Birul de pe podul Giurgiu-Ruse, eliminat “treptat”

    Taxele percepute masinilor ce trec podul peste Dunare la Giurgiu-Ruse – denumit si “Podul Prieteniei”, de autoritati – vor fi eliminate, treptat, incepand cu diminuarea sumelor pana la desfiintarea acestor biruri, de top in Europa. Anuntul a fost facut de premierul Emil Boc si de omologul sau bulgar, Boiko Borisov, dupa semnarea memorandumului pentru programul de 262 milioane euro, finantat de UE, pentru proiecte la granita intre Romania si Bulgaria.

    Tarifele percepute autovehiculelor ce traverseaza podul de la Giurgiu-Ruse – aflat si intr-o stare deplorabila – sunt printre cele mai mari din Europa, fiind stabilite – nu in lei, nici in leva, ci in euro. Este drept ca ele au fost micsorate incepand cu 1 ianuarie 2009 de actualul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, dupa ce fusesera marite de predecesorul sau Ludovic Orban, dar tot usturatoare raman pentru buzunar. Astfel, in cazul unui autoturism, taxa este de 6 euro, vechea valoare fiind de 31 de lei.

     

    Taxa lui Berceanu

    Iata care sunt toate categoriile taxabile si tarifele aferente, valabile de la 1 ianuarie 2009:

    – vehiculele de transport persoane, cu capacitatea de cel mult 8 plus 1 locuri, inclusiv conducatorul auto, platesc o taxa de 6 euro;

    – vehiculele cu masa totala maxima intre 3,5 – 7,5 tone, exclusiv vehiculele de transport de persoane, platesc 12 euro;

    – vehiculele de transport de persoane cu capacitate de 9- 23 de locuri platesc 12 euro;

    – vehiculele cu masa 7,5 tone – 12 tone achita o taxa de 18 euro;

    – vehiculele cu masa mai mare sau egala cu 12 tone si cu maxim 3 axe platesc 25 de euro;

    – unitatile de transport de persoane cu capacitate mai mare de 23 de locuri platesc 25 de euro

    – vehiculele cu masa totala de peste 12 tone si cu minim 4 axe sunt taxate cu 37 de euro.

    Tarifele includ TVA si sunt valabile pentru o trecere.

     

    Taxa lui Orban

    Anterior, erau prevazute cinci tipuri de taxa, incepand cu motocicletele, inclusiv cele cu atas, pentru care se platea o taxa de 12 lei, numai buna sa descurajeze orice chef de plimbare la vecinii de peste Dunare. Autoturismele, inclusiv cele de teren, erau taxate cu 31 de lei; microbuzele si vehiculele cu masa totala maxima autorizata sub 12 tone, plateau 57 lei; autobuzele, autocarele, autovehiculele cu masa totala maxima autorizata mai mare sau egala cu 12 tone si cu maxim 3 axe erau taxate cu 132 lei, iar autovehicule cu masa totala maxima autorizata mai mare sau egala cu 12 tone si cu minim 4 axe erau taxate cu 197 lei.

     

    Bulgarii salvatori

    Varianta eliminarii acestei taxe a fost discutata, la Sofia, de sefii Guvernului roman, Emil Boc, si al Guvernului bulgar, Boiko Borisov, urmand ca ea fie analizata in continuare de ministrii de resort ai celor doua tari. Spre rusinea partii romane, primii care s-au sesizat au fost bulgarii, ai caror europarlamentari au reclamat inca de anul trecut faptul ca taxa perceputa pentru trecerea podului peste Dunare incalca normele europene si principiul liberei circulatii. Ei solicitasera inca de pe atunci eliminarea acestui bir, avertizand ca, in caz contrar, problema va fi analizata la Curtea Europeana de Justitie. \”Am discutat problema eliminarii taxei pentru masinile care trec podul la Ruse si de a repara podul respectiv, astfel incat, pana la realizarea podului de la Vidin-Calafat, acesta sa fie functional\”, a spus Borisov, la finalul discutiei cu Emil Boc. El a aratat ca la Budapesta exista noua poduri peste Dunare, in timp ce intre Romania si Bulgaria este construit un singur pod, si acesta intr-o stare \”nu foarte buna\”. Cum insa niciodata nu e prea tarziu, Emil Boc are sansa de a face dreptate posesorilor de autoturisme si transportatorilor care tranziteaza podul.

     

    262 de milioane de euro de la UE

    Memorandumul pentru Programul de cooperare transfrontaliera Romania-Bulgaria 2007-2013, in valoare de 262 milioane euro, a fost semnat oficial, la Sofia de catre oficialii romani si cei bulgari in prezenta Premierului Emil Boc si premierului Bulgariei, Boiko Borisov. \”Astazi am facut cativa pasi importanti pentru cetatenii celor doua tari. Cateva exemple: semnarea memorandumului inseamna 262 milioane euro la dispozitia noastra; am adoptat decizia de a solicita prelungirea pentru programul ISPA – peste 100 milioane euro care vor fi folositi in interesul tarilor noastre; am discutat despre podul Calafat-Vidin; cooperare in privinta bursei de energie electrica si interconectarea energetica intre cele doua tari\”, a declarat Emil Boc la finalul intalnirii cu Boiko Borisov.

    Aria eligibila a Programului de Cooperare Transfrontaliera cuprinde 7 judete in Romania: Mehedinti, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Calarasi si Constanta si 9 districte din Bulgaria: Vidin, Montana, Vratsa, Pleven, Veliko Tarnovo, Ruse, Razgrad, Silistra, Dobric. Pentru a fi eligibil, un proiect trebuie sa fie depus de catre cel putin un partener roman si unul bulgar, dar nu mai mult de cinci parteneri (intr-un proiect al carui sprijin financiar din partea programului se situeaza sub 1 milion euro), respectiv nu mai mult de zece parteneri (intr-un proiect al carui sprijin financiar din partea programului depaseste 1 milion euro).

     

    Magda SEVERIN

    LĂSAȚI UN MESAJ

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.