sa continuam modernizarea infrastructurii caii de rulare, modernizarea parcului de autobuze, troleibuze si tramvaie, precum si instituirea de benzi proprii de circulatie pentru vehiculele de transport public.

 

Ziua Cargo: Traseele unice pentru mijloacele RATB – in putinele zone in care au fost introduse – si-au demonstrat eficienta pana acum?

Adrian CRIT: Culoarele unice reprezinta cel mai bun mod de a imbunatati ritmicitatea si punctualitatea mijloacelor de transport in comun de suprafata. Organizarea culoarelor unice pe Bd. Elisabeta si Bd. Dacia, pentru traseele de autobuze si troleibuze, precum si pe liniile de tramvaie 41 si 32 (tronsoanele Str. Antiaeriana – Str. Margeanului si Str. Buzoieni – Piata Cosbuc), si-au demonstrat eficienta.

 

Ziua Cargo: Ce proiecte noi anuntati publicului calator bucurestean?

Adrian CRIT: In perioada 2011-2013, RATB are in vedere realizarea urmatoarelor obiective de investitii:

* modernizarea si retehnologizarea Uzinei de Reparatii RATB pentru constructia de tramvaie;

* modernizarea depoului de tramvaie Titan;

* modernizarea liniilor de tramvai pe Bd. Camil Ressu, Bd. Gloria si Str. Nicolae Teclu;

* achizitia a 300 autobuze, 150 troleibuze si construirea a 16 tramvaie Bucur LF.

Interviu realizat de Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.