Circa 6.000 de angajati din totalul de 56.000 ai CFR, pe faras

 

Sindicatele si conducerile companiilor CFR poarta discutii zilele acestea asupra planului de restructurare, circa 6.000 de angajati urmand a fi disponibilizati. Potrivit lui Iulian Mantescu, presedintele Confederatiei Mecanicilor de Locomotiva, in sistemul feroviar de stat sunt in prezent 56.000 de angajati, cu un salariu mediu net pe 2010 de 1.600 lei pe luna, iar contractele colective de munca expira la finele lunii ianuarie.

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, declara in toamna ca va inlocui, din anul 2011, conducerile companiilor din sectorul cailor ferate cu management privat. “Este valabil pentru toate societatile infiintate in ultima perioada. Daca nu intram in forta, ramanem in istorie ca fiind tara care am distrus calea ferata”, a precizat ea. Planurile de restructurare a companiilor de cale ferata au fost lansate inca din vara lui 2010, atunci cand fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, a realizat un plan care prevedea reducerea numarului de personal la CFR intre 7.105 si 8.305 salariati pana in 2011, ceea ce urma sa duca la economii totale de 787,96 milioane lei.

Iulian Mantescu, presedintele Confederatiei Mecanicilor de Locomotiva, sustine ca in disponibilizare ar putea intra chiar 7.300 de salariati ai companiilor CFR SA, CFR Marfa si CFR Calatori. \”Deocamdata, ne pregatim cu un program de masuri pentru echilibrarea economica a societatilor, ca sa nu existe disponibilizari. Si ei (conducerea celor trei societati, n.r.) au solutii mai bune, dar nu sunt sustinute politic\”, a declarat, marti, Mantescu, dupa o sedinta AGA si CA pentru aprobarea contractului colectiv de munca si a bugetului de venituri si cheltuieli pe 2011 de la societatile feroviare.

Astfel, la CFR Calatori si CFR SA exista doua variante de programe de restructurare, respectiv unul in care se vor pastra opt regionale si unul cu cinci regionale. In varianta cu opt regionale, CFR SA ar urma sa disponibilizeze 1.290 de persoane, iar CFR Calatori 923, iar in cea de-a doua varianta, CFR ar disponibiliza 1.492 persoane, iar CFR Calatori 1.021. Totodata, daca se va aproba programul in varianta cu opt regionale, angajatii vor renunta la primele de Paste si de Craciun, de concediu si la tichetele de masa, la fel ca in 2009 si in 2010. Si la CFR Marfa exista doua variante de programe, respectiv unul cu concedierea a 3.000 de salariati, care vor renunta la prime si vor schimba autorizatiile de calatorie de la clasa I la clasa a II-a, si o varianta cu 4.325 de disponibilizari.

Mantescu a spus ca cele trei companii feroviare au avut si luni sedinta de CA si AGA, dar bugetele si programele de reorganizare nu au putut fi aprobate, intrucat directorii nu au fost mandatati. Nici marti cele doua parti nu au ajuns la un acord, insa au aprobat bugetele de venituri si cheltuieli, fundamentate si in acest an pe pierderi. \”Aceste bugete trebuie neaparat aprobate pana pe 15 ianuarie, pentru a putea fi introduse spre aprobare in sedinta de guvern. De asemenea, potrivit acordului cu FMI, societatile care au inregistrat pierderi in 2010 trebuie ca in acest an sa isi insoteasca bugetele de venituri si cheltuieli cu programe de restructurare\”, a spus Mantescu. El a spus ca a primit o informatie potrivit careia CFR Marfa a solicitat guvernului, in decembrie, un ajutor de stat, insa nu l-a primit, in timp ce operatori privati au fost sustinuti. \”Daca se adevereste informatia, este un lucru grav, pentru ca vorbim de milioane de lei\”, a mentionat liderul de sindicat. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.