Cluj-Napoca: 30 de milioane de euro pentru modernizarea liniei de tramvai

 

Ministrul Elena Udrea a semnat vineri la Primaria Cluj-Napoca, impreuna cu edilul Sorin Apostu si in prezenta primului ministru Emil Boc, trei contracte de finantare prin Programul Operational Regional, Axa 1, dintre care unul se refera la modernizarea liniei de tramvai si a sistemului rutier adiacent.

Astfel, potrivit proiectului, modernizarea liniei de tramvai pe ruta Garii-Bd. Muncii va asigura 14.149,00 metri de linie de tramvai cale simpla modernizata si reabilitata, cu refacerea integrala a sistemului rutier adiacent, plus reducerea cu 54% a costurilor de mentenanta si cu 38% a consumului de energie electrica. Totodata, modernizarea liniei de tramvai pe ruta Manastur-Piata Garii presupune cresterea cu 11.496,00 metri linie de tramvai cale simpla modernizata, reducerea cu 40% a consumului de energie electrica, cu 50% a timpului de calatorie si cu 57% a costurilor de mentenanta aferente liniilor de tramvai.

“Celelalte proiecte – Restaurarea ansamblului monument istoric Parc Central \”Simion Barnutiu\” si Casino – consta in modernizarea monumentului situat in unul dintre primele parcuri orasenesti din Europa Centrala, prin redarea aspectului arhitectural initial, restaurarea monumentului istoric cladirea Cazino, cu integrarea acestuia in circuitul public al municipiului Cluj – Napoca si utilizarea ca pavilion expozitional, precum si dezvoltarea sectorului turistic ca urmare a integrarii ansamblului istoric in circuitul public.

Proiectele sunt incluse in Planul Integrat de Dezvoltare (PID) Cluj si au o valoare totala de 203.108.479,4 lei, din care 150.422.233,9 lei reprezinta valoarea nerambursabila solicitata”, a anuntat ministrul Dezvoltarii Rurale si Turismului.

Municipiul Cluj Napoca a fost desemnat pol de crestere prin HG nr. 998/2008 si a primit o alocare de 82.413.100,00 euro in cadrul Programului Operational Regional 2007-2013, Axa 1, domeniul major de interventie 1.1 – Planuri integrate de dezvoltare urbana, sub-domeniul Poli de Crestere.

 

Emil Boc a lucrat la proiecte pe vremea cand era primar

“Sunt proiecte necesare Clujului, pe care le-am identificat impreuna cu foarte mult timp in urma, impreuna cu Consiliul local (Emil Boc a fost ales primar al Clujului pentru doua mandate, n.r.) si am stabilit ca linie de promovare fondurile europene. La vremea respectiva, foarte putini credeau ca municipiul va ajunge sa aiba peste 30 de milioane de euro sa modernizeze linia de tramvai. Imi amintesc cate audiente am avut cu privire la plangerile pe care linia de tramvai le genereaza orasului, sub aspectul zgomotului, sub aspectul deteriorarii cladirilor si, nu in ultimul rand, sub aspectul operativitatii si a duratei de timp pe care o parcurge acest mijloc de transport. Astazi suntem in masura sa facem pasul decisiv in implementarea acestui proiect si sa luam acest cosmar de pe umerii clujenilor. De asemenea, sunt astazi la Cluj sa definitivam scoaterea in istorie a unui alt cosmar – ma refer aici la traficul greu. Un pas important l-am facut cu Autostrada Transilvania, prin faptul ca Turda si Gilau sunt legate prin Autostrada, ajuta si Clujul din perspectiva eliminarii traficului greu pe directia Oradea-Bucuresti. Astazi, impreuna cu colegul meu de la Ministerul Transporturilor, domnul Dascalu, vom face o analiza, astfel incat sa fim siguri ca si partea cealalta a Clujului, in directia Baia Mare – Bucuresti, prin centura Valcele – Apahida si prelungirea Bd. Muncii-Apahida, un proiect inceput tot aici la primarie, se vor finaliza in conditiile in care Programul de finalizare a centurilor ocolitoare reprezinta pentru Guvern o prioritate. Sunt bucuros ca impreuna cu colegii mei, cu doamna ministru Udrea, vom da dovada de pragmatism si de eficienta in relatie cu ceea ce oamenii asteapta de la noi’, a declarat premierul Emil Boc.

 

Sunt situatii cand trec 14, 16, 18 luni de la semnare pana la prima lopata

Premierul a facut apel la maxima eficienta din partea autoritatilor de implementare, argumentand ca Guvernul nu mai are parghii directe de interventie in cadrul Programului Operational Regional. “Noi am facut partea de evaluare, semnare, avem contributia nationala la proiect, banii sunt luati din bugetul de stat pentru cofinantarea partii noastre – evident, si autoritatea locala are o mica componenta – dar, din acest moment, in cadrul programului operational suntem la mana autoritatilor locale. De eficienta acestora depinde modul de utilizare a resurselor. Am cerut ministrilor o implicare directa si peste aceasta faza, prin presiunea publica asupra administratiilor locale, prin care sa atraga atentia ca intarzierile pun in pericol banii europeni. Din acest punct de vedere, ministrii vor monitoriza in continuare modul de implementare a proiectelor, conform graficului stabilit la momentul semnarii. Am convingerea ca la Cluj – stiind eficienta si din anii trecuti – nu vor fi probleme in cadrul programului de implementare. Din nefericire, la nivelul tarii, sunt foarte multe situatii cand de la semnare pana la prima lopata care intra in teren trec 14, 16, 18 luni. Din acest punct de vedere, este o mare pierdere pentru ceea ce insemna sansa Romaniei de a atrage fondurile europene. (…) Din momentul semnarii si organizarii licitatiei, 30% din valoarea contractului intra deja in primarie, ca prefinantare, ca procesul sa se deruleze. Acesti bani trebuie utilizati astfel incat sa se intoarca in plati efective, pentru ca avem in momentul de fata in Romania plati de peste un miliard de euro, dar din nefericire doua treimi sunt prefinantari, adica bani angajati la semnarea proiectului si care inca nu s-au intors cu facturi efective de lucruri. Si aici trebuie grabit procesul, dar si procedura de rambursare efectiva a banilor europeni. Ca acolo suntem inventariati si marcati: cati bani efectiv s-au cheltuit, si nu neaparat pe partea de prefinantare, odata cu semnare a contractului si organizarea licitatiei”, a precizat Emil Boc.

Premierul a spus ca 2011 va fi anul in care Romania va trece pe crestere economica. “Nu avem niciun dubiu ca acest lucru nu s-ar intampla. Toate analizele pe care le au Fondul Monetar International, Comisia Europeana, arata ca Romania in 2011 va merge pe crestere economica intre 1,5 si 2%. Fondurile europene atrase intr-un ritm mai rapid pot contribui la un ritm si mai mare de crestere economica a tarii. De aceea, avem aceasta sansa si este pacat sa nu o utilizam. La nivelul bugetului, toate greutatile si restrictiile pe care le vom avea, in sensul ca in 2011 va fi un deficit de 4,4% din PIB si nu 6,8% din PIB, cat este in 2010, inseamna ca vom acorda cu prioritate bani pentru infrastructura si pentru cofinantarea proiectelor europene. De ce? Simplu: pentru ca ele conduc la dezvoltarea tarii, la accesul la resurse financiare, la locuri de munca, la diminuarea somajului si la cresterea economica a tarii. E singura cale sanatoasa prin care aceasta tara poate ajunge sa aiba salarii si pensii platite decent pe termen mediu si lung fara probleme”, a conchis premierul.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.