Bursa Română de Mărfuri: Licitația CFR marfă, organizată legal

    Bursa Română de Mărfuri (BRM) a organizat licitația pentru vânzarea vagoanelor de tren la fier vechi “conform reglementărilor în vigoare și respectând instrucțiunile primite de la CFR Marfă”.

    “Licitantul câștigător a fost REMAT Călărași. BRM nu răspunde și nu are informații despre derularea ulterioară a contractului nici în ceea ce privește cantitățile livrate și nici referitor la tipurile și calitatea vagoanelor livrate”, se mai arată într-un comunicat de presă transmis de bursă miercuri.

    BRM mai precizează că a pus la dispoziția autorităților toate informațiile și documentele solicitate referitor la organizarea acestei licitații și este la dispoziția autorităților competente pentru orice fel de alte informații și detalii.

    Amintim că fostul director al CFR Marfă, Mihuț Constantin Crăciun, și alți 20 de suspecți au fost reținuți în cursul nopții de miercuri spre joi, în urma a 63 de percheziții efectuate de procurorii DIICOT într-un dosar ce vizează vânzarea la fier vechi, la prețuri subevaluate, a peste 2.400 de vagoane de tren de marfă.

    Eisunt prezentați joi instanței de judecată, pentru a fi  arestați preventiv.

    Procurorii DIICOT fac cercetări față de 40 de persoane, pentru infracțiunile de constituire a unui grup infracțional organizat, delapidare cu consecințe deosebit de grave, fals intelectual și uz de fals.

    Anchetatorii au reținut faptul că, în cursul anului 2016, la nivelul Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “CFR Marfă” SA, s-a constituit un grup infracțional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport, având ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul SC Remat SA Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate.

    Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri București, în baza procedurii de licitație deschisă inițiată de SNTFM “CFR Marfă” S.A, a unui număr de 2.450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară.

    Prețul de achiziție ar fi fost de 120 euro/tonă de fier vechi în condițiile în care prețul mediu practicat pentru “deșeu fier vechi greu” era de 175,88 euro/tonă, iar pentru “deșeu fier vechi special” (oțel) era de 218,90 euro/ tonă, rezultând că prin această manoperă s-ar fi realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% în cazul “deșeurilor fier vechi special” (oțel) și cu 46,56% în cazul “deșeurilor fier vechi greu”.

    Grup infracțional cu toată conducerea CFR Marfă

    În manoperele frauduloase au fost implicați factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport, precum și reprezentanții societății beneficiare.

    “Primul nivel al grupului infracțional organizat a fost constituit din conducerea executivă a societății SNTF MARFĂ ‘CFR Marfă’ S.A, compusă din Directorul general Mihuț Constantin Crăciun, Directorul Operațiuni Dezvoltare MR Daniel Ciobanu, Directorul Departament Vânzări — Trafic Eugen Tudor, Directorul Economic — Financiar Pavel Bărculeț, Managerul Juridic Silviu Valeriu Costea, Directorul Trafic Constantin Alupoaie, Directorul vagoane Florin Enache, Șeful Biroul Urmărire Contracte Mariana Căpățână, șeful Serviciului Exploatare Vagoane George Niculescu. Aceștia ar fi inițiat vânzarea la bursa de mărfuri a celor 2.450 de vagoane la preț de fier vechi, prin subevaluarea lor și obținerea unui preț mai mic decât valoarea reală. Al doilea palier al grupului infracțional organizat a fost reprezentat de către funcționarii din cadrul sucursalelor SNTF Marfă ‘C.F.R. Marfă’ SA — Timișoara, Brașov, Iași, Galați, Craiova, Cluj, Constanța, iar al treilea palier a fost constituit din reprezentanții SC Remat SA Călărași, beneficiara contractului”, precizează DIICOT.

    Poziția conducerii CFR Marfă

    Prejudiciul cauzat SNTFM “CFR Marfă” SA prin activitatea infracțională este de 6.313.748,52 euro.

    Consiliul de Administrație al SNTFM CFR Marfă SA urmează să adopte o decizie cu privire la numirea unei conduceri interimare a societății, potrivit reprezentanților companiei.

    Aceștia precizează că cele 2.450 de vagoane de marfă care apar în ancheta Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) îndeplinesc condițiile de casare și nu mai prezintă utilitate funcțională.

    Directorul general al CFR Marfă, Mihuț Crăciun, a fost revocat din funcție în luna decembrie a anului trecut, decizia Consiliului de Administrație al companiei venind în urma analizării activității de management a acestuia în cele șase luni de la preluarea mandatului. Conducerea provizorie a companiei a fost asigurată de șeful Departamentului Economic Financiar al societății, Pavel Bărculeț.

    Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă SA este operatorul național de transport feroviar de marfă din România, lider pe această piață, cu o cotă de de 45,7% la nivelul semestrului I din 2016.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.