Federațiea Operatorilor Români de Transport (FORT) acuză Ministerul Transporturilor și Ministerul Dezvoltării că au “paralizat” învestițiile în vehiculele pentru transport rutier de pasageri, deoarece nu au anunțat strategia privind noile programe de transport județean și interjudețean – actualele programe urmând să expire în iunie 2019 – astfel încât operatorii să-și pregăteasca din timp investițiile în flotele auto.
Iată precizările, în comunicatul remis redacției, semnat de Florin Bocai, prim-vicepresedinte
FORT:
“Reprezentantii transportatorilor rutieri ce opereaza cursele regulate nationale si judetene/locale de pasageri, membri ai Federatiei Operatorilor Romani de Transport – F.O.R.T., s-au reunit la Bucuresti in data de 26.07.2018, intr-o sedinta de urgenta.
Pe ordinea de zi a acestei intalniri s-a aflat un subiect de mare interes, atat pentru transportatori, cat si pentru pasagerii curselor regulate nationale si judetene/locale, si anume lipsa totala de predictibilitate in raport cu programele de transport judetean si interjudetean, a caror valabilitate expira in luna Iunie 2019, odata cu toate licentele detinute de operatori.
Atat Ministerul Transporturilor, cat si cel al Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice aveau obligatia ca pana la aceasta data sa prezinte strategia in domeniu, astfel incat operatorii de transport sa isi pregateasca din timp investitiile in flotele auto, tinand cont de faptul ca pentru finantarea si livrarea unui vehicul de transport pasageri este nevoie de cel putin 9 luni.
Presedintele F.O.R.T., Augustin Hagiu, le-a explicat membrilor Consiliului de conducere al Federatiei faptul ca a intreprins nenumarate demersuri de natura legislativa, atat la nivelul MT, cat si MDRAP, pentru a clarifica soarta transporturilor de pasageri, insa nici pana la acest moment nu s-a conturat o strategie clara.
Conducerea F.O.R.T. si-a exprimat dezamagirea si ingrijorarea fata de lipsa de predictibilitate si a acordat Presedintelui un termen de maxim o saptamana pentru a clarifica aspectele legislative in raport cu cele doua ministere si a demonstra ca are capacitatea sa rezolve urgent situatia grava in care se afla transportatorii.
Reprezentantii FORT sustin ca se impune o prelungire a programului de transport interjudetean pentru o perioada de 4 ani si nicidecum deschiderea pietei interne pentru operatorii din alte tari, in contextul in care, in intreaga Uniune Europeana, liberalizarea este doar o teorie lipsita de transparenta, menita sa ofere sansa jucatorilor vestici sa castige cat mai mult din pietele tarilor estice.
F.O.R.T. sustine clar ca accepta deschiderea pietei numai in momentul in care liberalizarea capata o forma unitara la nivelul intregii Uniunii Europene, astfel incat si un operator de transport de pasageri autohton sa poata sa desfasoare activitati specifice in orice alta tara, neingradit de nici un fel de bariere (a se vedea politica protectionista aplicata de tarile vest europene in ceea ce priveste transportul de marfa).
In raport cu transportul judetean/local, F.O.R.T. considera ca MDRAP a actionat total gresit, deoarece nu si-a asumat emiterea OUG pentru separarea serviciului public de transportul public cu caracter comercial, ratand astfel sansa pentru aplicarea corecta a prevederilor Reg. CE 1370.
F.O.R.T. considera ca refuzul autoritatilor locale de a semna contracte de delegare a gestiunii cu operatorii detinatori de licente de traseu judetean mascheaza de fapt abuzurile ce vor urma in perioada urmatoare, la nivel local si judetean, pe masura ce ne apropiem de expirarea programului de transport.
In acest context, despre investitii la nivelul flotelor nici nu poate fi vorba, deoarece este imposibil ca operatorii sa isi stabileasca o perioada de amortizare in raport cu prevederi legislative transparente, conectate la realitatiile sociale si economice autohtone”.