Basescu: CE ne spune sa ne spalam pe cap cu castigatorii de licitatii stabiliti in justitie

Traian Basescu a avertizat joi dimineata, la reuniunea Comisiei de monitorizare a progreselor inregistrate de Romania in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei, ca a primit o scrisoare din partea Comisiei Europene (CE) in care este este informat ca institutia nu va mai finanta construirea unui tronson de autostrada, deoarece castigatorul licitatiei a fost desemnat de o instanta judecatoreasca. Este vorba despre licitatia pentru un tronson de autostrada de pe Coridorul IV Pan-European, iar unul dintre cei care au pierdut licitatia a contestat decizia comisiei de evaluare, avand castig de cauza in instanta. Presedintele a precizat ca este vorba despre o a doua astfel de atentionare primita din partea CE (in prima fiind vorba despre construirea autostrazilor Nadlac – Arad si Orastie – Sibiu, n. red).

 “Am venit sa va atentionez asupra unui lucru care mie mi se pare grav, extrem de grav. Stiti ca exista obiceiul celor care pierd licitatii sa se duca in instante si, de pe locul sase, doamna, domnul judecator sa il scoata castigator – sau de pe locul doi sau trei. Vreau sa stiti reactiile Comisiei Europene in ultima vreme: “Nu puneti in aplicare aceste hotarari. Noi nu va mai finantam proiectele in care justitia a stabilit cine este castigatorul”. Atentie! Chiar ieri s-a primit o scrisoare legata de o licitatie pentru un tronson de autostrada. A spus: “Da, daca asa a spus justitia, finantati din bani de la buget, dar nu cu bani europeni”. Este a doua astfel de reactie a Comisie Europene in timp foarte scurt. Deci, si justitia trebuie sa inteleaga ca nu se poate substitui la nesfarsit Executivului”, a precizat presedintele.

Basescu a amintit si de cazul de la Giurgiu, unde Corpul de control al ministrului de Interne a constatat lipsa de performanta a sefului Inspectoratului Judetean de Politie, l-a revocat din functie, iar un judecator l-a repus in functie “iar la cateva zile dupa hotararea judecatoreasca iese mizeria de la Giurgiu”. “Oameni buni, nu puteti fi de toate: si Legislativ, si Executiv si Justitie. V-am dat doar doua exemple. Deocamdata, primul este o reactie de neincredere transmisa de la Bruxelles, legata de cum se castiga prin justitie licitatiile, si nu prin comisiile de specialisti, care adesea sunt supervizate de Bruxelles in alocarea castigatorilor”, a spus presedintele.

Traian Basescu avertizeaza ca “s-a mers prea departe”: “Avem un caz acum, un contract pe Coridorul IV, care desi la instantele administrative i s-a respins contestatia, s-a dus in instanta, a gasit un judecator care a spus “Da, Gigel, tu esti castigatorul!” si Bruxellesul a spus “Nu. Spalati-va pe cap cu castigatori stabiliti in felul acesta”. Atentie, ca intram pe o alta panta a problematicii justitiei si suntem la inceput de utilizare de fonduri. Atentie si cu pusul de directori generali, de inspectori-sefi de politie. Asteptam in curand ca magistratii sa ne spuna pe cine punem si la SRI si, poate maine-poimaine, prin hotarari judecatoresti, veti stabili si cine este Presedintele Romaniei. Deci, atentie la echilibrul puterilor in stat”, a atras atentia Traian Basescu.

Un lot din Autostrada Timisoara-Lugoj pierde finantarea europeana

Contractul despre care presedintele Traian Basescu a facut vorbire este cel privind construirea unui lot al Autostrazii Timisoara-Lugoj. Castigatorul licitatiei a fost desemnat in primavara consortiul italian Tirrena Scavi-Societa Italiana per Condotte d’Acqua-Cossi Construzioni, cu o oferta de 445,64 milioane lei. Insa rezultatul licitatiei a fost contestat de asocierile Tehnologica Radion-Gabriel Couto-Amandio Carvalho-Lena-Rosas-Arcadis si Construcciones Y Promociones Balzola-Robert Alcisa-Puentes din Spania, care a avut o oferta cu 20 de milioane de euro mai mare. Acesta din urma a si castigat in Justitie, in octombrie. Astfel, Curtea de Apel Bucuresti a obligat Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale sa reevalueze oferta asocierii condusa de Tehnologica Radion, potrivit reprezentantilor Ministerului Transporturilor.

Pentru ca acest tronson de autostrada a pierdut finantarea europeana (85% din fonduri, restul de 15% fiind asigurate de la bugetul de stat), Ministerul Transporturilor va trebui sa gaseasca o alta sursa de finantare. De la bugetul de stat este putin probabil, avand in vedere ambitiile ministrului Anca Boagiu de a nu mai finanta din banii publici lucrari de mare anvergura, astfel ca se va incerca un parteneriat public-privat.

Lucrarile pentru primul lot al Autostrazii Timisoara-Lugoj, licitat impreuna cu cel de-al doilea lot, au fost inaugurate la mijlocul lunii octombrie de premierul Emil Boc si ministrul Transporturilor Anca Boagiu.

Comisia Europeana si-a mai exprimat \”unele ingrijorari legate de calitatea rezultatelor competitiei\” si intr-o alta scrisoare adresata autoritatilor romane, la 20 octombrie. Atunci a fost vorba despre construirea autostrazilor Nadlac – Arad si Orastie – Sibiu, dar nu a retras finantarea. Reamintim ca deciziile privind aprobarea finantarilor pentru construirea autostrazilor Nadlac-Arad si Orastie-Sibiu de pe Coridorul IV pan-european au fost emise de CE la inceputul lui septembrie, iar valoarea fondurilor nerambursabile este de 724 milioane euro pentru perioada 2011- 2013.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.