Constanța își consolidează statutul de hub regional de energie, securitate și logistic, atrăgând investiții imobiliare de anvergură, arată o analiză a Romania Property Club (RPC), pe baza concluziilor Constanța Real Estate Roundtable, eveniment organizat pe 19 iunie.
Potrivit unui comunicat transmis redacției, orașul de la malul mării își crește influența economică la nivel național și european prin proiecte de amploare. În această primăvară, a început forajul primei sonde de exploatare a gazelor din Marea Neagră, în cadrul proiectului de 4 miliarde euro, derulat de OMV Petrom și Romgaz.
Neptun Deep este de o importanță capitală nu doar pentru România, ci și pentru Europa și poate redesena harta influenței politice și economice pe continent. Impactul economic estimat în PIB este de 40 de miliarde de euro.
2027 este data estimată pentru primul gaz extras, în timp ce producția estimată se ridică la 100 de miliarde mc de gaze naturale.
Autoritățile române au confirmat în această primăvară continuarea investițiilor pentru mega proiectul de 2,5 miliarde de euro de la Mihail Kogălniceanu: până în prezent, mini-orașul este gata în proporție de 31% și găzduiește 1.400 de militari americani.
Data estimată pentru finalizare este 2040, baza militară de la Mihail Kogălniceanu urmând să devină un hub strategic regional al NATO.
Constanța a ajuns pe harta investițională a grupului Iulius, după orașe precum Cluj-Napoca, Timișoara și Iași.
Pe o fostă platformă Oil Terminal, alături de care se află în parteneriat, compania IULIUS are în vedere investiții de 800 de milioane de euro într-o dezvoltare de regenerare urbană cu funcțiuni mixte, unde a implicat bine-cunoscutul birou de arhitectură Foster + Partners (cu proiecte în portofoliu precum Gherkin – Londra; Apple Park – California, USA; Viaductul Millau – Averyon, Franța).
Noua dezvoltare va integra grădini urbane, spații de birouri moderne, zone dedicate shopping-ului și divertismentului, facilități educaționale și culturale, precum și o infrastructură avansată, menită să sprijine mobilitatea și conectivitatea.
„Suntem în etapele de pregătire necesare pentru procesul de bioremediere, primul și cel mai important pas al demersului, și determinați să realizăm un proiect care să susțină Constanța în obiectivele sale de dezvoltare”, spune Raluca Munteanu, director de dezvoltare Iulius.
La nivel local sunt în lucru investiții în infrastructură de peste 200 de milioane de euro: noul terminal de pasageri al aeroportului Mihail Kogălniceanu este finalizat și se află în faza testărilor, în aceast an au început lucrările la noul nod de transport de la Cumpăna, care va fluidiza traficul între Autostrada A4 și Drumul Național DN 39E, dar și la noul spital Mama și Copilul, cu o capacitate de 350 de paturi. Sala Polivalentă a ajuns la un stadiu de 70%, cu un termen estimat de finalizare pentru 2026.
În ultimul an, prețurile pentru locuințele noi au înregistrat un avans de 12%, în timp ce aprecierea la cinci ani este de 57%, conform datelor Imobiliare.ro. Cu 2.016 euro/mp util pentru un apartament nou, Constanța rămâne unul dintre cele mai accesibile centre regionale, după Cluj-Napoca, Brașov, București și Timișoara.
Indicele Imobiliare.ro, mai 2025, apartamente noi de vânzare | |||||
Oraș/Preț euro/mp util | mai 2025 | mai 2024 | mai 2020 | Evoluție 12 luni |
Evoluție 5 ani |
Cluj-Napoca | 3.324 | 2.960 | 1.930 | 12% | 72% |
Brașov | 2.534 | 2.224 | 1.308 | 14% | 94% |
București | 2.167 | 1.875 | 1.431 | 16% | 51% |
Timișoara | 2.051 | 1.960 | 1.300 | 5% | 58% |
Constanța | 2.016 | 1.806 | 1.285 | 12% | 57% |
Iași | 1.779 | 1.600 | 1.011 | 11% | 76% |
Extinderea portului Constanța în proiectul de 1 miliard de euro continuă prin dezvoltarea de terminale specializate – Molurile IIIS şi IVS.
În plus, bursa americană CME – cea mai mare bursă futures din lume – a listat un nou contract de tranzacționare pentru grâul din zona Mării Negre, menționând explicit portul Constanța ca variantă prinicipală de livrare a grâului. Contractul demonstrează un interes ridicat pentru România și transformarea portului într-un hub logistic la Marea Neagră.
Totodată, la începutul lunii iunie autoritățile din Grecia, România și Bulgaria au agreat la Bruxelles dezvoltarea unui coridor multimodal, care va conecta porturile comerciale din nordul Greciei cu cele din Bulgaria și România la Marea Neagră, într-un proiect de 6 miliarde de Euro. Autostrada ar urma să conecteze Constanța de orașul Kavala din Grecia.
În ceea ce privește turismul, o nouă tendință prinde contur. În contextul unei baze hoteliere majoritar învechite, proprietarii demolează vechile hoteluri și le înlocuiesc cu proiecte moderne, în conformitate cu cererea din prezent.
Din datele colectate de RPC de la Est Hospitality, 3.000 de camere au fost închise în ultimul an la nivel de județ. Tendința este confirmată de anunțul demolării Hotelului Perla din Mamaia. În ceea ce privește noile unități, afiliate unor branduri internaționale, 800 de camere sunt în dezvoltare cu termene de predare 2027-2028.
Crowne Plaza a fost inaugurat în 2024 în Mamaia. Noua autostradă Constanța-Olimp este în licitare, acest proiect de 1 miliard de euro urmând să aibă un impact direct asupra stațiunilor din zona de sud a litoralului, cu noi hoteluri și apart-hoteluri.
Pe măsură ce noile proiecte de infrastructură de amploare prind contur, piața locală a terenurilor cunoaște o dezvoltare dinamică, cu cerere provenită atât din partea investitorilor locali, cât și a celor internaționali.
Potrivit IMRA Real Estate, prețurile pentru terenurile autorizate variază între 65-85 euro/mp pentru dezvoltările logistice și ajung până la 475-1.200 euro/mp pentru investițiile rezidențiale.