ASF croiește în secret modificarea Legii RCA, în favoarea asigurătorilor

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) acuză ASF că pregătește în secret modificarea Legii RCA în favoarea firmelor de asigurare.

Potrivit unui comunicat, reprezentanții COTAR au intrat în posesia unor documente în acest sens, transmise Parlamentului de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Astfel, reprezentanții ASF croiesc, în colaborare cu unii parlamentari, modificări legislative care vor distruge definitiv piața RCA”, spun cei de la COTAR. Drepturile celor circa 8 milioane de asigurați vor fi „îngenuncheate”. Transporturile sunt un sector economic „din care vin,anual, 15 procente din PIB-ul României”. 

„COTAR trage un nou semnal de alarmă privind intențiile îngrijorătoare făcute de actuala conducere a sectorului de asigurari din ASF. Firmele de asigurări vor avea pâinea și cuțitul, iar piața RCA va fi transformată într-un mecanism de abuz legalizat asupra celor 8 milioane de asigurați români. Aceștia plătesc o poliță RCA obligatorie, nu un RCA facultativ, așa cum este în SUA”, se arată în comunicat

Propunerile transmise de către ASF includ măsuri „de o gravitate extremă nemaiîntâlnită în nicio țară din UE și nici în cele rămase comuniste”. Iată care sunt acestea, potrivit COTAR:

„Devizul de reparație nu va mai fi calculat de către unitatea reparatoare, ci de compania de asigurări. Aceasta va stabili cât plătește, fără ca păgubitul să mai aibă dreptul de a contesta valoarea calculată de firma de asigurări

Soluția tehnică de reparație și alegerea calității pieselor de schimb vor fi decise exclusiv de firma de asigurări. În acest caz, service-ul auto nu va mai putea garanta siguranța lucrării, nici calitatea reparațiilor, nici valoarea autovehiculului după reparație (înainte de accident).

Păgubiții RCA vor deveni coplătitori ai reparației dacă vor alege alt service decât cel impus de firma de asigurari. Firma de asigurari va despăgubi la o valoarea calculată de ea, valoare acceptată doar de service-urile auto partenere”. 

Vasile Stefanescu, președinte COTAR: Condițiile contractuale dintre service-ul partener și firma de asigurari presupune că ne putem lua adio de la piesele originale, de la vopseaua de calitate, de la salarii decente pentru mecanici. Valoarea despăgubirilor face imposibilă efectuarea unei lucrări de calitate, dacă va fi calculată de firma de asigurări.

În Germania, convențiile de colaborare dintre firmele de asigurări și service-urile auto sunt interzise dintr-un motiv evident: afectează grav interesele păgubitului RCA. Practic, asigurătorul va stabili cât vrea să plătească din despăgubire.

În România, actualul Consiliu al ASF dorește ca aceste reparații să fie realizate doar în service-urile auto partenere ale firmelor de asigurări. Adică, se calcă în picioare și Legea concurenței”.

Din informațiile obținute de COTAR, ASF va propune și interzicerea păgubiților RCA de a împuternici prin mandat o persoană fizică sau un service care să se ocupe de reparație. Vor trebui să efectueze singuri toate procedurile birocratice stufoase cerute de firma de asigurări pentru analiza dosarului de daună.

„Această situație va duce, inevitabil, la blocarea vehiculelor în service luni la rând. Va fi mai mult efort, mai mult timp pierdut și un test al nervilor și răbdării păgubiților RCA, care vor fi puși pe drumuri între service și sediile firmelor de asigurări”, acuză COTAR. 

„De asemenea, din informațiile noastre reiese că se va propune diminuarea cu aproape 70% a penalităților de întârziere aplicabile asigurătorilor rău platnici. Aceasta este, în prezent, singura metodă de presiune asupra asigurătorilor care întârzie nejustificat plata despăgubirilor”, se mai arată în comunicat. 

Din toate aceste măsuri care vor fi incluse în Legea RCA „reiese, în mod evident, că singurii beneficiari ai acestui demers al ASF sunt firmele de asigurări”. Acestea, „în lipsa unui sistem de coerciție eficient, vor putea amâna plata despăgubirilor într-o manieră mult mai abuzivă decât în prezent”. 

„Nu în ultimul rând, păgubiții RCA vor pierde dreptul de a închiria o mașină similară cu cea avariată pe perioada reparației. Cam așa arată grija ASF pentru șoferii plătitori de polițe RCA.

În tot acest timp, firmele de asigurări își freacă mâinile de bucurie că au găsit asemenea marionete care să le facă un cadou legislativ. Le va dubla profiturile, care de 3 ani sunt în creștere și considerate istorice. La fel de istoric a ajuns și prețul RCA, astăzi”, reclamă reprezentanții COTAR.

Ei afirmă că acestea sunt doar câteva dintre zecile de modificări „nocive” pregătite de ASF. În urma acestor modificări ale Legii RCA, cei 8 milioane de șoferi „vor rămâne captivi, dezgoliți de sprijin legal în relația cu firmele de asigurări”. Ei vor fi doar buni să plătească un RCA care se scumpește de la lună la lună și fără soluții legale în fața abuzurilor firmelor de asigurări”. 

„La masă vor sta firmele de asigurări, în timp ce ASF, pe post de chelner al lor, le oferă tacâmurile, alături de friptură, care este șoferul român. Parlamentul este deplin responsabil, din acest moment, de soarta celor 8 milioane de șoferi.

PSD, PNL și UDMR, cu reprezentanți în conducerea ASF și majoritate în Parlament, poartă acum deplina responsabilitate a acestui proiect legislativ. Ce faceți, concret, cu Legea RCA și cât de mult îi mai permiteți ASF-ului să își bată joc de șoferii români?, întreabă retoric Vasile Ștefănescu, presedintele COTAR. 

COTAR solicită Parlamentului, „în special partidelor PSD, PNL si UDMR, care au numit actuala conducere a ASF”, să respingă propunerile de modificcare a Legii RCA. „Acestea sunt vădit împotriva consumatorilor. De asemenea, cerem din nou Parlamentului să îl destituie de urgență pe vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu”. COTAR îl acuză de „abuz de putere, lipsă de transparență și legături personale nepermise cu companiile de asigurări”. 

Parlamentarilor li se reaminește, în comunicat, că în mandatul actualului vicepreședinte al sectorului de asigurări din cadrul ASF, tarifele RCA au crescut, în realitate, cu peste 50%. Aceasta, în timpul plafonării prețurilor (până în iulie 2025), iar în ultimii 5 ani, tarifele polițelor RCA au crescut „inexplicabil”, cu 300% sub „atenta supraveghere a ASF”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.