CNADNR, la doua reziliere: Autostrada Bucuresti-Ploiesti

 

La un an si jumatate de la abandonarea lucrarilor, consortiul care castigase licitatia pentru construirea tronsonului de autostrada Bucuresti-Ploiesti a primit, luni, notificare din partea CNADNR privind rezilierea contractului. Este vorba despre firmele SC Spedition UMB SRL, SC Pa&Co International SRL, SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC Tehnostrade SRL, care ar fi trebuit sa proiecteze si sa execute Autostrada Bucuresti-Brasov, sectiunea Bucuresti-Ploiesti, de la km 19,5 la km 62. Compania promite ca in termen de o luna va revizui proiectul si va pregati o noua licitatie.

 

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania precizeaza ca rezilierea a fost decisa in urma intarzierii in indeplinirea obligatiilor contractuale privind activitatea de proiectare si executie, slaba mobilizare a echipamentelor in santier, precum si lipsa unui program de lucrari coerent care sa demonstreze capacitatea tehnica si organizatorica de a finaliza lucrarile in termenul prevazut. Concret, antreprenorul a abandonat lucrarile pe sectorul cuprins intre km 46,5 si 48,2, fapt ce incalca grav prevederile contractuale. De asemenea, firmele in cauza nu au mai executat lucrari de mai bine de 16 luni, demobilizand resursele necesare. Incalcarea prevederilor contractuale prin abandonarea lucrarilor conduce la rezilierea contractului de catre beneficiar, asa cum e prevazut in contract. Totodata, desi costurile acestui contract au crescut deja semnificativ, antreprenorul solicita in continuare majorari de pret, pe care CNADNR nu le poate acorda, potrivit legislatiei.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania estimeaza ca, in termen de o luna, va finaliza revizuirea proiectului si pregatirea documentatiei de atribuire pentru lansarea unei noi licitatii.

 

Pe drumul Colas

Acesta este cel de-al doilea contract reziliat in decursul unei singure saptamani, dupa “ruperea” celui incheiat cu firma franceza Colas, care a taraganat lucrarile la tronsonul Cernavoda-Medgidia. CNADNR are termen o luna sa pregateasca o noua licitatie, astfel incat lucrarile sa inceapa la sfarsitul anului, cu o firma mai serioasa. Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a anuntat ca in august 2011 va fi semnat un nou contract pentru acest tronson, la doi ani dupa incheierea precedentului, neonorat de francezi. “Compania franceza avea contract din 2009, in valoare de 151 milioane euro, pentru construirea a 20,3 km de autostrada, dar ne-a demonstrat ca nu vrea sa lucreze in Romania. Dupa nenumarate intalniri cu reprezentantii CNADNR si cu mine au fost notificati pentru deficiente, dar fara rezultat. Unul din motivele rezilierii este nefinalizarea proiectarii pentru 14 km. De aceea nu au obtinut nici certificatul de urbanism sau autorizatia de construire. Ne-au solicitat si costuri suplimentare de 16 milioane de euro, in conditiile in care evaluarea arata ca noul aliniament costa cu 5 milioane euro mai putin. Un alt motiv al rezilierii a fost solicitarea de prelungire cu 24 luni a termenului de executie”, a precizat Boagiu.

 

Astaldi, la incalzire

In vizorul Ancai Boagiu sunt si reprezentantii firmei italiene Astaldi, ea avertizandu-i in data de 9 aprilie ca sunt in pericol de reziliere a contractului, pentru intarzierea reabilitarii DN79 Arad – Oradea. \”Aveti o saptamana la dispozitie sa puneti la punct graficul de lucrari si sa intrati in termenele contractuale. Pentru ca nu este primul contract in care sunteti in intarziere; bani sunt, nu aveti nicio justificare. Nu ma impresioneaza ca atunci cand ati stiut ca vine ministrul pe teren ati umplut drumurile de oameni, de masini si asa mai departe. In urma cu o saptamana, colegii de la CNADNR au fost aici si, timp de o saptamana, nu au gasit aproape pe nimeni pe santier. Vreti sa lucrati – sunteti bineveniti sa lucrati, in termenele contractuale. Nu vreti sa lucrati – va rugam sa luati nota ca nu mai suntem dispusi sa facem niciun fel de rabat de la nicio regula. Drumul arata cum arata, din 2009 si pana in 2011 sunt doi ani in care nu s-a intamplat nimic. Ori duceti la bun-sfarsit lucrarile, conform contractelor, ori renuntati sa veniti toata ziua cu diverse solicitari. (…) Daca vreti sa ma mut pe santier, eu ma pot muta fara nicio problema. Dar aveti niste contracte in care scrie clar ce trebuie sa faceti. Rugamintea mea este sa va tineti de clauzele contractuale. Daca nu, reziliem contractul si asta e”, i-a spus ministrul reprezentantului firmei italiene. Anca Boagiu a inspectat sambata lucrarile de la DN79 Arad-Oradea, insotita de Daniela Draghia, directorul general al CNADNR, care a precizat ca lucrarile trebuie finalizate in 2011.

Reprezentantii firmei Astaldi au motivat intarzierile prin necesitatea schimbarii solutiei tehnice, insa au promis ca anul acesta carosabilul va fi gata in cea mai mare parte. Firma Astaldi S.p.a. a castigat licitatia pentru reabilitarea DN79 Arad – Oradea, de 70 de milioane de euro, dar lucrarile au inceput cu intarziere, in 2010, fiind executate de firme romanesti, subcontractoare.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.