INS: Jumatate din drumurile deja modernizate necesita reparatii

Starea tehnica a drumurilor publice din Romania este depasita, 49% din lungimea drumurilor deja modernizate si 57,5% din cea a drumurilor cu imbracaminti usoare avand durata de serviciu depasita, informeaza Institutul National de Statistica.

In 2009 au fost construiti 40 de kilometri de autostrada, astfel ca lungimea autostrazilor romanesti urca la 321 km, se arata intr-un document remis marti presei de Institutul National de Statistica. In plus, datele INS mai arata ca lungimea soselelor romanesti este de 8 ori mai mare decat lungimea liniilor de cale ferata. “La 31.XII 2009, din totalul drumurilor nationale, 6.180 de kilometri (37,4%) erau drumuri europene, iar 321 km insumau autostrazile, cu 14,2% mai mult decat in anul 2008, respectiv 40 km”, se arata in textul INS.

Din totalul drumurilor publice, 212 km, respectiv 0,3%, reprezinta drumuri cu trei benzi de circulatie pe sens, iar 1.347 km, adica 1,6%, drumuri cu patru benzi de circulatie. Drumurile publice totalizeaza 81.713 km, din care 16.503 km (20,2%) sunt drumuri nationale, 35.048 km (42,9%) drumuri judetene si 30.162 km (36,9%) drumuri comunale.

Din punct de vedere al tipului de acoperamant, in structura retelei de drumuri publice s-au inregistrat: 23.847 km (29,2%) drumuri modernizate (86,5% drumuri modernizate cu imbracaminti asfaltice de tip greu si mijlociu), 22.515 km (27,6%) drumuri cu imbracaminti usoare rutiere si 35.351 km – drumuri pietruite si de pamant (43,2%).

“La 31.XII.2009, liniile de cale ferata de folosinta publica in exploatare insumau 10.784 km, din care 10.645 km (98,7%) linii cu ecartament normal, 5 km (0,1%) linii cu ecartament ingust si 134 km (1,2%) linii cu ecartament larg. La sfarsitul anului 2009, lungimea liniilor de cale ferata in exploatare electrificate era de 4.002 km, cunoscand o crestere de 0,7% fata de anul 2008 (plus 28 km) si reprezentand 37,1% din reteaua de cale ferata in exploatare”, se mai arata in documentul INS.

 

DN6, primul contract de reabilitare reziliat de CNANDR

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a respins receptia finala a contractului de reabilitare pentru DN 6 Craiova – Filiasi, retinand si garantia de 4 milioane de euro, dupa ce comisia de receptie a constatat nereguli grave la executia lucrarii, fiind primul contract de acest gen reziliat, practic, de companie. \”Comisia de receptie a analizat timp de circa patru luni modul in care a fost executata lucrarea si a descoperit nereguli atat in finalizarea unor lucrari, care nu au fost executate corect, cat si lipsa unora, desi erau trecute in proiectul tehnic, si a decis respingerea receptiei si retinerea garantiei, de patru milioane de euro\”, a precizat, pentru Agerpres, directorul general adjunct al CNADNR, Florin Dascalu.

Potrivit procesului verbal de receptie finala, compania italiana Itinera nu a finalizat lucrarile prevazute in documentatia tehnica.

Conform raportului realizat de CNANDR, compania nu a executat etansarea necesara si nici nu a amenajat albia raurilor potrivit proiectului in cazul podurilor, nu au fost realizate acostamente in cazul podetelor, la lucrarile de drumuri nu au fost asigurate pe unele portiuni scurgerile de ape, nu au fost amenajate drumuri laterale si trotuare (in zona localitatii Bradesti). Cele mai grave abateri au fost constatate la lipsa unor parapeti in zonele periculoase, lipsa de borne hectometrice, neamenajarea unor intersectii, dar si lipsa unor panouri de orientare sau a unor indicatoare rutiere. Totodata, comisia de receptie a mai constatat ca Hyder, consultantul angajat tocmai pentru a apara interesele CNADNR, nu a finalizat cartea tehnica a constructiei la termenul stabilit. Dupa ce a executat garantia, reparatiile la acest drum vor fi executate de CNADNR, contractul considerandu-se, astfel, incheiat.

Itinera este o firma italiana ce activeaza pe piata romaneasca, avand contractate lucrari pe mai multe drumuri nationale – DN 1 si DN 13 (Rupea – Brasov), DN 6 si DN 5 (Mironesti – Izvoarele).

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.