Boagiu: Recuperam de la contestatarii licitatiilor toate pagubele aduse MTI

 

Anca Boagiu a declarat, sambata, la Dornesti, ca specialistii Ministerului Transporturilor vor face o analiza amanuntita asupra pagubelor create de companiile care au facut contestatii la licitatii sau plangeri, in urma semnarii contractelor, iar acestea le vor fi imputate.

Ministrul Transporturilor a precizat ca exista foarte multe firme aflate in relatii cu Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), care s-au obisnuit \”sa faca doar plangeri\” si a sustinut ca exista un \”joc incorect al contestatiilor\”. \”Vremea aceea s-a incheiat\”, a anuntat Boagiu, lasand sa se inteleaga ca va aplica fara nicio retinere prevederile referitoare la regimul contestatiilor, din OUG 76/2010, care a modificat OG 34/2006. Totodata, ea a spus ca va fi modificata si legislatia privind licitatiile pentru atribuirea unor lucrari. \”Vom face analiza pagubelor create prin acest procedeu si le vom imputa\”, a spus ea. Intrebata cui ii vor fi imputate pagubele, Boagiu a avertizat ea ca nicio firma nu va scapa: \”Cine a gresit, sa plateasca, indiferent despre cine este vorba\”.

De la intrarea in vigoare a OUG 34/2006, s-a creat o obisnuinta ca firmele perdante la licitatii sa faca imediat contestatie la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), si astfel sa blocheze desfasurarea normala a procedurii de atribuire a contractului de lucrari, pana la solutionarea reclamatiilor. In caz ca autoritatea contractanta nu reusea sa incheie cu succes procedurile de adjudecare, se pierdeau si banii alocati de la buget pentru lucrari.

Dupa numai un an, a fost nevoie de interventia statului, dupa ce mai toate licitatiile ajunsesera sa fie contestate. Astfel, prin OG 94/1,10.2007, amenzile aplicate de CNSC au fost majorate la 10.000 si 35.000 de lei pentru depunere abuziva de contestatii. Totodata, s-au ridicat plafoanele de incadrare pentru procedurile de atribuire prin cerere de oferta, la 500.000 euro, si pentru incredintarile directe de servicii si lucrari, la 10.000 euro. Insa “mafia” contestatarilor s-a pliat imediat si a adoptat o noua tactica de santaj: firmelor castigatoare de licitatii li se cereau anumite procente din valoarea contractului, in functie de marimea lucrarii, pentru a le “scapa” de contestare.

 

OUG 76/2010 scapa licitatiile de \”lipitorile\” abonate

Din acest cerc vicios, in care s-au complacut ambele parti, s-a putut iesi abia anul acesta, cand, prin OUG 76 aprobata de Guvern la 30 iunie, autoritatea contractanta (in cazul nostru Ministerul Transporturilor) are dreptul, dupa respingerea contestatiei de catre CNSC, sa retina contestatorului o parte din garantia de participare, in raport cu valoarea estimata a contractului. Sumele ce pot fi retinute sunt intre 1% (pentru valori intre 63.000 si 420.000 de lei ale contractelor licitate) si 19.320 de lei plus 0,00001% din valoarea contractului, pentru sume de peste 4,2 miliarde de lei.

O alta prevedere a OUG 76 este posibilitatea semnarii unui contract licitat si contestat, imediat dupa pronuntarea CNSC cu privire la sesizare, chiar daca ulterior demareaza un proces in instanta. Guvernul a aprobat si o limitare a termenului de solutionare pe fond a contestatiilor, de catre CNSC, la 20 de zile de la data primirii dosarului, respectiv 10 zile in cazul unor exceptii care impiedica analiza pe fond. De asemenea, termenele pot fi prelungite doar o singura data, cu inca 10 zile, si numai “in cazuri temeinic justificate”.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.