Amânarea plății taxelor, o gură de oxigen

Amânarea plății obligațiilor fiscale fără instituirea accesoriilor până la 30 de zile de la încetarea situației de urgență este considerată cea mai utilă măsură luată de Guvern în contextul pandemiei COVID-19 de către 90% dintre companiile respondente în cadrul studiului Barometrul de HR, realizat de PwC România. 

“Mediul de afaceri se confruntă cu un climat imprevizibil, fără precedent, care duce la o scădere neașteptată a veniturilor într-un termen scurt. Multe companii găsesc cu greu soluții pentru a-și asigura lichidități și au nevoie de sprijinul guvernului. Amânarea plății taxelor reprezintă o gură de oxigen în aceste condiții. În continuare, va fi nevoie de alte măsuri pentru a combate efectele negative ale pandemiei COVID-19”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.

Ionuţ Simion, Country Managing Partner, PwC România

. Totuși așteptările trebuie să rămână realiste, raportate la posibilitățile bugetare. Spun asta pentru că în ultimii ani, deși am avut creștere economică, a fost aplicată o politică fiscală prociclică care a dus la restrângerea spațiului fiscal, limitând mijloacele de intervenție ale guvernului într-o situație de criză, așa cum este cea pe care o traversăm acum”, a adăugat el.

În ceea ce privește impactul măsurilor luate de autorități în contextul pandemiei COVID-19, marea majoritate a respondenților au apreciat ca benefice și alte măsuri luate în zona fiscală, astfel: 

  • 88% consideră ca binevenită măsura de amânare a termenului de plată pentru impozitul pe clădiri, teren, respectiv impozitul pe mijloacele de transport (inclusiv termenul pentru acordarea bonificatiei) de la 31 martie 2020 pana la 30 iunie 2020
  • 70% cred că este utilă masura ce stabilește plățile anticipate trimestriale la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent.
Daniel Anghel, Partener PwC România

”În contextul crizei actuale, măsuri precum folosirea Spațiului Privat Virtual pentru emiterea documentelor, depunerea declarațiilor online și arhivarea electronică sunt necesare în relația autorități – contribuabili. Recent, guvernul a adoptat o ordonanță de urgență, încă nepublicată, prin care autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să accepte documentele semnate cu semnătură electronică, trimise online de firme și persoane fizice. Știm, de asemenea, că anul acesta administrația fiscală are în pregătire mai multe proiecte de digitalizare pentru a fi aplicate. Sperăm că tot acest proces de digitalizare a serviciilor publice va fi accelerat în perioada următoare pentru că este în avantajul autorităților și al contribuabililor atât din perspectiva simplificării interacțiunii, precum și a reducerii costurilor”, a arătat Daniel Anghel, Partener, liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România.

În ceea ce privește măsurile propuse public de mediul de afaceri, companiile au răspuns astfel:

  • 70% spun că ar fi utilă implementarea facturării și arhivării electronice
  • 64% consideră benefică deductibilitatea integrală din punct de vedere fiscal pentru donații efectuate pentru eradicarea și combaterea Covid-19
  • 58% sunt de părere că ar fi nevoie de emiterea prin Spațiul Privat Virtual a certificatelor de înregistrare, de rezidență, de înregistrare și orice alte certificate
  • 52% ar vrea deductibilitatea integrală pentru provizioanele pentru risc de neplata constituite ca urmare a efectelor pandemiei, precum și ajustarea bazei de impozitare a TVA pentru creanțe neîncasate în perioada în care este aplicabilă starea de urgență precum și pentru 60 zile după data de încetare a acesteia
  • 34% cred că ar fi utilă implementarea rambursării TVA cu control ulterior pentru toți contribuabilii, indiferent de suma solicitată la rambursare
Andreea Mitirița Partener, Departamentul de consultanță fiscală și juridică, PwC România

”Măsurile luate până acum pentru a sprijini companiile vizează problemele identificate pe termen scurt, având aplicabilitate pe perioada stării de urgență și încă 30 de zile după încheierea ei. Este evident că trebuie analizate, cât mai repede, alte măsuri fiscale care să ajute mediul de afaceri pe termen mai lung și, în acest scop, ne putem uita la ceea ce fac alte state din Europa și să preluăm bune practici din experiența lor. De exemplu, măsurile pentru optimizarea fluxului de numerar ar trebui să fie primele luate în calcul, cum ar fi compensarea sumelor plătite în plus sau de rambursat cu obligații fiscale curente sau rambursarea cu celeritate a acestora”, a declarat Andreea Mitiriță, Partener Servicii fiscale PwC România.

Măsurile în domeniul taxării luate de alte state au fost colectate și centralizate de firmele din rețeaua PwC. Dintre acestea, unele se află în discuții în România.

Exemple de măsuri adoptate în alte state:

  • Rambursarea accelerată a TVA (Belgia, Luxemburg si Letonia)
  • Prelungirea termenului pentru depunerea declarațiilor  fiscale / plata obligațiilor fiscale (Italia, Cehia, Belgia, Austria, Malta, Franța, Luxemburg)
  • Stimulente fiscale pentru donațiile efectuate de contribuabili (Grecia, Italia, Polonia, Ucraina)
  • Suspendarea acțiunilor de control fiscal / control fiscal online (Austria, Italia, Franta, Polonia)
  • Contribuabilii pot deduce pierderea înregistrată în 2020 din veniturile obținute în 2019 (Polonia) – impozit pe profit și impozit pe salarii.

Despre studiu

Studiul PwC România HR Barometru a fost derulat în perioada 23-26 martie 2020 pe baza informaţiilor furnizate de 91 de companii din sectoarele: bunuri de larg consum, auto (producție și distribuție), transporturi, farmaceutic, IT&C, servicii financiare, energie (producție, utilități, distribuție), distribuitori (retail & logistică), servicii externalizate, altele.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.