Lucrarile la cele doua tronsoane ale autostrazii Bucuresti-Ploiesti ar trebui sa fie gata in iunie, respectiv decembrie 2010, insa prima portiune – Bucuresti-Moara Vlasiei – este realizata doar 20,71%, iar a doua – Moara Vlasiei-Ploiesti -, abia 41,76%, potrivit informatiilor publicate pe site-ul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).
Mai mult decat atat, Curtea de Conturi a descoperit ca, in 2008, CNADNR a efectuat plati ilegale catre constructori, statul fiind prejudiciat cu 90,3 milioane de lei, prin \”abateri de la legalitate si regularitate\”. Tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti, de 42,5 km si evaluat la 238 milioane de euro, este construit, in urma licitatiei din 2006, de consortiul UMB Spedition, Pa&Co International, Euroconstruct Trading \’98 si Com-Axa. Celalalt tronson, Bucuresti-Moara Vlasiei, de 19,5 km si evaluat la 183,62 milioane de euro, este construit de consortiul italian Pizarotti – Tirena Scavi. Pentru acesta din urma, Curtea de Conturi a descoperit ca s-au facut plati ilegale \”reprezentand contravaloarea chiriei cu scadenta viitoare si contravaloarea TVA rezultata prin dublarea acesteia la o parte din articolele solicitate la plata prin certificatul interimar de plata\”.
Potrivit Raportului Curtii de Conturi, CNADNR a atribuit in mod ilegal lucrari suplimentare in cazul tronsonului Moara Vlasiei-Ploiesti: \”Prin Ordinul de modificare nr. OM-001, emis in data de 21.03.2008, valoarea contractului de proiect nr. 93/1773/26.10.2006 in suma de 702.584 mii lei, fara TVA, a fost majorata cu suma de 181.190,5 mii lei, fara TVA, ca urmare a modificarii solutiei constructive prin inlocuirea materialului local de umplutura din corpul autostrazii cu material granular (balast)”. Ordinul nu poate fi considerat act aditional la contract si a fost emis fara a respecta prevederile contractuale, prevederile legale si prevederile interne ale CNADNR. Pentru lucrarile aferente Ordinului de modificare nr. 001, CNADNR a achitat aproape 88 milioane lei. Pentru aceste nereguli, Curtea de Conturi a sesizat organele de cercetare penala.
Lucrarile la segmentul Moara Vlasiei-Ploiesti au inceput in iunie 2007, dar nu au ajuns nici la jumatate. Premierul Emil Boc s-a declarat, insa, optimist, apreciind ca se lucreaza \”in ritm accelerat\”, astfel ca autostrada ar putea fi terminata pana la sfarsitul anului.
Magda SEVERIN