Guvernul a amânat amenzile pentru netransmiterea coordonatelor GPS

UPDATE: OUG 29/2025 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 365, din 24 aprilie.

Guvernul a amânat, până la 31 decembrie 2025, aplicarea amenzilor prevăzute de OUG 41/2022 privind monitorizarea transporturilor rutiere prin GPS în România, după ce sancțiunile au intrat în vigoare la 1 aprilie. 

Decizia Executivului vine la solicitarea Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), care a obținut susținerea Ministerului Finanțelor pentru amânarea, din nou, a sancțiunilor din RO e-Transport.

„Ministerul Finanțelor a promovat un proiect de Ordonanță de Urgență care vizează suspendarea aplicării unor sancțiuni din cadrul sistemului RO e-Transport până la 31 decembrie 2025, ca răspuns la solicitările transmise de UNTRR. Proiectul prevede suspendarea aplicării dispozițiilor art. 13¹ alin. (1) lit. d) și e), alin. (3) referitor la alin. (1) lit. e), și alin. (4) din OUG nr. 41/2022 – care reglementează sancționarea operatorilor și șoferilor pentru nerespectarea obligațiilor privind poziționarea GPS, utilizarea codului UIT și funcționarea dispozitivelor de monitorizare”, a transmis UNTRR.
 

Potrivit Executivului, „în practică au fost întâmpinate probleme din perspectiva preluării coordonatelor GPS de la transportatori, generate de multitudinea de soluții tehnice folosite de către aceștia”. „În aceste condiții, pentru a oferi timpul necesar adaptării și implementării soluțiilor tehnologice, a fost prelungită, de la 1 aprilie 2025 până la sfârșitul acestui an, perioada în care nu vor fi stabilite contravenții și nu vor fi aplicate sancțiuni pentru nerespectarea obligațiilor menționate anterior”.

Astfel, „se suspendă stabilirea drept contravenție și sancționarea nerespectării de către operatorul de transport rutier, respectiv de către conducătorul vehiculului de transport, a obligațiilor referitoare la:

–    echiparea vehiculelor de transport cu dispozitive care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie prin satelit;
–    asigurarea transferului datelor curente de poziționare a vehiculului de transport și, respectiv, de pornire/oprire a dispozitivului de poziționare”, a precizat Guvernul.

Precizările UNTRR:

Transportatorii cer mai mult timp pentru adaptare

În Nota de fundamentare care însoțește proiectul de OUG, Ministerul Finanțelor recunoaște că reprezentanții mediului de afaceri din domeniul transportului internațional, un sector cu pondere semnificativă în economia națională, au solicitat amânarea termenului de aplicare a sancțiunilor din cauza dificultăților tehnice persistente.

Potrivit documentului, operatorii au nevoie de o perioadă extinsă pentru adaptarea sistemelor informatice, integrarea cerințelor RO e-Transport și atragerea resurselor umane specializate pentru operarea și testarea completă a soluțiilor digitale.

De asemenea, Ministerul amintește că, prin OUG nr. 129/2024, sancționarea nerespectării obligațiilor privind echiparea vehiculelor cu dispozitive de poziționare, transmiterea coordonatelor GPS și funcționarea acestora fusese deja suspendată până la 31 martie 2025. Noul proiect de OUG extinde acest termen până la finalul anului, în contextul nevoilor reale de adaptare semnalate de industrie.

Efectele aderării României la Schengen

Un alt argument invocat în nota de fundamentare este creșterea volumelor de trafic rutier internațional în urma aderării României la spațiul Schengen. Această evoluție implică o presiune suplimentară asupra operatorilor de transport care trebuie să integreze, într-un timp scurt, cerințele complexe ale RO e-Transport. Adaptarea unei game variate de echipamente GPS la specificațiile tehnice ale sistemului național presupune nu doar investiții, ci și mediatizare și instruire corespunzătoare.

La începutul lunii aprilie, UNTRR a purtat numeroase discuții cu reprezentanții ANV, care începând cu 1 aprilie 2025 obliga șoferii care aveau tranzit prin România să instaleze aplicația RO e-Transport, cerință neacoperită din punct de vedere legislativ.  Cu toate că inspectorii antifraudă au confirmat că mărfurile aflate în tranzit nu se supun sistemului RO e-Transport, angajații vamali au avut nevoie de câteva zile până au primit instrucțiunile corecte. Însă în urma acestor bâlbe au avut de suferit firmele de transport care au fost blocate în frontieră.

În acest context, autoritățile susțin că suspendarea temporară a sancțiunilor ar crea premisele unei conformări reale și sustenabile, fără afectarea activității economice a transportatorilor.

UNTRR semnalează deficiențele sistemului e-Transport

UNTRR a avertizat, în repetate rânduri, asupra disfuncționalităților grave ale sistemului e-Transport. Printre problemele semnalate:

• Erori frecvente în API-ul oficial, care împiedică automatizarea transmiterii datelor;

• Aplicația mobilă instabilă, lipsită de ghid de utilizare și fără suport pentru limba engleză;

• Lipsa unor proceduri clare pentru scenarii de transport uzuale (schimbarea remorcilor, întârzieri la descărcare);

• Costuri suplimentare generate de operarea manuală a sistemului, mai ales în afara orelor de program.

Aceste disfuncționalități, alături de lipsa unei perioade suficiente de testare și instruire, fac imposibilă conformarea deplină a operatorilor, în ciuda investițiilor deja realizate.

Propunerea UNTRR: tahograful inteligent ca alternativă

În sprijinul transportatorilor internaționali, UNTRR a propus ca tahograful inteligent G2V2, obligatoriu din 21 august 2023 pentru vehiculele noi, să fie recunoscut ca alternativă viabilă la sistemul RO e-Transport. Acesta oferă deja funcționalități extinse – înregistrarea automată a trecerii frontierelor, timpii de condus și activitățile de încărcare/descărcare – și poate furniza autorităților informațiile necesare, în conformitate cu reglementările europene.

Suspendarea sancțiunilor până la 31 decembrie 2025 reprezintă o măsură de echilibru între nevoia de conformare fiscală și realitatea operațională a unui sector economic esențial. UNTRR a salutat deschiderea Ministerului Finanțelor față de dificultățile semnalate din teren și susține adoptarea rapidă a actului normativ, pentru a evita penalizările nedrepte ale transportatorilor.

Download

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.