Companiile românești de transport câștigă teren pe scena internațională, relevă raportul „Transport in Europe. Trends. Data. Analysis”.

PITD, o fundație specializată în analiza transportului rutier de marfă din Polonia și Europa, a realizat raportul, potrivit unui comunicat. Sunt examinate avantajele competitive și implicațiile strategice pentru managerii din sectorul TSL autohton.
Comunicatul transmis redacției:
O putere în ascensiune în est: România își consolidează poziția
Din perspectiva Bucureștiului, este evident că nu mai suntem doar o altă țară pe harta transporturilor din Europa. Firmele românești, alături de omologii lor cehi și lituanieni, își consolidează sistematic poziția, devenind jucători-cheie în regiune.
Analiza performanței în transportul de marfă
Datele din raport relevă cum a crescut, în doar doi ani, ponderea companiilor românești în totalul performanței transportului de marfă din UE. Avansul, măsurat în tone-kilometri (tkm), este de la 3,4%, în 2022, la 3,6%, la sfârșitul anului 2024.
Mai mult, anul trecut, performanța transportului de marfă a urcat cu 1,7%, într-o industrie unde anvergura și eficiența sunt esențiale. „Aceasta este o dovadă a forței noastre în creștere și a capacității de a concura pe cele mai exigente piețe”.
Avantajul costurilor. De ce sunt transportatorii români atât de competitivi?
Fundația expansiunii noastre o reprezintă structura de costuri. În climatul economic actual, excepțional de dificil, avantajul nostru în acest domeniu a devenit un atu esențial, permițându-ne să construim o poziție formidabilă pe piață.
Acest avantaj este recunoscut de analiștii din întreaga Europă. Natalia Foszt, business development director la Omida VLS, în comentariul său pentru raport, evidențiază un factor care oferă un avantaj față de concurenții din Polonia.
„Transportatorii români, lituanieni sau din alte țări est-europene le iau locul celor polonezi, deoarece costurile lor cu forța de muncă sunt adesea aproape la jumătate față de cele din Polonia. Acest lucru influențează direct costul total al operațiunilor și tarifele de transport oferite clienților”, declară ea.
Această discrepanță în costurile cu forța de muncă permite firmelor noastre să ofere tarife extrem de competitive, un aspect crucial pentru asigurarea contractelor și consolidarea prezenței noastre pe piețele din Europa de Vest.
Piața, în practică: o analiză a rutei comerciale Polonia-România
Pentru a vedea cum se transpune competitivitatea noastră în realitățile pieței, merită analizate datele pentru ruta comercială Polonia-România. Aceasta servește drept un studiu de caz perfect al modului în care echilibrul de putere se modifică dinamic.
Date despre volume și tarife
Datele de pe bursa de transport Trans.eu, prezentate în raportul „Transport in Europe. Trends. Data. Analysis” pentru iulie 2025, relevă o dinamică interesantă. Pe de o parte, numărul ofertelor de încărcături pe această rută a scăzut cu 15%, de la an la an.
Pe de altă parte, în aceeași perioadă, numărul căutărilor de marfă (care indică interesul transportatorilor) a crescut exploziv, cu 15%. Acest lucru demonstrează că firmele noastre caută activ încărcături pe acest coridor, recunoscându-i potențialul semnificativ.
Rezultatul acestei activități intense este o presiune puternică de scădere a prețurilor. Ruta Polonia-România este una dintre puținele rute comerciale conectate cu Polonia, unde tarifele sunt în scădere – cu 5,9% de la an la an în iulie.
Acest lucru confirmă capacitatea noastră de a concura eficient prin preț și de a acapara o cotă de piață.
Concluzii strategice: cum să ne valorificăm poziția în noua realitate?
Forța noastră în creștere și avantajul de cost formează o fundație solidă pentru dezvoltarea viitoare. Totuși, pentru a capitaliza pe deplin acest potențial, este esențială o strategie bine gândită. Raportul „Transport in Europe” oferă îndrumări valoroase în acest sens.
Trei piloni strategici
O analiză a datelor și a comentariilor experților indică trei direcții-cheie. Acestea îi vor ajuta pe liderii din sectorul TSL românesc să își consolideze poziția și să își sporească profitabilitatea
1. Specializarea: Avantajul nostru de cost oferă o bază solidă, dar adevărata valoare constă în specializare. După cum remarcă pertinent Maciej Wroński, președintele asociației poloneze Transport și Logistică Polonia, merită „să sacrifici o parte din tonele-kilometri în favoarea unor curse mai profitabile”.
Investițiile în nișe precum transporturi agabaritice, servicii de transport frigorific (reefer) sau mărfuri ADR ne pot permite să construim marje mai mari și un avantaj competitiv pe termen lung.
2. Diversificarea: Deși poziția noastră în Europa Centrală și de Est este puternică, ar trebui să explorăm activ noi piețe. Radosław Lemieszek, de la MCG Logistics, subliniază că „diversificarea devine o strategie cheie pentru supraviețuire”.
Datele din raport pot ajuta la identificarea piețelor și coridoarelor unde prezența noastră este încă incipientă, dar potențialul de creștere este substanțial.
3. Eficiența operațională: Pentru ca avantajul nostru de cost să fie sustenabil, trebuie să urmărim neîncetat eficiența maximă. După cum sfătuiește Elżbieta Kubiak, CEO al Elmark Transport, cheile sunt: „optimizarea rutelor și a programărilor, reducerea kilometrilor parcurși fără încărcătură (cursele goale), asigurarea unui număr mai mare de încărcături parțiale/LTL și maximizarea gradului de utilizare a spațiului de marfă”.
Investițiile în tehnologie și rafinarea proceselor operaționale reprezintă calea pentru a ne asigura profitabilitatea pe termen lung.
Europa este plină de oportunități pentru firmele românești.
Poziția noastră ascendentă este rezultatul muncii asidue și al utilizării strategice a punctelor noastre forte. Acum este momentul să facem pasul următor – să facem tranziția de la leadership de cost la un leadership bazat pe calitate și eficiență.
O analiză amănunțită a datelor este cel mai bun instrument de navigație în această călătorie.
Analiza completă „Transport in Europe. Trends. Data. Analysis”, cu datele pentru toate rutele comerciale europene-cheie, poate fi descărcată gratuit la: https://tinyurl.com/bdfu2ppa















