COTAR: „Avem confirmarea că ASF a favorizat asigurătorii”

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) transmite că are confirmarea, după ce a atras atenția de mai multe ori, că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) favorizează anumite companii de asigurări.

În mass-media au apărut informații despre o astfel de firmă, care vinde asigurări de garanții, deși nu dispune de fonduri suficiente pentru a acoperi obligațiile asumate în contracte, dar conducerea ASF a salvat-o de consecințele legale. Faptele au fost descoperite de două echipe de control ale ASF, anul trecut. 

Precizările COTAR, în comunicatul transmis redacției:

„Raportul făcut în urma acestui control arată că ASF a eliminat și ulterior a schimbat încadrarea juridică pentru faptele asigurătorului, descoperite de echipele de control, astfel încât asigurătorul să scape de sancțiuni. Dar conducerea ASF a intervenit încă o data, pentru a mușamaliza situația, a schimbat rezultatul controlului și i-a mutat disciplinar pe angajații care și-au permis să-și facă treaba corect. Faptele conducerii ASF au fost scoase la lumină în urma unei reclamații transmise Parlamentului de președintele sindicatului din cadrul ASF. Așa cum era de așteptat, Autoritatea respinge toate acuzațiile.

COTAR a transmis, anul trecut și anul acesta, mai multe comunicate prin care a atras atenția aspura faptului că fimele de asigurări obțin profituri istorice, iar instituțiile care ar trebui să se ocupe de supraveghere, în folosul statului, au ajuns să fie realmente capturate și folosite în interes privat, de către operatorii economici. Nu-și permite să facă asta orice firmă, ci doar unele dintre ele, iar în cazul companiilor multinaționale din domeniul asigurărilor se poate demonstra oricând că în loc să fie supravegheate de instituțiile statului, sunt sprijinite să face orice își doresc.

Cele mai mari nereguli sunt pe piața asigurărilor obligatorii pentru autoturisme (RCA), iar nereguile s-au accentuat începând din 2016, când au avut loc primele creșteri nejustificate ale prețului RCA, peste noapte, cu 300% pentru persoane fizice și juridice, vizând tinerii și transportatorii. Au urmat proteste naținale, pentru a opri hoția din piața RCA, iar Parlamentul României l-a demis pe Mișu Negrițoiu din funcția de președinte ASF. Apoi, Parlamentul a adoptat o OUG privind plafonarea RCA, iar instituțiile specializate au fost obligate să desfășoare o investigație pe piața asigurărilor RCA.

Trebuie să ne amintim că președintele Consiliului Concurenței s-a opus în permanență aplicării acestor plafonări ale prețului RCA, acționând astfel în favoarea multinaționalelor din asigurări, cu justificarea că este o piață liberă. Dar rezultatul acelei investigații pe care președintele Consiliului Concurenței a refuzat, inițial, să o efectueze (autosesizare) a fost unul pe care îl intuia întreaga Românie: constituire de cartel! 

Raportul Consiliului Concurenței a arătat că firmele de asigurări care vindeau RCA s-au înțeles, în perioada 2012-2016, să majoreze prețul RCA. Firmele au fost amendate cu peste 50 milioane de euro, pentru înțelegeri de preț de tip cartel. La acea vreme, compania de asigurări Euroins a recunoscut existența cartelului din asigurările RCA, punând la dispoziția Consiliului Concurenței documentele incriminatoare, iar în acest fel, Euroins a beneficiat de o amendă semnificativ redusă, comparativ cu restul pieței de asigurări.

În toamna anului 2021, piața de asigurări din România a fost lovită de 2 cutremure: firmei City Insurance i s-a retras licența de funcționare, de către ASF, iar în paralel, în aceleași zile de septembrie, s-a produs o dublare, peste noapte, a prețului RCA. Legislația RCA valabilă la acea vreme prevedea obligativitatea ca firmele de asigurări să notifice ASF, cu minim 60 de zile înainte de modificarea prețului la RCA, în astfel de situații. Pentru că firmele de asigurări care vând RCA au avut acces la informații privilegiate din cadrul ASF (că, în luna septembrie 2021, urmează să fie ridicată licența de funcționare a firmei City Insurance), au transmis cu toții, în luna iulie 2021, notificări către ASF, cu privire la modificarea tarifelor RCA (creșterea prețurilor RCA).

În luna septembrie 2021, a avut loc o nouă manipulare a prețului RCA, companiile de asigurări și conducerea ASF de atunci susținând că din cauza intrării în faliment a firmei City Insurance, prețurile RCA au trebuit să crească. Temă falsă și manipulatoare din cel puțin 3 motive:

1. Efectele intrării în insolvență și, ulterior, după aproape 6 luni, în faliment, a  firmei City Insurance nu putea produce efecte care să impacteze piața de asigurări decât după câteva luni de la intrarea în faliment a companiei de asigurari și nicidecum în primele zile de la ridicarea licenței de funcționare a firmei City Insurance.

2. Notificările de majorare a prețului RCA s-au transmis la ASF cu 2 luni înainte ca City Insurance să piardă licența RCA (iulie 2021) existând indicii serioase ale unei acțiuni coordonate și planificate de companiile care vindeau RCA. Desi speța poate fi cercetată inclusive de procurori, Consiliul Concurenței a refuzat orice fel de investigație.

3. Majorarea contribuției către Fondul de Garantare a Asiguraților din partea firmelor de asigurări a fost de sub 2%. Asta însemnă că impactul financiar pe care firmele de asigurări urma să îl resimtă era de 2%, iar această majorare de contribuție care putea să se resimtă în prețul RCA a venit cu multe luni mai târziu față de momentul notoficării ASF cu privire la majorarea prețului RCA (iulie 2021)

Așadar, se poate constata că acel cartel RCA exista deja, în acea perioadă, fără să existe o minimă investigație din partea Consiliului Concurenței, iar prețurile RCA au continuat să crească, la fiecare 6 luni, până în luna martie 2023. 

În luna martie 2023, «profesioniștii de la ASF» au constatat că în timpul controlului pe care îl desfășurau la Euroins, această firmă a transferat toți banii din conturi către o firmă de reasigurare din cadrul aceluiași grup, reprezentând un pretins contract de reasigurare, care conținea niște clauze inimaginabile, pe modelul contractelor de reasigurare pe care le avea și City Insurance, bani care nu au mai fost recuperați niciodată de către statul român. 

Firmele de asigurări, profitând de o noua ocazie, au majorat, din nou, prețul RCA peste noapte, anticipând că vor crește contribuțiile pe care acestea le vor avea de achitat către Fondul de Garantare a Asiguraților. Contribuția a crescut cu încă 4%, iar în loc să crească prețul RCA cu 4%, acesta a crescut cu 100%.

În 2024, prețul RCA s-a dublat, din ianuarie până în decembrie. COTAR le-a cerut viitorilor parlamentari și miniștri să corecteze erorile făcute de fostul Parlament în legătură cu ASF. Companiile de asigurări au dublat prețurile polițelor RCA, profitând de o presupusă plafonare ineficientă impusă de Guvernul României, iar ASF nu a făcut nimic pentru a opri aceste acțiuni abuzive ale companiilor de asigurări. Vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, se face direct responsabil de abuzurile companiilor de asigurări, pe care ar trebui să le supravegheze.

COTAR a prezentat următorul studiu de caz, care arată creșterea abuzivă și nejustificată a prețului RCA cu peste 300%, sub „supravegherea” ASF:

Avem un autoturism care, în perioada analizată (2021-2025), a avut același proprietar, cu același domiciliu și același istoric de daune (clasă de bonus maximă – B8):

• 2021: RCA 12 luni – 358 de lei
2022: RCA 12 luni – 727 de lei
2023: RCA 12 luni – 630 de lei
2024: RCA 12 luni – 673 de lei
2025: RCA 12 luni – 1.240 de lei

Această creștere alarmantă de aproape 300% în cinci ani (cu o dublare doar în ultimul an) s-a produs fără o justificare economică validă, în absența unor daune sau schimbări în profilul asigurătului. Guvernul nu poate închide ochii la nesfârșit în fața complicității ASF la abuzurile asigurătorilor. 

Responsabilitatea este a ASF și a domnului Sorin Mititelu. ASF, instituția care ar trebui să protejeze consumatorii și să vegheze la respectarea legislației în domeniul asigurărilor, a demonstrat o atitudine pasivă. Mai grav, vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, direct responsabil de sectorul asigurărilor, nu a luat măsuri concrete pentru a împiedica aceste abuzuri.

În vara anului 2024, domnul Mititelu a inițiat controale superficiale la companiile de asigurări, în urma presiunii publice. Rezultatele acestor controale au fost lipsite de substanță. ASF a transmis că asigurătorii nu au încălcat plafonările stabilite prin Hotărâre de Guvern, deși poliță RCA se dublase pe perioada «plafonării». Prețurile RCA au crescut alarmant, în fiecare azi, demonstrând lipsa de eficiență a acestei instituții.

Pe scurt, prețul RCA a  ajuns la valorile de astăzi, cu ajutorul ASF și al Consiliului Concurenței, iar pentru a le putea opri, Guvernul României a adoptat, începând cu primăvara anului 2023, o serie de hotărâri pentru plafonarea tarifelor RCA. 

Firmele de asigurări, știind ce oameni slabi au fost numiți la conducerea sectorului de asigurari din cadrul  ASF și a Consiliul Concurenței, au majorat în continuare prețul RCA, și pe perioada plafonării, fără să suporte consecințe. Practic, multinaționalele din asigurări au sfidat conducerea Guvernului României, beneficiind de complicitatea ASF și a Consiliului Concurenței.

Companiile de asigurări sunt protejate, fără menajamente, de către ASF, nefiindu-le aplicate nici măcar un avertisment din momentul numirii noii conduceri a ASF, în decembrie 2023. Singurii care au luat din nou poziție publică față de această bataie de joc au fost organizațiile de transportatori și service-urilor auto. Apoi, brusc, Consiliul Concurenței s-a trezit la viață, în urma unei sesizări transmise de către compania de asigurări Asirom. 

Compania de asigurări Asirom (acționar austriac Vienna Insurance Group) a fost amendată în anul 2018 cu 36.970.408 lei pentru înțelegeri de tip cartel în privința prețului RCA. Compania a sesizat Consiliul Concurenței, anul trecut, iar de aici a pornit o investigație asupra celor care au fost vocali și au atras atenția autoritățilr, aducând documente și dovezi despre ceea ce se întamplă în piața de asigurări RCA.

În condițiile în care manopera de reparație decontată de firmele de asigurări reprezintă sub 5% din valoarea prețului RCA plătit de șofer, ne întrebam cum de Consiliul Concurenței vede o problemă majoră acest cost de 5% decontat de către firmele de asigurări și nu vede că se repetă de câțiva ani scenariul majorării prețului RCA cu 300%.

Cum este posibil ca Guvernului Romaniei si cele doua camere ale Parlamentului Romaniei sa tolereze ca ASF și Consiliul Concurenței, să nu fi declanșat nicio investigație pentru aceste creșteri de 300% ale prețului RCA? Aceste scumpiri, doar din 2016 până în present, afectează în mod direct milioane de polițe RCA, precum și 300.000 de păgubiți RCA, astfel:

• Sunt indicii serioase privind coordonarea simultană a multinaționalelor din asigurări în majorarea prețului RCA, în septembrie-octombrie 2021 – exact în perioada în care companiei City Insurance i-a fost ridicată licența RCA de către ASF;
Sunt indicii serioase privind cooronarea simultană a multinaționalelor din asigurări, în majorarea prețului RCA în luna martie 2023 – Exact în luna în care companiei Euroins i-a fost ridicată licența RCA de către ASF, iar Guvernul României a fost obligat să dea o Hotarare de Guvern pentru plafonarea prețului la RCA;
Nu a explicat nimeni creșterea prețului RCA pe perioada Hotărârii de Guvern pentru plafonarea prețului la RCA;
Sunt indicii serioase privind înțelegerea companiilor de asigurări să achite doar parțial despăgubirile în baza poliței RCA;
Nu răspunde nimeni la întrebarea: de ce nu a scăzut prețul RCA, în condițiile în care brokerilor de asigurări le-au fost plafonate comisioanele de intermediere?;
Nu răspunde nimeni la întrebarea Cum a fost posibil ca în perioada plafonării prețului RCA multinaționalele din asigurări să obțină cele mai mari profituri din ultimii 30 de ani (profituri istorice)?

Exemple

• 4 iunie 2024: conducerea companiei Allianz Tiriac declara public următoarele: “În prezent doar Austria, Polonia și Cehia sunt peste noi și este foarte posibil să depășim Cehia în curând. Dacă în Polonia grupul nu ar fi achiziționat Aviva, am fi fost foarte aproape de locul doi, după Austria. Anul 2024 va aduce un nou vârf al ultimilor 30 de ani. Avem marele avantaj că am făcut profituri importante, ne-am consolidat și nu avem nevoie de bani de la acționari pentru a ne dezvolta în zone unde vedem oportunități.” Allianz Tiriac a raportat profituri de 100 de milioane de euro in perioada plafonarii pretului RCA.
9 mai 2024: valoarea totală a primelor brute subscrise de Groupama România, în 2023, a depășit 4 de miliarde de lei, existand o creștere cu 37% față de anul anterior, aceasta fiind și cea mai mare creștere la nivelul pieței, compania având un profit operațional de 217 milioane de lei. La nivel de Grup, Groupama a înregistrat pentru perioada raportată o valoare totală a primelor brute subscrise de 17 miliarde Euro și un profit net de 510 milioane de euro. 

În 2024, Consiliului Concurenței și Autoritatea de Supraveghere Financiară păreau a acționa doar în interesul multinaționalelor din asigurări care folosesc aceste instituții, în detrimentul celor ce semnalează elemente privind hoția din piața RCA și care, prin refuzul de a desfășura controale pe piața de asigurări, îi condamnă pe toți conducătorii auto din România să achite un cost al RCA mai mare cu 300%, iar pe locuitorii regiunii București-Ilfov să achite un cost majorat cu 50%, de la sfârșitul anului trecut.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.