Averile mari, verificate fara avertisment, prin metode indirecte

 

Guvernul a aprobat, joi, normele de verificare a persoanelor cu venituri mari, proceduri ce vor fi aplicate incepand cu acest an. Normele metodologice de aplicare a procedurii de utilizare a metodelor indirecte de control stabilesc ca Fiscul va verifica, intr-o prima etapa, persoanele cu venituri mari fara sa le notifice, iar pe perioada controlului poate solicita tertilor, inclusiv platitorilor de venit sau oricaror autoritati sau institutii publice, informatii sau documente pentru stabilirea situatiei fiscale reale.

 

Guvernul va asigura pana la finele lunii martie necesarul de personal pentru departamentul din ANAF care va verifica persoanele cu venituri mari, structura urmand sa devina operationala pana in august, potrivit scrisorii de intentie convenita cu FMI. La finele anului trecut, Executivul a decis ca persoanele fizice ale caror venituri reale depasesc cu cel putin 50.000 lei sumele declarate vor plati impozit de 16% aplicat la diferenta dintre cele doua valori.

Verificarea persoanelor cu venituri mari se va efectua in mai multe etape, care vor determina in final starea de fapt fiscala reala, in functie de care se va stabili daca se poate dovedi provenienta veniturilor si daca se va aplica impozit. \”Procedurile vor fi aplicate incepand cu acest an, dar pentru anumite categorii de venituri aflate in evidenta ANAF, precum cele realizate din dividende, noile reguli sunt aplicate din 2012\”, a anuntat purtatorul de cuvant al Executivului, Ioana Muntean. Sorin Blejnar, presedintele ANAF, anunta in luna februarie ca un control major al averilor mari va avea loc in a doua jumatate a anului viitor, insa nu a exclus ca si in acest an sa fie efectuate verificari. Iata ca Guvernul ii da acum mana libera.

Intr-o prima etapa, organele fiscale vor efectua o analiza pentru a stabili riscul probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii sau autoritati publice. Organele fiscale pot solicita in timpul controlului persoanelor cu venituri mari informatii cu privire la donatii, sponsorizari si succesiuni, precum si o situatie a cheltuielilor personale, a modificarii patrimoniului, a tranzactiilor cu metale pretioase sau a bunurilor mobile si imobile detinute. Informatii suplimentare pot fi solicitate si asupra participatiilor sau mandatelor detinute in societati comerciale sau alte entitati, bunurilor apartinand unor persoane fizice sau juridice puse la dispozitia persoanei fizice si imprumuturilor acordate si/sau contractate.

 

Persoana controlata nu trebuie sa comenteze modul in care a fost selectata, ci sa colaboreze cu Fiscul

Selectarea persoanelor fizice ce vor fi verificate se va realiza din lista celor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare. Persoana in cauza nu poate obiecta si nici nu trebuie notificata in acest stadiu al controlului. Pe perioada verificarii, organele fiscale pot solicita tertilor, inclusiv platitorilor de venit sau oricaror autoritati sau institutii publice, informatii sau documente pentru stabilirea situatiei fiscale reale a persoanei respective. In caz ca rezultatul verificarii fiscale prealabile documentare reprezinta o diferenta semnificativa intre veniturile realizate, calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturilor declarate de aceasta sau de platitorii de venit, organul fiscal ii comunica persoanei fizice avizul de verificare.

In functie de datele colectate, organele fiscale pot inceta verificarea sau pot trece in etapa urmatoare, de control mai amanuntit al tuturor documentelor disponibile si in care pot fi solicitate si terte persoane pentru a da declaratii.

Persoana verificata trebuie sa colaboreze la constatarea starilor de fapt fiscale: sa dea informatii, sa prezinte inscrisuri relevante pentru verificarea fiscala, precum si orice alte date necesare clarificarii situatiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal.

Daca au indicii care ar putea intruni elemente constitutive ale unei infractiuni, organele fiscale pot sesiza organele de urmarire penala.

 

Metodele indirecte

In stabilirea bazei impozabile, organele fiscale vor folosi metode indirecte: cea a sursei si cheltuirii fondului, a fluxurilor de trezorerie si a patrimoniului. Metoda sursei si cheltuirii fondului consta in compararea cheltuielilor efectuate de o persoana fizica cu veniturile declarate in perioada verificata. Mecanismul se bazeaza pe principiul ca orice cheltuiala in exces fata de valoarea declarata a veniturilor reprezinta venit impozabil nedeclarat.

Metoda fluxurilor de trezorerie consta in analiza intrarilor si iesirilor de sume in conturile bancare, precum si a intrarilor si iesirilor de sume in numerar, pentru a fi stabilite miscarile de disponibilitati banesti si asocierea acestora cu sursele de venit si utilizarea acestora.

Metoda patrimoniului permite stabilirea bazei impozabile ajustate pentru o persoana fizica verificata, analizand cresterea, respectiv descresterea patrimoniului net al acesteia.

Rezultatele obtinute din aplicarea metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate se inscriu in raportul incheiat de organul fiscal la finalizarea verificarilor, impreuna cu nominalizarea metodei/metodelor indirecte utilizate si a tuturor elementelor avute in vedere la stabilirea bazei impozabile ajustate pentru impozitul pe venit.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.