CE investighează ajutorul de stat de 190 milioane euro acordat TAROM

UPDATE: Consiliul Concurenței transmite că „investigația privind ajutorul acordat TAROM, „etapă procedurală”.

Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autoritățile române companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat. Ajutorul de stat a fost dat de Guvernul Orban.

Iată precizările CE, transmise luni:

TAROM, compania română de transporturi aeriene deținută de stat, se confruntă de ani de zile cu dificultăți financiare. TAROM a primit de la statul român un împrumut de salvare temporar de aproximativ 36,7 milioane EUR, după aprobarea de către Comisie în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat în februarie 2020. La 28 mai 2021, autoritățile române au notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei TAROM. Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autoritățile române companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor aflate în dificultate.

Planul de restructurare stabilește un pachet de măsuri pentru raționalizarea operațiunilor TAROM, reînnoirea flotei companiei aflate în proces de învechire și reducerea costurilor. România intenționează să sprijine restructurarea printr-o finanțare publică de aproximativ 190 de milioane EUR. Acest sprijin ar urma să fie acordat sub forma unei injecții de capital, a unei subvenții și a eliminării din bilanț a datoriilor corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare (aproximativ 36,7 milioane EUR) și a dobânzii aferente.

Normele UE privind ajutoarele de stat, în special Orientările Comisiei privind ajutoarele pentru salvare și restructurare, permit statelor membre să sprijine, în anumite condiții stricte, întreprinderile aflate în dificultate. Mai precis, se poate acorda ajutor pentru salvare pentru o perioadă de până la șase luni. După această perioadă, fie ajutorul pentru salvare trebuie să fi fost rambursat, fie statul membru trebuie să notifice Comisiei un plan de restructurare pentru a fi evaluat în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat. Pentru ca ajutorul de restructurare să fie aprobat, planul trebuie să asigure faptul că viabilitatea întreprinderii poate fi restabilită fără a primi în continuare sprijin din partea statului, că aceasta contribuie într-o măsură suficientă la costurile restructurării sale și că denaturările concurenței generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul unor măsuri de compensare care includ, în special, măsuri structurale.

În acest stadiu, Comisia are îndoieli cu privire la faptul că planul de restructurare și ajutorul pentru sprijinirea acestuia îndeplinesc condițiile prevăzute în orientări.

Investigația aprofundată a Comisiei va examina în special:

  • dacă planul de restructurare propus este adecvat pentru rezolvarea dificultăților companiei TAROM și pentru restabilirea viabilității pe termen lung a acesteia într-un interval de timp rezonabil, fără să i se acorde în continuare ajutor de stat;
  • dacă TAROM sau operatorii de pe piață ar urma să contribuie suficient la costurile de restructurare, asigurându-se astfel că planul de restructurare nu se bazează excesiv pe finanțarea publică și că ajutorul este proporțional, precum și
  • dacă planul de restructurare ar urma să fie însoțit de măsuri adecvate de limitare a denaturărilor concurenței create de ajutor.

Comisia își va continua investigațiile pentru a afla dacă îndoielile sale inițiale se confirmă. Deschiderea unei investigații oferă României și părților terțe interesate posibilitatea de a prezenta observații și nu anticipează rezultatul acesteia.

Context

În octombrie 2020, Comisia a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o garanție din partea statului român pentru împrumuturi în valoare de 19,3 milioane EUR pentru a despăgubi TAROM pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19. Măsura a fost evaluată în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), care permite statelor membre să despăgubească întreprinderile pentru daunele cauzate în mod direct de evenimente extraordinare, cum ar fi pandemia de COVID-19.

Versiunea neconfidențială a deciziei de deschidere a procedurii oficiale privind ajutorul de restructurare va fi disponibilă cu numărul de caz SA.59344 în Registrul ajutoarelor de stat pe site-ul web al Comisiei privind concurența, de îndată ce vor fi fost soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate. Lista deciziilor privind ajutoarele de stat publicate recent pe internet și în Jurnalul Oficial poate fi găsită în Buletinul informativ electronic Competition Weekly e-News.

Consiliul Concurenței transmite că investigația Comisiei Europene privind ajutorul de stat acordat TAROM „este o etapă procedurală în analiza cazului”

Publicăm integral comunicatul:

Guvernul a acordat Tarom un ajutor de stat individual pentru salvare, în valoare de 36,7 milioane de euro, autorizat de Comisia Europeană în februarie 2020, în condițiile în care situația financiară a companiei s-a deteriorat constant în ultimii ani.

Compania era nevoită să suporte cheltuieli semnificative pentru a finanța modernizările tehnice necesare flotei sale, combustibilul și cumpărarea certificatelor ecologice, ajungând, la finele anului 2019, să se afle în imposibilitatea continuării activităţii în condiţii de siguranţă şi securitate.

În acest context, rolul acestui ajutor era de a asigura finanțarea necesară care să permită companiei să își îndeplinească obligațiile financiare pentru cele șase luni de la acordarea ajutorului (perioada martie – august 2020), timp în care compania trebuia să găsească soluții de ieșire din situația de criză (să ramburseze ajutorul de salvare sau să prezinte un plan de restructurare).

Întrucât Tarom nu a avut capacitatea financiară de a rambursa ajutorul de stat pentru salvare, autoritățile române au decis restructurarea companiei și transmiterea unui plan de restructurare către Comisia Europeană.

Planul de restructurare al companiei vizează, în principal, reînnoirea flotei, măsuri de optimizare comercială (reoptimizarea rutelor, renegocierea contractelor cu furnizorii, închiderea de agenții neprofitabile etc), măsuri de eficiență organizațională, măsuri de optimizare a costurilor (vizează, spre exemplu, reducerea consumului de combustibil și costurilor de handling), precum și acoperirea deficitului de cash.

Declanșarea procedurii de investigație este o etapă procedurală parcursă în mod normal de Comisia Europeană, mai ales în ceea ce privește ajutoarele de stat pentru restructurare, având în vedere că sunt implicate multe elemente care trebuie analizate (plan de restructurare, asigurarea viabilității companiei, măsuri compensatorii propuse pentru a preîntâmpina denaturarea mediului concurențial).

„În actualul context, în care industria aviatică a fost puternic afectată de izbucnirea epidemiei cu Covid 19, iar deciziile Comisiei Europene au fost deja atacate la Curtea Europeană de Justiție – inclusiv decizia DG Comp referitoare la ajutorul de stat pentru salvare acordat Tarom – este absolut firesc ca un ajutor de stat pentru restructurarea unei companii să fie autorizat după o analiză mai aprofundată”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Guvernul şi Consiliul Concurenţei vor continua dialogul cu Comisia Europeană pe acest dosar, astfel încât să fie finalizat cât mai repede, iar in urma implementării planului de restructurare, compania să devină profitabilă.

Reamintim că, la sfârșitul anului 2020, autoritățile române au acordat Tarom un ajutor de stat, autorizat de Comisia europeană, pentru acoperirea daunelor (19,33 milioane de euro) direct legate și cauzate de pandemia cu COVID-19, acordat pentru pierderile înregistrate în perioada 16 martie – 30 iunie 2020 și cauzate de restricțiile impuse de Guvernul României.

În prezent, autoritățile române se află în discuții cu forul european pentru acordarea unui nou ajutor de stat pentru compensarea pierderilor din exploatare înregistrate de Tarom în perioada iulie- decembrie 2020, ca urmare a epidemiei cu COVID-19 și cauzate direct de această pandemie.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.