Consortiul Vinci-Aktor a renuntat la Autostrada Comarnic-Brasov

Prima concesiune incheiata de Ministerul Transporturilor pentru construirea unei autostrazi esueaza chiar inainte de a intra in efectivitate: consortiul franco-elen Vinci-Aktor a renuntat, miercuri, la contractul in valoare de 1,5 miliarde de euro, dupa ce nu a reusit sa faca rost de finantare.

“Vinci Concession, Vinci Construction Grand Projets, Aktor Concession si Aktor, actionand in calitate de investitori in baza contractului de concesiune, prin prezenta ia act si aproba incetarea contractului prin denuntarea unilaterala de catre concesionar, si in consecinta, toate societatile se considera eliberate de oricare dintre si toate obligatiile si/sau raspunderile in baza sau in legatura cu contractul de concesiune, cu efect imediat de la data transmiterii prezentei notificari”, se arata in notificarea transmisa de consortiu Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.

Intrucat contractul incheiat pe 15 ianuarie prevede ca oricare dintre parti poate renunta la el in termen 90 de zile, consortiul nu va plati niciun ban.

“Oricare dintre parti poate sa inceteze prezentul contract prin renuntare unilaterala, in interiorul unui termen de 90 de zile de la data contractului, fara plata de despagubiri, compensatii sau orice alte sume de catre oricare dintre parti sau investitori catre cealalta parte sau investitori (…) Avand in vedere ca data contractului (…) este 15 ianuarie 2010, iar prezenta notificare va este transmisa personal la data de 14 aprilie 2010, contractul de concesiune, de la data prezentei notificari, inceteaza de drept şi inceteaza sa existe conform articolului 45.5″, se precizeaza in notificare.

Concesionarea pentru tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov fusese incheiata pe 30 de ani, statul urmand sa plateasca in toata aceasta perioada 4,8 miliarde de euro.

Din suma totala, 3,108 miliarde euro reprezentau cheltuieli cu imprumutul principal, 670 milioane euro – cheltuieli cu creditul subordonat, 323 milioane euro – cheltuieli legate de operare si intretinere, 584 milioane euro – taxe, impozite si alte costuri financiare, 146 milioane euro – inflatia, potrivit Ministerului Transporturilor.

Suma de 323 de milioane de euro aferenta cheltuielilor legate de operare si intretinere reprezenta doar o parte din costul total al acestei activitati, restul fiind suportat din taxele de concesiune – taxa de autostrada, chirii si altele.

Condiţiile din contract

Construirea propriu-zisa a tronsonului, in lungime de 55 km, urma sa coste circa 1,2 miliarde de euro. Conform proiectului, autostrada ar fi avut 30 de km de tuneluri, din care cel mai lung de 3,8 km. Autostrada era proiectata sa aiba 5 noduri rutiere, la Comarnic, Sinaia, Busteni, Predeal si Rasnov.

Dupa inchiderea financiara (etapa ulterioara semnarii contractului, care vizeaza obtinerea de finantare, n.r.) consortiul avea la dispozitie maxim un an pentru a efectua studiile geotehnice si proiectul tehnic, iar ulterior sa inceapa lucrarie de constructie.

Daca termenul de realizare a autostrazii depasea 4 ani (finele lui 2014), asocierea trebuia sa plateasca penalitati, iar daca o realiza mai devreme, primea o bonificatie.

“Pe noi ne intereseaza daca ei nu pot sa faca inchiderea financiara si pot sa vina sa spuna ca renunta. Noi credem insa, ca fiind un consortiu atat de puternic, va gasi posibilitati de finantare, iar BEI (Banca Europeana de Investitii, n.r.), mie, personal, mi-a spus ca sunt interesati sa participe la finantare”, declara ministrul Radu Berceanu dupa semnarea contractului. Iata însă ca nu a fost asa iar criza economica si-a spus cuvantul.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.