Cărăușii din Bucovina fac apel la europarlamentarii români pentru Pachetul Mobilitate I

Asociația Transportatorilor de Mărfuri “Bucovina” (ATMB), o asociație patronală din județul Suceava, ce reunește câteva sute de firme mici și mijlocii, firme ce au capital exclusiv românesc, face apel la europarlamentarii români, prin intermediul unei scrisori deschise, să susțină adoptarea Pachetului Mobilitate I (rutier) “într-o  formă cât mai echitabilă și favorabilă intereselor comunității noastre”.
 
 
Redăm integral scrisoarea deschisă:
 
Stimate domn/doamnă,
 
“One market without borders“ – dar nu pentru transportatorii români de mărfuri!
 
“O piață fără frontiere“ – pe piața unică a UE (denumită uneori și piața internă), persoanele, bunurile,serviciile și capitalul pot circula la fel de liber ca și pe teritoriul unei singure țări.
[ … ]
 
Fără bariere naționale
 
Pentru a crea această piață unică, au fost eliminate sute de bariere de ordin tehnic, juridic și birocratic, care stăteau în calea liberului schimb și a liberei circulații între statele membre.
 
… așa este definită Piața Comună a Uniunii Europene, pe site-ul oficial al Uniunii Europene – www.europa.eu.
 
Se pare ca aceasta descriere tinde sa devină doar o vorbă in vânt in următorii ani, cel puțin pentru noi, transportatorii români de mărfuri, care am crezut și am sprjinit acest vis al unei piețe libere.
 
Dar mai întâi – cine suntem noi? Suntem Asociația Transportatorilor de Mărfuri  “Bucovina” (ATMB), o asociație patronală din județul Suceava, ce reunește câteva sute de firme mici și mijlocii, firme ce au capital exclusiv românesc. Aceste firme au câteva zeci de mii de angajați, contribuie, lunar si anual, cu sume impresionante la bugetele locale si naționale si sunt puternic conectate cu  o întreagăindustrie ce furnizează produse și servicii specifice domeniului transporturilor rutiere.
 
Mai mult, suntem parte  a unuia dintre cele mai importante și dinamice sectoare economice din Romania – transporturile rutiere de mărfuri și de pasageri au  un aport de cca. 7% in PIB.
 
Liberalizarea pieței europene de transport marfă a condus la acapararea unui număr semnificativ de clienți de către transportatorii rutieri autohtoni, în special în țările vest europene, fapt ce a generat valută pentru bugetul de stat.
 
În virtutea pieței libere a Uniunii Europene, în ultimii ani, membrii asociației noastre au investit enorm în companiile de transport marfă: au investit muncă și capital, au investit în camioane și semiremorci performante și din ce in ce mai puțin poluante, au investit în pregătirea  oamenilor care conduc, repară sau  coordonează ansamblurile auto de-a lungul si de-a latul Europei, au investit în tehnologii de ultimă generație care să perfecționeze munca oamenilor.
 
Am devenit activi, am devenit competitivi, am devenit profesioniști. O forță în România, dar și în Europa , alături de colegii noștri din Ungaria, Polonia, Slovacia  Bulgaria, Letonia, Lituania. Toate acestea având în spate statutul de cetățeni cu drepturi depline ai Uniunii Europene.
 
În ultimii ani, am constatat un adevăr crunt: remarcabilele valori și principii ce sunt fundamentul Uniunii Europene  sunt pentru “ceilalți”, nu pentru “noi”. Înfrânte într-o competiție directă, țările din Vest – cu Franța și Germania pe post de lideri – au ales un joc murdar, nedemn. Suntem hărțuiți pretutindeni în Europa – în Germania, în Belgia, în Franța, în Austria –  prin lege. Fiecare țară a înțeles să-și protejeze piața națională prin legislații proprii  care încalcă flagrant dreptul la liberă circulație al mărfurilor și al persoanelor. Mass–media din Vestul Europei a declanșat o adevărată “vânătoare de vrăjitoare “ la adresa transportatorilor estici, sub false slogane: “dumping social“, “plată egală pentru muncă egală“, “siguranța circulației“, “ condiții decente pentru șoferi“.
 
În 2019 se preconizează lansarea noului Pachet de Mobilitate – în fapt , un compromis intre Est si Vest, legislație care va guverna transporturile la nivel european. În forma lui actuală, acest pachet va dezavantaja clar transportatorii români. Pachetul va lovi dur în interesele transportatorilor români – pur și simplu unele companii sunt condamnate la faliment.
 
În avangarda acestui pachet, pe data de 4 Decembrie 2018, Consiliul Miniștrilor de Transport din statele member ale Uniunii Europene  a adoptat o poziție comună privind reforma sectorului transporturilor rutiere. 19 țări au votat pentru, 8 țări au votat împotrivă, iar o țară s-a abținut: ROMANIA, prin votul ministrului Lucian Șova. Spre stupoarea si uimirea noastră, a membrilor ATMB, a tuturor organizațiilor patronale din România, domnul Șova alege să lovească direct, fără nici cea mai mică ezitare, fără nici un dubiu, în interesele companiilor de transport românești!
 
Votat în această formă, pachetul înseamnă:
 
– o birocrație lărgită și sufocantă (deși la nivel declarativ se susține contrariul- simplificarea birocrației ) .
 
– creșterea deloc neglijabilă a costurilor de transport marfă , peste tot in Uniune .
 
– alterarea  puternică a concurenței în interiorul Uniunii – cărăușii vestici sunt clar avantajati.
 
– decimarea  principiului “liberei circulatii “ in interiorul Uniunii Europene.
 
– pentru o parte din companiile de transport marfă românești – în special micile afaceri de familie  -acest lucru înseamnă pur și simplu FALIMENT !
 
Votul dat in Consiliul  Miniștrilor de Transport din statele member alea Uniunii Europene, în data de 4 Decembrie 2018 , nu reprezintă pasul final în adoptarea Pachetului de  Mobilitate, acesta urmând a fi supus votului și de plenul Parlamentului European, cel mai probabil în 2019.
 
Va putea capitalul românesc să-și găsească propriul său drum în Europa, după legi egale pentru toți? Vor fi  companiile românești acceptate ca egale  pe piața comună de transport a Uniunii Europene?  Mai este România un membru cu drepturi depline a Uniunii Europene? Noi credem că DA!
 
Mulțumindu-vă pentru atenția și răbdarea cu care ați parcurs această scrisoare, vă rugăm să susțineți adoptarea Pachetului de Mobilitate într-o  formă cât mai echitabilă si favorabilă intereselor comunității noastre – o comunitate ce înglobeaza companii de transport mărfuri, a căror afaceri sunt clădite cu capital si forță de muncă 100 % românești.
 
Cu sinceritate ,
 
Asociația Transportatorilor de Mărfuri “Bucovina”
Suceava, județul Suceava, România
 
Prin:
 
Dl. Alin Crețu – președinte
Dl. Ștefan Torac  – vicepreședinte
Dl. Mihai Ilițoi – vicepreședinte
Dl. Florin Andronic  – vicepreședinte
Dl. Robert Tudos  – vicepreședinte

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.