Berceanu: Autostrada Transilvania se va finaliza doar in parteneriat public-privat

 

Autostrada Transilvania se va finaliza doar in parteneriat public-privat, deoarece bugetul de stat nu poate sustine integral costurile proiectului, a declarat joi, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, in timpul inspectarii stadiului lucrarilor, impreuna cu premierul Emil Boc.

Ministrul Transporturilor a precizat ca Autostrada Transilvania beneficiaza, pana in 2013, inclusiv, doar de bani de la bugetul de stat. Initial, finantarea ei a fost gandita prin credit furnizor, aceasta insemnand ca antreprenorul isi finanteaza lucrarile de constructie, ulterior plata facandu-se esalonat catre acesta. Desi contractul initial era gandit ca fiind de “constructie si finantare”, in 2004 solutia s-a schimbat in “constructie si finalizare”, ceea ce presupune ca plata lucrarilor sa fie facuta doar de la bugetul de stat. In aceste conditii, tronsoanele care sunt in lucru vor fi finalizate cu bani de la bugetul de stat, si “mai departe o sa discutam cu cei de la Bechtel, dar si cu alte companii, daca cei de la Bechtel nu sunt interesati de un parteneriat public privat”. “Eu am sa va spun cat se poate de clar: aceasta portiune nu beneficiaza, in perioada 2007-2013, de programe europene. Toata concentrarea a fost facuta pe culoarul IV. La vremea cand s-au negociat aceste lucruri, s-a decis aceasta situatie. Drept urmare, aici pot fi folosite, cel putin pana in 2013, inclusiv, numai bani de la buget, care, nu sunt in niciun caz suficienti pentru a se lucra in mod normal. Lucrarea initiala a fost pe un credit furnizor, deci compania Bechtel trebuia sa realizeze lucrarea si sa aduca si finantare. Ulterior, s-au schimbat ideile. S-a schimbat cuvantul \”Finantare\” cu \”Finalizarea\” in 2004 si, practic, ea a ramas pe buget. Daca o sa gandim in perspectiva – adica si acum, pana in 2013, si dupa 2013 – cu o finantare de la buget, se va inainta foarte, foarte incet si foarte greu. Si, din acest motiv, va costa si scump, pentru ca, atunci cand se lucreaza repede cu tot ceea ce inseamna sprijin financiar, costa mult mai putin. De aceea, ideea noastra a fost sa finalizam ceea ce a fost inceput, adica portiunile care sunt incepute sunt la un moment dat intr-un stadiu oarecare, sa le ducem pana la capat, pe banii bugetului. Si, intre timp, sa discutam intai cu Bechtel, care are acest contract si care sunt primii care ar putea fi interesati, dar, poate mai departe – daca dumnealor nu o sa fie interesati – si cu alte companii, care sa preia anumite portiuni, intr-un fel de parteneriat public – privat”, a precizat ministrul.

 

Daca stam dupa buget, lucrarile vor dura extrem de mult”

Radu Berceanu a aratat ca solutia parteneriatului public privat este justificata, pentru ca finantarea stricta de la buget ar duce la o prelungire a duratei de constructie a Autostrazii Transilvania, avand in vedere ca sumele primite de la buget sunt limitate. “Vreau sa subliniez ca, in parteneriatul public-privat, pana la urma tot de la buget se platesc banii. Nu cred ca trebuie sa creada cineva ca, undeva, in vreo tara, s-au facut autostrazi care sunt platite din taxe. Taxele care sunt pe autostrazi acopera, de cele mai multe ori, jumatate, pana la 100% – depinde de taxe si de portiune – lucrarile de intretinere curenta. Dar realizarea investitiei si acolo se plateste, ulterior, privatului care a investit, prin plata de disponibilitate. Pe 20, pe 30 de ani, cum era Comarnic – Brasov. Cam acelasi lucru poate fi aplicat si aici. Ori pentru intreaga lucrare, care ramane dupa terminarea celor doua tronsoane, ori pe portiuni. Ia Bechtel o parte, iau altii o parte – daca Bechtel ne spune ca nu sunt interesati. O formula de genul acesta. Altfel, vom sta dupa buget si va dura extrem de mult, pentru ca rezervele bugetului sunt foarte mici”, a mai spus Berceanu.

In privinta negocierilor cu reprezentantii firmei Bechtel, ministrul a fost transant, ca de fiecare data. “Nu au fost decat discutii, pentru ca, momentan, noi finalizam aceste doua portiuni. Ne pregatim. Am comunicat cu cei de la Bechtel, dansii isi fac si dumnealor socoteli; mai intrebam, mai discutam, mai clarificam anumite aspecte. Repet: nu este decat o chestiune legata de timpul in care se va realiza aceasta autostrada. Daca o sa ramana de la buget, putem sa fim noi, pot sa fie alti ministri, prim-ministri, guverne, conduceri – tot acelasi lucru va fi. Pentru ca nu vor avea nici unii cum sa puna, de la buget, sumele enorme care sunt necesare. De aceea este nevoie si de sprijin privat. Si, dupa aceea, se platesc banii….”, a precizat Berceanu.

 

Boc: Dupa rectificarea bugetului, incheiem Protocolul cu Bechtel

Emil Boc a declarat, la randul sau, ca, prin finalizarea acestui tronson de autostrada, doua orase scapa de cosmarul traficului greu: Turda si Campia Turzii. “Cei care suntem de aici ne dam seama ca facem astazi 45 de minute de la Turda la Campia Turzii. Dupa finalizarea tronsonului, aceasta distanta va fi parcursa in 10 minute. Iar daca mai adaugam si faptul ca se finalizeaza centura de Est a Clujului, trei municipii mari scapa de traficul greu, in acest an, prin finalizarea acestor lucrari”, a spus seful Executivului.

In privinta negocierilor cu Bechtel, Emil Boc sustine ca, pentru viitor, sunt mai multe alternative prezentate de catre companie, pe care le va analiza impreuna cu ministrul Transporturilor. “Din punctul meu de vedere, trebuie sa rezolvam doua probleme. In primul rand sa inchidem, dupa rectificare, Protocolul, asa cum am convenit cu Bechtel, prin care, in prima parte si in primul trimestru al anului viitor, sa putem finaliza datoriile restante – 38 milioane de euro. Iar in al doilea rand, din punctul meu de vedere, personal, deocamdata – dar ne vom consulta cu ministerul si cu cei abilitati -, as porni obiectivul Gilau–Nadasel, care ar ajuta traficul in directia Zalau si ar fi un inceput pentru tronsonul care sa se duca la granita, in continuarea proiectului autostrazii Transilvania. Acest lucru il vom decide in perioada urmatoare. Sunt 12 km cu bretelele aflate in constructie. Dupa datele noastre, pana la inceputul lunii noiembrie, cred ca va fi finalizat, dar constructorii ne vor da mai multe detalii. Cert este ca, anul acesta, trei orase scapa de traficul greu: Clujul, Turda si Campia Turzii. Clujul prin soseaua de centura”, a explicat Boc.

 

Banii sunt putini si trebuie dramuiti, dar avem, pe programul Transport, 5,4 miliarde de euro de la UE”

In legatura cu tronsonul din judetul Bihor, premierul Emil Boc a spus ca, pentru viaductul finalizat 85-90%, “evident ca se vor face lucrarile aferente, impreuna cu compania, dupa decizia pe care o vom lua in legatura cu viitorul”. “Inca nu este facuta proiectarea. Daca ne uitam cu atentie la ce avem pe harta, ca obiectiv care poate fi derulat imediat, cu avantaje, si de trafic – in sensul ca leaga ceva de ceva si ajuta orasele care sunt in zona, ar fi acest tronson Gilau – Nadasel, care ajuta, implicit, municipiul Cluj-Napoca, suplimentar pentru devierea traficului in directia…. Si, dupa aceea, in functie de retetele financiare, putem sa realizam alte tronsoane. Banii sunt putini si trebuie dramuiti. In toata tara, avem stadiile financiare la proiectele europene, si aici sunt bani seriosi care trebuie pusi, pentru ca, pe langa fiecare ban care vine de la Uniunea Europeana, trebuie pus un ban romanesc. Iar aici, ceea ce multi nu stiu, este ca in domeniul transporturilor, pe langa partea de co-finantare directa, sunt lucrarile neeligibile pentru proiectele europene, exproprierile care sunt de miliarde de euro si care trebuie suportate din bugetul national, pentru ca proiectele europene sa se faca. Si autostrada Nadlac-Constanta sau Cernavoda – Constanta, toate aceste lucrari de reabilitare, de expropriere, sunt platite din banii bugetului. Si este vorba de miliarde de euro. De aceea cheltuielile cu infrastructura sunt mult mai mari decat par la prima vedere. Ma refer la absorbtia fondurilor europene. Dar banii europeni sunt extrem de importanti, sunt bineveniti. Avem, pe programul Transport, 5,4 miliarde de euro, dar pe langa acestia, Romania trebuie sa puna cam tot atat cu cheltuielile de expropriere si cu celelalte lucrari neeligibile, ca acesti bani sa fie folositi. Si, va dati seama ca acesti bani nu sunt foarte usor de gasit”, a conchis premierul.

In Parlament se afla in prezent, in forma finala, legea parteneriatului public-privat, care va deschide posibilitatea realizarii multor investitii in baza noului act normativ, inclusiv cele derulate de autoritatile publice locale.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.