COTAR cere OUG pentru eliminarea pirateriei din transporturi

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR
Vasile Ștefănescu, președintele COTAR

COTAR cere Guvernului emiterea unei ordonanțe de urgență pentru eliminarea pirateriei din transporturile de persoane.

Iată precizările, în comunicatul remis redacției: 

“Cerem Guvernului României modificarea unor legi care fac posibilă pirateria. Activitatea de transporturi rutiere a fost afectată după ce s-a modificat legislația, în anii anteriori, astfel încât să poată fi stopată activitatea autorităților împotriva celor care practică pirateria. Executivul poate readuce normalitatea în Transporturi, printr-o Ordonanță de Urgență.

Printr-o intervenție rapidă și eficientă a Guvernului, se vor putea stopa abuzurile unor grupuri de interese din Parlamentul României, care au modificat legi pentru a permite ca activitatea de transport să fie piratată, pentru a le permite unora să aibă activități neautorizate, în paralel cu activitățile reglementate și autorizate.

„Primăria Capitalei nu ne-a aprobat protestul pe care îl programasem pentru perioada 29 – 30 – 31.03-2017 pentru a cere modicarea legii 38/2003. Proiectul de OUG pe care îl solicităm Guvernului a fost acceptat și promovat de Ministerul Transporturilor, a plecat spre avizare la Ministerul Afacerilor Interne, care va da aviz favorabil, ținând cont de faptul că și MAI solicită aceleași modificări. Mai rămâne să așteptăm avizul de la Ministerul Dezvoltării și sperăm să înțeleagă toată lumea necesitatea acestei Ordonanțe de Urgență. Putem să consideram că cei care se opun reglementării prin OUG a activităților neautorizate fac jocul celor care desfășoră aceste activități ilegale, deci contribuie la fraudarea statului român prin neimpozitatrea și neautorizarea acestor pirați”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Pirateria în transportul de persoane a devenit o activitate tolerată și nesancționată de autoritățile române. Lipsa de implicare a autorităților a permis, în decursul ultimilor ani, dezvoltarea unui fenomen al transportului regulat de persoane fără licență, în mod ilegal, dar nesancționat, cu orare afișate și stații de preluare a clienților, în mod clar stabilite. Astfel de firme care desfășoară activități ilegale au ajuns să-și promoveze serviciile și prin reclame și spoturi publicitare: “Peste 40.000 de clienți și mai mult de 2.000.000 Km anual parcurși în siguranță ne recomandă ca cea mai bună și sigură companie de transport”. Lipsesc din această prezentare două cuvinte cheie, care ar trebui să preocupe serios autoritățile române: ilegal și evazionist.

Legea taximetriei conține în mod deliberat formulări evazive și incomplete, pentru a permite grupurilor de interese apropiate unor oameni politici să profite de o legislație lacunară și făcută cu dedicație. Această lege a fost modificată în anii precedenți, astfel încât să le permită unor clienți politici să desfășoare activități de taxi în alte localități, în afara zonei în care taximetriștii au licență de funcționare.

Activitățile ilegale, neautorizate, nelicențiate de transport persoane în regim taxi, prin folosirea unor platforme informatice de tipul UBER încalcă dreptul la concurență loială și conduc la dispariția activității de taxi în condiții legale. Deși firmele care practică pirateria încearcă să creioneze altă situație juridică, susținând că activitatea lor doar facilitează relația de ride-sharing dintre șofer și persoanele interesate de aceste servicii, aceste firme desfășoară în fapt activitatea de dispecerizare și transport persoane în regim de taxi, aspect care rezultă atât din funcțiile aplicației Uber, cât și din calitatea în care acționează șoferii, modul de lucru al acestora și din relația acestora cu partenerii UBER (societăți comerciale și șoferi).

Conform celor susținute în toate declarațiile publice, înțelegem că această relație de ride-sharing ar trebui să aibă doar un caracter ocazional, șoferul unui autoturism angajat deja în trafic acceptând să împartă propriul autovehicul cu o altă persoană, în timpul deplasării către destinația proprie (nu a persoanei care apelează la serviciul respectiv).

Pe de altă parte, în timp ce transportatorii care, prin curse regulate și taxi, sunt supuși controalelor drastice din partea autorităților competente, clienții apelează la cursele ilegale. Aceste curse nu sunt verificate, nu sunt sancționate și nici fiscalizate, însă au deja reclamă agresivă pe toate paginile de internet, prejudiciind afacerile legale ale firmelor autorizate, cu licență, plătitoare de taxe și impozite la bugetul statului, conform legislației în vigoare.

Parlamentarii care au avut interese au modificat OUG 34/2010 prin legea 168/2010 si 129/2015, făcând schimbări exact la acel articol care permitea organelor de control să elimine activitatea neautorizată, ilegală, prin introducerea deliberată a doi termeni juridici care, practic, modifică legea: „permanent” și „în mod repetat”.

Noi nu cerem să dispară concurența de pe piață, ci să se autorizeze, conform legislației în vigoare. Astfel, vom avea o concurență legal autorizată. Legea românească trebuie să protejeze activitățile legale și să găsească mijloace de descurajare a activităților ilegale”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.