Ministrul german al transporturilor, Volker Wissing, a susținut într-o scrisoare adresată președintelui Comisiei UE, Ursula von der Leyen, că până la opt milioane de vehicule diesel din Germania ar trebui scoase din funcțiune dacă vor fi aplicate anumite regulamente.
Acest lucru vine în momentul în care Curtea Europeană de Justiție (CEJ) analizează dacă testele de emisii nu ar trebui să se limiteze doar la testele de laborator. Cu toate acestea, vehiculele cu standardele de emisii Euro 5 și Euro 6 (pre-Euro 6d) au fost dezvoltate doar pentru teste de emisii pe bancul de probe, nu pentru teste în condiții reale.
Atunci când sunt măsurate pe șosea (emisii reale la condus, RDE), aceste vehicule nu mai respectă valorile de poluare. Wissing a avertizat împotriva aplicării retrospective a acestor teste RDE la mașinile mai vechi, deoarece probabil ar trebui să fie scoase de pe șosea.
Răspunzând, comisarul UE pentru piața internă, Thierry Breton, a explicat cum Comisia UE nu intenționează să modifice retroactiv reglementările privind respectarea limitelor de emisii și nici nu dorește să ia măsuri care să-i penalizeze pe cetățenii care și-au cumpărat mașini cu bună-credință.
Având în vedere reacția „neobișnuit de dură” a Comisiei UE, acuzația lui Wissing pare serioasă. Ministrul avertizase, de asemenea, că aceste teste RDE ar putea fi efectuate la sarcină maximă sau la deplasarea în deal, ceea ce Breton a respins în răspunsul său. Cu toate acestea, politicianul nu este liniștit de răspunsul de la Bruxelles.
În urma scrisorii comisarului UE Breton, Wissing a mai declarat că „îmi confirmă îngrijorările și ascunde faptul că poziția juridică pe care a luat-o în fața CEJ cu privire la motoarele cu ardere rămâne în vigoare și reprezintă un risc pentru milioane de cetățeni.”
Prin urmare, este puțin probabil să existe o decizie până la sfârșitul anului.
Este mai probabil ca politicianul FDP să fi redactat scrisoarea în vederea viitoarelor alegeri de stat germane din Saxonia, Brandenburg și Turingia – pentru a acționa ca un avocat al șoferilor germani cu mașini cu motorină.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro