Anvelopele de iarna si “puricarea” sediilor transportatorilor, in Legea 161/2011

 

Obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna si intarirea controalelor in trafic si la sediul operatorilor de transport au fost incluse in Legea nr. 161/2011 de aprobare a Ordonantei nr. 5 din 26 ianuarie a.c., ce aducea modificari OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice. Textul ordonantei din ianuarie a suferit in Parlament cateva modificari si completari. Astfel, verificarea documentelor transportatorilor va fi mai amanuntita – atat in trafic, cat si la sediu -, iar sanctiunile aplicate vor fi mai aspre. Printre acestea se inscrie si plata unor despagubiri catre CNADNR, in calitate de administrator al drumului, in cazul depasirii masei totale maxime admise.

 

Legea 161/2011 privind aprobarea OG 5/2001 pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea sigurantei rutiere si destinatia sumelor incasate de catre personalul imputernicit cu atributii de inspectie si control in urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de transport rutier a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 14 iulie. Printre modificarile aduse in noul act normativ se inscriu cele referitoare la cauciucurile de iarna (astfel ca, din noiembrie, nu mai scapa nimeni fara sa-si achizitioneze astfel de echipamente). Mai precis, s-a inlocuit denumirea “echipamente antiderapante omologate”, cu “echipamente antiderapante certificate”.

Insa cele mai importante prevederi au fost operate la capitolul controale. Astfel, verificarile la sediul operatorilor de transport vor putea fi efectuate si de catre echipaje de inspectori, dintre care cel putin unul trebuie sa fie inspector de trafic. Acestia au dreptul sa solicite furnizarea oricaror informatii din registre, documente sau baza de date, sa verifice documentele privind operatiunile de transport si de intretinere a parcului auto de la sedii si punctele de lucru, si chiar sa ia copii sau extrase de pe registre ori documente, sub sanctiunea incalcarii confidentialitatii.

In cazul utilizarii pentru transport a unui vehicul fara sa se poata face dovada detinerii urmatoarelor documente, dupa caz”: licenta de transport, copia conforma a acesteia, certificatul de transport in cont propriu, copia conforma a acestuia, licenta de traseu, autorizatia speciala de transport, autorizatia de transport international sau documentul de transport persoane, prin servicii ocazionale, se suspenda dreptul de utilizare a autovehiculului prin retinerea placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare, plus amenda corespunzatoare.

 

Despagubiri catre CNADNR in cazul depasirii masei maxime admise

Aceeasi pedeapsa se aplica in cazul depasirii cu minimum 10% a masei maxime autorizate pentru cel putin o axa. Masura suspendarii dreptului de utilizare a autovehiculului se aplica pentru o perioada de 6 luni si se realizeaza prin retinerea placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare, aplicandu-se si sanctiunea contraventionala corespunzatoare.

Pe langa amenda aplicata pentru depasirea masei totale maxime admise, contravenientul are obligatia de a achita cu titlu de tarif de despagubire, in contul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) – administratorul drumului -, anumite sume calculate in anexele Legii 161/2011.

Iata, pe larg, modificarile si completarile aduse ordonantei din ianuarie, aparute acum in noul act normativ:

1. La articolul I punctul 2, punctul 28 al alineatului (1) al articolului 102 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „28. conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, fara ca acestea sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau fara a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate;”.

2. La articolul I punctul 3, litera h1) a alineatului (1) al articolului 112 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „h1) autovehiculul nu este dotat, la circulatia pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, cu anvelope de iarna, iar autovehiculul de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si autovehiculul de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, nu sunt echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune ori nu au montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate;”.

3. La articolul II punctul 1, alineatul (1) al articolului 56 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 56. — (1) Inspectia, controlul si supravegherea modului de respectare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, precum si a prevederilor normelor si reglementarilor prevazute de aceasta se efectueaza in trafic si la sediul operatorilor de transport/intreprinderilor de catre inspectorii de trafic si/sau personalul autoritatii competente imputernicit in acest scop. Controalele la sediu pot fi efectuate si de echipaje de inspectori, dintre care cel putin unul va fi inspector de trafic.”

4. La articolul II punctul 3, alineatul (2) al articolului 57 (al carui continut era urmatorul: “La efectuarea controlului la sediul intreprinderilor si/sau operatorilor de transport rutier, acestia au obligatia prezentarii tuturor documentelor solicitate de personalul autoritatii competente imputernicit in acest scop\”) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(2) In cazul controalelor efectuate la sediul operatorilor/intreprinderilor, inspectorii de trafic si/sau personalul autoritatii competente imputernicit in acest scop au/are dreptul:

a) sa solicite furnizarea oricaror informatii din registre, documente sau baza de date;

b) sa verifice registrele si documentele privind operatiunile de transport si de intretinere a parcului auto de la sedii si punctele de lucru;

c) sa faca copii sau extrase de pe registre ori documente, sub sanctiunea incalcarii confidentialitatii.”

5. La articolul II punctul 4, litera an) a articolului 58 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „an) efectuarea transportului de marfuri sau de persoane pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca autovehiculele sa fie dotate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune ori fara a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate;”.

6. La articolul II, dupa punctul 5 se introduc trei noi puncte, punctele 51—53, cu urmatorul cuprins:

„51. La articolul 59 alineatul (1), dupa litera c) se introduce o noua litera, litera c1), cu urmatorul cuprins: «c1) de la 5.000 lei la 8.000 lei, faptele care au avut ca urmare consecinta prevazuta la art. 622 ;».

52. La articolul 62, alineatul (1) (care prevedea urmatoarele: “In cazul utilizarii la transport a unui vehicul rutier care prezinta defectiuni tehnice majore si/sau periculoase, se suspenda dreptul de utilizare a vehiculului prin retinerea placutelor cu numarul de inmatriculare, a certificatului de inmatriculare si prin anularea inspectiei tehnice periodice, aplicandu-se si sanctiunea contraventionala corespunzatoare de catre personalul competent potrivit legii”) se modifica si va avea urmatorul cuprins: «Art. 62. – (1) in cazul utilizarii pentru transport a unui vehicul, fara a se putea face dovada ca se detin urmatoarele documente valabile, dupa caz: licenta de transport, copia conforma a acesteia, certificat de transport in cont propriu, copia conforma a acestuia, licenta de traseu, autorizatia speciala de transport, autorizatia de transport international sau documentul de transport persoane, prin servicii ocazionale, dupa caz, ori in cazul depasirii cu minimum 10% a masei maxime autorizate pentru cel putin o axa, se suspenda dreptul de utilizare a autovehiculului prin retinerea placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare, aplicandu-se si sanctiunea contraventionala corespunzatoare.»

53. La articolul 62, dupa alineatul (2) (ce prevede urmatoarele: “Suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului prin retinerea placutelor cu numarul de inmatriculare, a certificatului de inmatriculare si prin anularea inspectiei tehnice periodice inceteaza, iar placutele cu numarul de inmatriculare si certificatul de inmatriculare prevazute la alin. (1) se restituie, la cerere, dupa prezentarea dovezii privind efectuarea unei inspectii tehnice in vederea redobandirii certificatului de inmatriculare in conformitate cu legislatia in vigoare\”) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins: «(21) Masura de suspendare a dreptului de utilizare a autovehiculului se aplica pentru o perioada de 6 luni si se realizeaza prin retinerea placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare, aplicandu-se si sanctiunea contraventionala corespunzatoare.»”

7. La articolul III punctul 3, alineatele (3) si (5) ale articolului 61 se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „(3) Pe langa amenzile contraventionale aplicate persoanelor fizice si juridice de catre personalul cu atributii de inspectie si control imputernicit de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii pentru nerespectarea prevederilor referitoare la circulatia pe drumurile publice cu depasirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe si/sau dimensiunilor maxime admise prevazute in anexele nr. 2 si 3, contravenientul are obligatia de a achita in contul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania – S.A., respectiv al administratorului drumului, cu titlu de tarif de despagubire, sumele stabilite potrivit anexei nr. 5;

(5) Sumele incasate cu titlu de tarif de despagubire, potrivit alin. (3), vor reveni ca venituri proprii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania – S.A., respectiv administratorului drumului, si vor fi utilizate in exclusivitate pentru finantarea lucrarilor de constructie, modernizare, intretinere si reparatie a drumurilor nationale, precum si pentru garantarea si rambursarea creditelor externe si interne contractate in acest scop.”

Legea nr. 161 a fost adoptata de Parlament in data de 11 iulie si a fost publicata in Monitorul Oficial trei zile mai tarziu.

Magda SEVERIN

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.