Danemarca a confirmat că va renunța la sistemul Eurovignette de la 1 ianuarie 2025, în favoarea unui sistem electronic de taxare, care include și clase de emisii de CO2.Ca și până acum, taxarea se va aplica vehiculelor de peste 12 tone. De la 1 ianuarie 2027, sistemul va fi extins pentru a acoperi vehiculele de peste 3,5 tone.
Inițial, taxarea la kilometru se va face pe drumurile majore, în special pe autostrăzi (aproximativ 10.900 km). Totuși, de la 1 ianuarie 2028, sistemul va acoperi întreaga rețea de drumuri din Danemarca, de aproximativ 75.000 km.
Tariful pe kilometru va depinde de tonajul vehiculului, dar și de clasa de emisii. Clasele de emisii pot fi definite doar pentru vehicule înmatriculate după 1 ianuarie 2019, caz în care pot apărea unele reduceri. În schimb, camioanele mai vechi vor plăti tariful întreg.
În plus, danezii vor avea tarife semnificativ mai mari în zonele cu emisii reduse. De exemplu, pentru camioanele de peste 32 t cu prima clasă de emisii de CO2, tariful pentru zonele standard este de 1,35 coroane pe kilometru (18 eurocenți/km), iar cel pentru zonele cu emisii reduse este de 2,03 coroane/km (27 eurocenți/km).
Pentru camioanele fără emisii (Clasă 5 pentru CO2) de peste 32 de tone, tariful în zona standard este de 0,2 coroane/km (2,7 eurocenți/km), iar cel pentru zonele de emisii reduse este de 0,3 coroane/km (4 eurocenți/km).
Spre comparație, prețul anual au Eurovignetei pentru 2024, pentru vehiculele Euro 6 cu 4 sau mai multe axe, a fost de 1.250 de euro. În noul sistem, aceeași sumă ar acoperi mai puțin de 7.000 km cu un camion Euro 6 cu Clasa 1 de emisii.
Sistemul Eurovignette va rămâne valid de la 1 ianuarie 2025 doar în Olanda, Suedia și Luxemburg.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro