CE amendează Scania cu 880 milioane de euro

Comisia Europeană a decis să amendeze Scania cu 880 de milioane de euro pentru implicarea în cartelul producătorilor de camioane, se arată într-un comunicat remis de CE în 27 septembrie. Vă reamintim că MAN, Daimler, Volvo, Iveco și DAF au admis participarea la cartel, în schimbul unei reduceri cu 10% a amenzilor, amenda totală ajungând la 2,9 miliarde de euro. Scania nu a cooperat însă în cadrul anchetei, conform CE.

Potrivit comunicatul Comisiei, amenda Scania se va cifra la 880.523.000 euro, ca urmare a încălcării regulilor antitrust valabile în Uniunea Europeană. Executivul comunitar precizează că producătorul suedez care face parte din grupul Volkswagen a acționat, timp de aproape un deceniu și jumătate, pe baza unor înțelegeri cu alți cinci producători de camioane, în privința prețului vehiculelor dar și a costurilor pentru introducerea de tehnologii noi.

“Decizia de astăzi marchează sfârșitul investigației noastre privind un cartel care a funcționat pentru o perioadă foarte lungă – 14 ani. Cartelul a afectat un număr foarte mare de transportatori rutieri din Europa, deoarece Scania și ceilalți producători incluși în cartel produc mai mult de 9 din 10 camioane medii și grele vândute în Europa. Aceste camioane reprezintă aproximativ trei sferturi din transportul intern de mărfuri în Europa și joacă un rol vital în economia europeană. În loc să se înțeleagă asupra prețului, producătorii de camioane ar fi trebuit să concureze unul cu celălalt, inclusiv prin introducerea tehnologiilor pentru protectia mediului”, a declarat Comisarul pentru concurență, Margrethe Vestager.

Lista acuzațiilor

Investigația Comisiei a arătat că Scania, în calitate de producător de camioane grele, s-a înțeles cu alți producători la:

  • coordonarea prețurilor la nivelul “listei brute” pentru camioanele medii și grele din Spațiul Economic European (SEE). Este vorba despre prețul fabricării camioanelor, stabilit de fiecare producător. În general, aceste prețuri brute reprezintă baza pentru stabilirea prețurilor în industria camioanelor. Prețul final plătit de cumpărători se bazează pe alte ajustări, efectuate la nivel național și local, la aceste prețuri brute.
  • calendarul de introducere a tehnologiilor de emisii pentru camioanele mijlocii și grele pentru a se conforma standardelor europene din ce în ce mai stricte de emisie (de la Euro III până la Euro VI aplicabil în prezent)
  • transmiterea către clienți a costurilor pentru tehnologiile de emisie necesare pentru a respecta standardele europene din ce în ce mai stricte privind emisiile (de la Euro III până la Euro VI aplicabil în prezent).

Încălcarea a durat 14 ani, între 1997 și 2011, când Comisia a efectuat inspecții neanunțate ale companiilor. Între 1997 și 2004, au avut loc reuniuni la nivel de conducere, uneori cu ocazia târgurilor comerciale sau a altor evenimente. Acestea au fost completate de convorbiri telefonice.

„Începând cu anul 2004, cartelul a fost organizat prin filialele germane ale producătorilor de camioane, participanții operând, în general, prin schimbul electronic de informații. De-a lungul celor 14 ani, discuțiile dintre companii au vizat aceleași subiecte, și anume creșterile de preț ale “listei brute”, momentul introducerii noilor tehnologii de emisii și transmiterea către clienți a costurilor pentru tehnologiile de emisii”, se mai arată în comunicatul CE.

Comisia nu a amendat MAN pentru ca a furnizat informatii privind acest cartel.

Scania contestă

Scania a anunțat că va face apel împotriva deciziei Comisiei Europene, contestând toate constatările și afirmațiile făcute de CE. De asemenea, producătorul a subliniat că a cooperat pe deplin cu Comisia Europeană, prin furnizarea de informații și explicații solicitate pe parcursul întregii perioade de anchetă.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.