ASSAI: De ce păgubiții nu beneficiază de legea RCA

foto: Arhivă, autor Jean-Mihai Pâlșu
foto: Arhivă, autor Jean-Mihai Pâlșu

Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) a efectuat o scurtă analiza a cauzelor pentru care pagubitii RCA nu beneficiaza de majoritatea drepturile prevazute in OUG si normele privind RCA-ul.

ASSAI reaminte faptul ca regulamentul de functionare intra in sarcina Consiliului ASF, care este condus de Misu Negritoiu.

“Pentru modul exemplar in care functioneaza institutia, consiliul ASF a decis la jumatatea lunii februarie 2017 ca angajatii institutiei, in frunte cu intreg consiliul ASF, sa primeasca echivalentul a trei salarii nete reprezentand “prime de performanta””, precizează Cristian Muntean, președintele ASSAI.

Iată analiza completă, transmisă redacției:

Majoritatea pagubitilor RCA nu au fost informati despre drepturile pe care le au de catre jucatorii din piata de asigurari: UNSAR, UNSICAR si ASF. Cele trei organizatii au aplicat “principiile omertei” in relatia cu consumatorii, desi intra in atributiile lor sa informeze consumatorii de asigurari. Cu toate ca drepturile esentiale ale pagubitilor au fost facute publice de catre ASSAI in ultimele saptamani, aceste prevederi nu sunt respectate de catre majoritatea pietei de asigurari din Romania.

Principalele trei cauze pentru care pagubitii RCA nu sunt informati cu privire la drepturile pe care le au:

1.Drepturile pagubitilor RCA intra in conflict cu interesele financiare ale firmelor de asigurari, iar acestea nu isi doresc pagubiti informati care sa isi ceara drepturile de la acestia.

(exemplu: constatarea daunei in termen de 5 zile, in locul indicat de catre pagubitul RCA, inchirierea unui autovehicul pentru perioada reparatiei, alegerea unitatii reparatoare de catre pagubitul RCA si nu de catre asigurator etc).

  1. Pentru ca UNSAR si UNSICAR nu informeaza si consiliaza clientii atunci cand vand un produs de asigurare obligatoriu si nici nu ii acorda intregul sprijinul necesar atunci cand pagubitul RCA are o dauna.

Daca in cazul UNSAR nu exista niciun interes ca pagubitul RCA sa isi cunoasca drepturile, in cazul UNSICAR nu cred ca exista scuze, singura explicatie ar fi faptul ca iubesc mai mult comisionul primit de la asiguratori decat clientul lor. Aceasta este probabil si cauza pentru care marii brokeri au parasit aceasta organizatie si pun bazele Patronatului Roman al Brokerilor de Asigurare si Reasigurare (PRBAR) a declarat Cristian Muntean, Presedinte ASSAI.

3.ASF nu informeaza corespunzator asiguratii si pagubitii RCA

Toate informarile cu privire la drepturile pagubitilor RCA prezentate de catre ASSAI ar fi trebuit realizate inca din luna decembrie 2016 de catre ASF, in mod continuu si aplicat, printr-o campanie de informare care sa contina intr-un limbaj simplu, usor de inteles pentru consumator, drepturile si obligatiile pe care acestia le au in relatia cu asiguratorul RCA, insotita de exemple de tipuri de abuzuri si solutiile pe care ASF le ofera pagubitilor abuzati. Acest lucru nu se intampla din urmatoarele doua cauze principale:

  • modul de finantare a ASF direct din contributiile asiguratorilor;
  • numirea in functii de conducere din ASF a unor persoane nepregatite sau/si cu relatii nepotrivite cu piata supravegheata;

ASF nu a prevazut sanctiuni aplicabile asiguratorilor pentru abaterile curente

Sintagma “interesul consumatorului de asigurari”este fluturata in mod periodic si demagogic de catre ASF, care nu doreste in realitate decat o reforma superficiala, de imagine, a acestei piete.

ASF este atat de preocupata de protejarea consumatorilor de asigurari incat a avut grija sa nu prevada sanctiuni aplicabile celor care incalca legea si abuzeaza consumatorul.

Exemple de abuzuri care au loc zilnic in piata de asigurari din Romania, pentru care nu exista din partea ASF, sanctiuni clare si proportionale cu gravitatea si recurenta abuzului:

  • neefectuarea constatarii daunei in termenul legal de 5 zile lucratoare;
  • refuzul asiguratorului de a efectua constatarea daunei in locul indicat de catre pagubitul RCA;
  • subevaluarea pretului autovehiculului declarat dauna totala atunci cand trebuie achitata despagubirea catre pagubit (pagubitul RCA primeste cu 35 – 50% mai putini bani);
  • raspunsul la reconstatarile de dauna sunt transmise de regula, de catre asiguratorul RCA, in afara termenului legal de 3 zile;
  • impunerea unor solutii tehnice neconforme (ieftine) care in loc sa aduca autovehiculul avariat in starea anterioara producerii accidentului, conduce la scaderea sigurantei in trafic;

(Exemplu: reparat bari din plastic si jante – pentru care producatorul auto nu prevede solutie de reparatie, ci doar de inlocuire, o astfel de reparatie constituind un real pericol public in trafic);

  • introducerea abuziva in cercetari ce pot dura 90 de zile a dosarelor de dauna;
  • plata despagubirii in afara termenului legal;
  • diminuarea cuantumului despagubirii in mod abuziv (85% dintre platile de despagubire sunt efectuate doar partial de catre asiguratori), fara a fi prezentate justificari tehnice si legale;

Pentru toate aceste fapte, asiguratorul RCA NU PATESTE NIMIC, chiar daca este depusa reclamatie la ASF!

“In ciuda faptului ca exista cateva persoane bine intentionate in ASF care cunosc aceaste situatii abuzive si ilegale, acestea ridica din umeri neputincioase, neavand “parghiile legale”prin care sa intervina. ASF, sub pretextul ca nu are in regulamentul de functionare (pe care singur si-l stabileste) prevederi care sa sanctioneze prompt si sa descurajeze astfel de practici ilegale si abuzive ale asiguratorilor, nu ia nicio masura de corectare a conduitei pietei de asigurari, pentru << a nu musca mana care ii hraneste>>” a precizat Cristian Muntean, presedintele ASSAI.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.