Boc cheama investitorii chinezi sa ne faca autostrazi

Emil Boc a reluat invitatia adresata investitorilor chinezi de a veni in Romania sa construiasca autostrazi si hidrocentrale in parteneriate public-privat. Premierul a primit miercuri, la Palatul Victoria, o delegatie chineza condusa de Li Changchun, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez.

“Romania are o relatie politica si economica privilegiata cu China. In 2009, am sarbatorit 60 de ani de la inaugurarea relatiilor diplomatice romano-chineze. Pornind de la aceasta relatie foarte buna, dorim sa consolidam in continuare relatiile politice si economice intre tarile noastre. Vizita dumneavoastra este un bun prilej atat pentru noi intalniri politice la varf intre Romania si China, cat si pentru a dezvolta relatii economice, in special pe baza parteneriatului public-privat – o lege extrem de importanta, pe care Romania a adoptat-o – si asteapta inclusiv investitori chinezi pentru a participa la modernizarea lucrarilor din Romania. De aceea, acest PPP ne va permite sa consolidam relatiile economice cu proiecte importante in domeniul energiei, transporturilor, culturii, mediului si al agriculturii. Ca sa nu mai vorbim de lucrarile de infrastructura – fie ca vorbim de autostrazi in PPP sau de constructii de poduri, cum ar fi podul de la Braila, ori de domeniul energiei – construirea de hidrocentrale, toate sunt domenii unde investitorii chinezi sunt asteptati in Romania”, a spus Boc.

O oferta asemanatoare a fost facuta si cu ocazia noului an chinezesc, in proiecte precum autostrazile Comarnic-Brasov si Sibiu-Pitesti.

Romania are la activ un esec resunator in ceea ce priveste parteneriatul public-privat. Lucrarile de la tronsonul Bucuresti-Brasov au fost abandonate anul trecut de consortiul Vinci-Aktor, motivand lipsa de fonduri. Ar trebui sa proiecteze, sa finanteze si sa construiasca Autostrada Comarnic-Brasov, urmand ca, pe o perioada de 30 de ani, sa administreze cei 55 de kilometri.

In privinta Autostrazii Sibiu-Pitesti, singurul tronson din Coridorul IV Paneuropean Nadlac-Constanta pentru care nu s-au gasit surse de finantare, situatia este cu atat mai grea cu cat costurilor extrem de mari, de circa 3 miliarde de euro, fac exclusa o finantare din partea Comisiei Europene.

boc china 4

“Ati mentionat adineauri ca Romania sustine o politica previzibila cu China in domeniul politic si economic. Si premisa mea este sa intensificam in continuare prietenia traditionala dintre China si Romania; in al doilea rand, sa intensificam reciproc increderea politica intre cele doua tari si trei – sa impulsionam colaborarile pragmatice in domeniile economic, cultural, educational si in alte domenii”, a spus, la randul sau, Li Changchun, oficialul chinez.

Doua mari companii chineze, China State GRID si Shanghai Construction Group, sunt interesate sa participe la realizarea unor proiecte in parteneriat public in Romania – in special in domeniile energetic si cel al infrastructurii rutiere.

Si primarul Bucurestilor, Sorin Oprescu, a fost luna trecuta vizita in China, unde a curtat investitori chinezi pentru construirea autostrazii sale suspendate, insa asteapta reintoarcerea vizitei si semnarea parteneriatelor.

Legea parteneriatul public-privat (PPP) a fost publicata in Monitorul Oficial la 5 octombrie 2010, insa pana acum nu a fost incheiat vreun contract notabil nici la Bucuresti, nici in restul tarii.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.