Guvernul a modificat acte normative din domeniul transportului rutier

Guvernul a modificat și completat, printr-o ordonanță adoptată în 31 ianuarie, mai multe acte normative din domeniul transportului rutier.

foto: Jean-Mihai PÎLȘU

Ordonanța adoptată transpune o directivă europeană și introduce noi măsuri pentru eficientizarea controalelor, îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru transportatori și sporirea siguranței rutiere.

„Una dintre cele mai importante schimbări vizează Ordonanța Guvernului nr. 37/2007, care reglementează aplicarea legislației sociale în transportul rutier. Pe lângă transpunerea Directivei (UE) 2024/846, ordonanța introduce sancțiuni suplimentare pentru asigurarea concurenței loiale și stabilirea unor măsuri clare în cazul refuzului de control din partea șoferilor profesioniști. De asemenea, se reglementează posibilitatea imobilizării vehiculelor atunci când există suspiciuni legate de funcționarea tahografului sau a limitatorului de viteză”, precizează Executivul.

Astfel, au fost modificate următoarele articole:

„Art. 8 – (1) Următoarele fapte reprezintă încălcări deosebit de grave ale dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Reg. (UE) nr. 165/2014, ale Reg. (UE) 2020/1.054 şi, după caz, ale Acordului AETR sau ale Acordului UE-UK (…), şi constituie contravenţii dacă acestea nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni:

a) depăşirea cu 4,5 ore sau mai mult a duratei maxime zilnice de conducere de 9 ore, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;

b) depăşirea cu 5 ore sau mai mult a duratei maxime zilnice de conducere extinse la 10 ore;

c) depăşirea cu 14 ore sau mai mult a duratei maxime de conducere săptămânale;

d) depăşirea cu 22,5 ore sau mai mult a duratei maxime de conducere cumulate pentru două săptămâni consecutive;

e) utilizarea unui vehicul fără a avea instalat un tahograf omologat sau utilizarea unui vehicul dotat cu o generație și/sau versiune de tahograf care nu corespunde cerințelor legale;

f) utilizarea altui card de conducător auto decât cel emis conducătorului auto;

g) conducerea cu un card de conducător auto cu privire la care există indicii că a fost obținut pe baza unor declarații false și/sau documente falsificate;

h) conducerea cu un card de conducător auto cu privire la care există indicii că a fost falsificat;

i) denaturarea, ascunderea, suprimarea sau distrugerea datelor înregistrate pe foile de înregistrare sau stocate pe tahograf și/sau pe cardul conducătorului auto și descărcate de pe acestea sau pe raportul imprimat de tahograf;

j) existența în vehicul și/sau utilizarea unui echipament fraudulos capabil să modifice înregistrările tahografului;

k) refuzul de a permite, în cursul controlului, verificarea, reţinerea sau copierea oricărei înregistrări privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale unui conducător auto, ale echipamentului/aparaturii de înregistrare sau refuzul de a permite efectuarea unui control al activităţii desfăşurate privind instalarea, calibrarea, repararea sau verificarea echipamentului/aparaturii de înregistrare;

l) refuzul conducătorului auto de a deplasa vehiculul, la solicitarea inspectorilor din cadrul
Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, către atelierele autorizate pentru instalarea, repararea sau inspecţia tahografelor ori a limitatoarelor de viteză, în vederea verificării integrităţii tahografului;

m) refuzul atelierului autorizat pentru instalarea, repararea sau inspecţia tahografelor ori a
limitatoarelor de viteză de a efectua verificarea integrităţii tahografului, la solicitarea
inspectorilor din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.

(2) Următoarele fapte reprezintă încălcări foarte grave (…):

a) depăşirea cu 2 ore sau mai mult, dar nu cu mai mult de 4,5 ore, a duratei maxime zilnice de conducere de 9 ore, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;

b) depăşirea cu 2 ore sau mai mult, dar nu cu mai mult de 5 ore, a duratei maxime zilnice de conducere extinse la 10 ore;

c) depăşirea cu 9 ore sau mai mult, dar nu cu mai mult de 14 ore, a duratei maxime de conducere săptămânale;

d) depăşirea cu 15 ore sau mai mult, dar nu cu mai mult de 22,5 ore, a duratei maxime de conducere cumulate pentru două săptămâni consecutive;

e) depăşirea cu 1,5 ore sau mai mult a duratei maxime de conducere neîntreruptă;

f) diminuarea cu mai mult de 2,5 ore a perioadei minime de repaus zilnic normal, atunci când nu este permisă reducerea acesteia la 9 ore;

g) diminuarea cu mai mult de 2 ore a perioadei minime de repaus zilnic redus;

h) diminuarea cu mai mult de 2 ore a perioadei de 9 ore din perioada de repaus zilnic fracționat;

i) diminuarea cu mai mult de 2 ore a perioadei de repaus zilnic în cazul conducerii în echipaj;

j) diminuarea cu mai mult de 4 ore a repausului săptămânal redus;

k) diminuarea cu mai mult de 9 ore a repausului săptămânal normal;

l) depăşirea a 6 perioade consecutive de 24 de ore după perioada precedentă de repaus săptămânal cu 12 ore sau mai mult;

m) nerespectarea de către conducătorul auto a prevederilor privind compensarea în cazul efectuării perioadelor de repaus săptămânal reduse;

n) efectuarea la bordul vehiculelor a perioadelor de repaus săptămânal normale şi a oricărei perioade de repaus săptămânal de mai mult de 45 de ore luată în compensaţie pentru perioadele de repaus săptămânal reduse anterioare;

o) depăşirea a 12 perioade consecutive de 24 de ore după perioada precedentă de repaus normală, cu 12 ore sau mai mult, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;

p) perioada de repaus săptămânal luată după 12 perioade consecutive de 24 de ore, este mai mică sau egală cu 65 de ore, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) litera (b) punctul (ii) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;

q) nerespectarea perioadei de conducere între orele 22,00 şi 6,00, în situaţia în care aceasta este mai mare sau egală cu 4,5 ore înainte de pauză, dacă vehiculul nu este condus de mai mulţi conducători auto, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;

r) nerespectarea de către întreprindere/operatorul de transport rutier a obligaţiei de a organiza activitatea conducătorilor auto în condiţiile prevăzute la art. 8 alin. (8a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 6 alin. (10) din secţiunea 2 partea B din anexa ROAD-1 la Acordul UEUK, după caz;

s) remunerarea de către întreprindere/operatorul de transport rutier a conducătorilor auto în funcţie de distanţa parcursă, viteza de livrare și/sau cantitatea de mărfuri transportată, în cazul în care o asemenea remunerare este de natură să pericliteze siguranţa rutieră și/sau să încurajeze încălcarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Acordului AETR sau ale Acordului UE-UK, după caz;

t) lipsa organizării sau organizarea necorespunzătoare a activităţii conducătorului auto ori lipsa instrucţiunilor sau instrucţiuni necorespunzătoare date conducătorului auto astfel încât acesta să poată să se conformeze prevederilor legale aplicabile;

u) utilizarea unui tahograf care nu are verificarea periodică în termenul de valabilitate, realizată de un atelier autorizat;

v) deținerea și/sau utilizarea de către conducătorul auto a mai mult de un singur card de conducător auto propriu;

w) echipamentul/aparatura de înregistrare nu funcţionează corect, este defect(ă), nu este calibrat(ă) sau sigilat(ă) corespunzător;

x)nerepararea echipamentului/aparaturii de înregistrare pe parcursul cursei, dacă au trecut mai mult de 7 zile de la constatarea defecţiunii;

y) utilizarea necorespunzătoare a tahografului, prin nerespectarea prevederilor art. 32 alin (1) sau ale art. 33 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014;

z) informațiile obligatorii nu sunt înscrise pe foaia de înregistrare, conform reglementărilor în vigoare;

aa) neprezentarea organelor de control a înregistrărilor manuale și a documentelor imprimate din ziua curentă și din ultimele 56 de zile, în cazul în care se efectuează operațiuni de transport din domeniul Regulamentului (CE) nr. 561/2006 sau ale Acordului UE-UK, respectiv din ziua curentă și din ultimele 28 de zile, în cazul în care se efectuează operațiuni de transport din domeniul Acordului AETR;

bb) neprezentarea organelor de control a înregistrărilor tahograf din ziua curentă și din ultimele 56 de zile, în cazul în care se efectuează operațiuni de transport din domeniul Regulamentului (CE) nr. 561/2006 sau ale Acordului UE-UK, respectiv din ziua curentă și din ultimele 28 de zile, în cazul în care se efectuează operațiuni de transport din domeniul Acordului AETR;

cc) neprezentarea organelor de control a cardului de conducător auto, dacă conducătorul auto deține unul;

dd) echipamentul/aparatura de înregistrare nu a fost reparată de către un montator sau atelier autorizat;

ee) conducătorul auto nu a menţionat toate informaţiile necesare legate de activităţile desfăşurate în perioadele de timp în care echipamentul/aparatura de înregistrare nu a făcut înregistrări întrucât a fost neutilizabilă sau a funcţionat defectuos;

ff) nedescărcarea datelor din cardurile de conducător auto şi din tahografele digitale, conform prevederilor art. 6 alin. (3);

gg) înregistrările activităţii conducătorilor auto nu sunt păstrate de către operatorul de
transport/întreprinderea sub formă de foi de înregistrare, rapoarte imprimate şi/sau date
descărcate, în ordine cronologică şi separat pentru fiecare conducător auto;

hh) operatorul de transport/întreprinderea nu prezintă la control datele înregistrate privind activitatea conducătorilor auto și a vehiculelor, cel puţin pentru ultimele 365 de zile, sau pe toată perioada de activitate dacă aceasta este mai mică de 365 de zile;

ii)neutilizarea sau utilizarea incorectă a foilor de înregistrare și/sau a cardului de conducător auto;

jj)retragerea neautorizată a foilor de înregistrare sau a cardului de conducător auto, care are un impact asupra înregistrării datelor relevante;

kk) utilizarea foii de înregistrare sau a cardului de conducător auto pentru o perioadă mai lungă decât cea pe care acestea pot înregistra date, rezultând pierderea/alterarea datelor;

ll)utilizarea foii de înregistrare sau a cardului de conducător auto murdare sau deteriorate astfel încât informaţiile înscrise nu sunt lizibile;

mm) neintroducerea/neînregistrarea manuală a datelor atunci când acest lucru se impune
conform reglementărilor în vigoare;

nn) utilizarea incorectă a mecanismului de comutare a tahografului.

(3) Următoarele fapte reprezintă încălcări grave (…):

a) depăşirea cu o oră sau mai mult, dar mai puţin de 2 ore, a duratei maxime zilnice de conducere de 9 ore, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;

b) depăşirea cu o oră sau mai mult, dar mai puţin de 2 ore, a duratei maxime zilnice de conducere extinse la 10 ore;

c) depăşirea cu 4 ore sau mai mult, dar mai puţin de 9 ore, a duratei maxime de conducere săptămânale;

d) depăşirea cu 10 ore sau mai mult, dar mai puţin de 15 ore, a duratei maxime de conducere cumulate pentru două săptămâni consecutive;

e) depăşirea cu 0,5 ore sau mai mult, dar mai puţin de 1,5 ore, a duratei maxime de conducere neîntreruptă;

f) diminuarea cu mai mult de o oră, dar cel mult 2,5 ore, a perioadei minime de repaus zilnic normal, atunci când nu este permisă reducerea acesteia la 9 ore;

g) diminuarea cu mai mult de o oră, dar cel mult 2 ore, a perioadei minime de repaus zilnic redus;

h) diminuarea cu mai mult de o oră, dar cel mult 2 ore, a perioadei de 9 ore din perioada de repaus zilnic fracţionat;

i) diminuarea cu mai mult de o oră, dar cel mult 2 ore, a perioadei de repaus zilnic în cazul conducerii în echipaj;

j) diminuarea cu mai mult de 2 ore, dar cel mult 4 ore, a repausului săptămânal redus;

k) diminuarea cu mai mult de 3 ore, dar cel mult 9 ore, a repausului săptămânal normal;

l) depăşirea a 6 perioade consecutive de 24 de ore după perioada precedentă de repaus săptămânal, cu 3 ore sau mai mult, dar până la 12 ore;

m)întreprinderea/operatorul de transport rutier nu acoperă niciun cost de cazare în afara vehiculului conform reglementărilor în vigoare;

n) depăşirea a 12 perioade consecutive de 24 de ore după perioada precedentă de repaus normală, cu 3 ore sau mai mult, dar până la 12 ore, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;

o) nerespectarea perioadei de repaus săptămânal luat după 12 perioade consecutive de 24 de ore, în situaţia în care aceasta este mai mare de 65 de ore și mai mică sau egală cu 67 de ore, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;

p) nerespectarea perioadei de conducere între orele 22,00 şi 6,00, în situaţia în care aceasta este mai mare de 3 ore şi mai mică de 4,5 ore înainte de pauză, dacă vehiculul nu este condus de mai mulţi auto, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) din Regulamentul CE nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;
q) utilizarea necorespunzătoare a foii de înregistrare sau neintroducerea cardului de conducător auto în slotul corect, în cazul conducerii autovehiculului în echipaj;

) utilizarea incorectă sau neutilizarea semnului pentru feribot/tren;

s) neintroducerea simbolurilor țărilor ale căror frontiere au fost traversate de conducătorul auto în timpul perioadei de lucru zilnice;

t) neintroducerea simbolurilor țărilor în care a început și s-a încheiat perioada de lucru zilnică a conducătorului auto

u) utilizarea foii de înregistrare sau a hârtiei pentru imprimarea rapoartelor de către
echipamentul/aparatura de înregistrare care nu este omologată sau corespunzătoare tipului

de echipament/aparatura de înregistrare instalat/ă la bordul vehiculului;v) ora înregistrată de echipamentul/aparatura de înregistrare nu corespunde cu ora oficială a ţării în care
este înmatriculat vehiculul;

w) nerespectarea de către întreprindere/operatorul de transport rutier a obligaţiilor prevăzute la art. 16 alin. (2) sau (3) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006.

(4) Următoarele fapte reprezintă încălcări minore ale dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014, ale Regulamentului (UE) 2020/1.054 şi, după caz, ale Acordului AETR sau ale Acordului UE-UK şi constituie contravenţii:

a) depăşirea cu până la o oră a duratei maxime zilnice de conducere, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 or

e; b) depăşirea cu până la o oră a duratei maxime zilnice de conducere extinse la 10 ore;

c) depăşirea cu până la 4 ore a duratei maxime de conducere săptămânale;

d) depăşirea cu până la 10 ore a duratei maxime de conducere cumulate pentru două săptămâni consecutive;

) depăşirea cu până la 0,5 ore a duratei maxime de conducere neîntreruptă;

f) diminuarea cu cel mult o oră a perioadei minime de repaus zilnic normal, atunci când nu este permisăreducerea acesteia la 9 ore;

g) diminuarea cu cel mult o oră a perioadei minime de repaus zilnic redus;

h) diminuarea cu cel mult o oră a perioadei de minimum 9 ore din perioada de repaus zilnic fracţionat;

i) diminuarea cu cel mult o oră a perioadei de repaus zilnic în cazul conducerii în echipaj;

j) diminuarea cu cel mult 2 ore a repausului săptămânal redus;

k) diminuarea cu cel mult 3 ore a repausului săptămânal normal;

l) nedeţinerea la bordul vehiculului a unei cantităţi suficiente de hârtie pentru imprimarea rapoartelor de către echipamentul/aparatura de înregistrare;

m)depăşirea a 6 perioade consecutive de 24 ore după perioada precedentă de repaus săptămânal, cu până la 3 ore;

n) depăşirea a 12 perioade consecutive de 24 de ore după perioada precedentă de repaus normală, cu până la 3 ore, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) din Regulamentul (CE) nr 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;
o) nerespectarea perioadei de repaus săptămânal luat după 12 perioade consecutive de 24 de ore, în situaţia în care aceasta este mai mare de 67 de ore și mai mică de 69 de ore, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz.”

Art. 9. – (1) Contravenţiile prevăzute la art. 8 se sancţionează după cum urmează:

a) cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică operatorului de transport
rutier/întreprinderii, pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) – e) și i) – k);

b) cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică operatorului de transport
rutier/întreprinderii sau conducătorului auto, după caz, pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. f), g) și h);

c) cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică conducătorului auto, pentru fapta prevăzută la art. 8 alin. (1) lit. l);

d) cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică atelierului autorizat, pentru fapta prevăzută la art. 8 alin. (1) lit. m);

e) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. r) – u), x), dd) și ff) – hh);

f) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. a) – l), o) – q), y), aa) – cc) și kk);

g) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică conducătorului auto, pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. m), n), v), z), ee), ii), jj) și ll) – nn);

h) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto, operatorului de transport rutier/întreprinderii sau atelierului care a instalat, calibrat, reparat ori verificat tahograful, pentru fapta prevăzută la art. 8 alin. (2) lit. w);

i) cu avertisment sau cu amendă de la 600 lei la 1.000 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. a) – l), n), o), p) și v); 

j) cu avertisment sau cu amendă de la 600 lei la 1.000 lei, care se aplică operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. m), u) și w);

k) cu avertisment sau cu amendă de la 600 lei la 1.000 lei, care se aplică conducătorului auto pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. q) – s) și t);

l) cu avertisment sau cu amendă de la 250 lei la 500 lei, care se aplică operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru fapta prevăzută la art. 8 alin. (4) lit. l);

m) cu avertisment sau cu amendă de la 250 lei la 500 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. a) – k) și m) – o). 3. La articolul 9, după alineatul (2), se introduc patru alineate, alineatele (21) – (24), cu următorul cuprins: „(21) Odată cu aplicarea sancțiunii corespunzătoare contravențiilor prevăzută la art. 8 alin. (1) lit. j), k)
sau l) vehiculul va fi imobilizat de către personalul cu atribuții de control, în condiții de siguranță și securitate a transportului și se procedează la imobilizarea vehiculului, prin ridicarea plăcuțelor cu numărul de înmatriculare până la îndeplinirea condițiilor legale pentru continuarea transportului/deplasării.

(22) În cazul sancțiunilor aplicate persoanelor fizice sau juridice străine, dacă la momentul controlului nu sunt îndeplinite condiţiile pentru continuarea transportului, se procedează conform prevederilor art. 9 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, publicată în Monitorul Oficial nr. 625 din 2 septembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare.
(23) În toate cazurile în care, din documentele prezentate la control de către conducătorul auto, nu poate fi identificat/identificată operatorul de transport rutier/întreprinderea, sancțiunea se aplică conducătorului auto.”

Legea nr. 265/2008 a fost, de asemenea, modificată, aducând clarificări importante privind organizarea inspecțiilor de siguranță rutieră. „Printre schimbările esențiale se numără interdicția ca auditorii din cadrul Autorității Rutiere Române (ARR) să participe la procedurile de desemnare a auditorilor, precum și posibilitatea ARR de a desemna auditori prin derogare în cazul lipsei acestora. În plus, Poliția Română va avea obligația de a transmite anual către ARR situația accidentelor rutiere grave produse pe drumurile publice”, potrivit Guvernului.

O altă modificare importantă vizează finanțarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR). Acesta va primi 5% din tarifele percepute de Registrul Auto Român pentru servicii precum omologarea vehiculelor sau eliberarea cărților de identitate auto.

„Prin aceste modificări, Guvernul urmărește să alinieze legislația românească la normele europene, să îmbunătățească siguranța rutieră și să creeze un cadru mai clar și echitabil pentru transportatori”, mai precizează Executivul.

Download

Download

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.