KPMG: Managerii văd o recesiune „uşoară și scurtă”; optimism 3 ani

Directorii generali globali văd o recesiune „uşoară și scurtă” şi rămân optimiști cu privire la perspectivele economiei globale, pe un orizont de timp de 3 ani 

Ramona Jurubiță

KPMG a publicat recent raportul „Perspectivele directorilor executivi 2022” (2022 CEO Outlook), care a întrebat peste 1.300 de directori executivi din cele mai mari companii din lume despre strategiile și perspectivele lor. Acesta a reliefat că 58% dintre lideri se așteaptă ca o recesiune să fie ușoară și scurtă. Paisprezece la sută dintre directorii executivi indică recesiunea ca fiind printre cele mai presante preocupări în prezent – în ușoară creștere față de începutul anului 2022 (9%), în timp ce oboseala cauzată de pandemie se află în fruntea listei (15%).

Precizările transmise ZIUA CARGO: 

Pe parcursul anului următor peste 8 din 10 (86%) directori generali globali anticipează o recesiune, 71% prevăzând că aceasta va afecta veniturile companiei cu până la 10%. Majoritatea directorilor executivi cred că o recesiune va afecta creșterea prognozată (73 la sută). Trei sferturi (76 la sută) au luat deja măsuri de precauție pentru o eventuală recesiune.

În ciuda acestor preocupări, directorii executivi sunt mai încrezători în reziliența economiei în următoarele 6 luni (73%) decât au fost în februarie (60%), când KPMG a chestionat 500 de directori executivi pentru sondajul „CEO Outlook Pulse”. Mai mult, 71% dintre lideri sunt încrezători în perspectivele de creștere a economiei globale în următorii 3 ani (în creștere de la 60% la începutul lui 2022) și aproape 9 din 10 (85%) sunt încrezători în creșterea organizației lor în următorii 3 ani.

Mediul de afaceri autohton rămâne optimist pe termen foarte scurt

„Există un nivel ridicat de similitudine între constatările identificate la nivel global cu tendințele care se observă în prezent în economia românească. În prima jumătate a anului economia românească a avansat cu 5,8%, cu mult peste așteptările inițiale. Mai mult decât atât, indici recenţi de sentiment ai mediului de afaceri arată că, în medie, companiile au aşteptări mai degrabă pozitive în ceea ce privește condițiile economice viitoare pe termen foarte scurt. Aceasta, în ciuda incertitudinii geopolitice continue, cauzate preponderent de razboiul din Ucraina, de accelerarea rapidă a prețurilor la energie și de creșterea ratelor dobânzilor, ca urmare a avansului inflației”, afirmă Ramona Jurubiță, country managing partner, KPMG în România.

Perspectivele pieței muncii sunt oarecum similare cu cele privind activitatea economică. Rata șomajului a scăzut la 5,1% în august, atingând nivelul înregistrat înainte de pandemie. Acest lucru a exacerbat unele probleme de pe piața muncii. Penuria de forță de muncă şi de talent precum și nepotrivirea competențelor profesionale au fost resimțite mai accentuat în mai multe sectoare în ultimul timp, inclusiv în activităţile  de producție şi servicii. Mediul de afaceri indică de asemenea acești factori ca fiind o provocare pentru planurile lor de dezvoltare. Tendințele de ocupare a forței de muncă pe termen scurt sunt în mare parte neutre, deși unele rămân pozitive, în special în sectoarele comerțului cu amănuntul și al transporturilor, unde nevoile de angajare sunt marginal mai mari.

„Investițiile în tehnologie par să susțină tendința deja consolidată. Digitalizarea companiilor, de exemplu, beneificiază de fonduri pentru investiții disponibile în următorii ani prin intermediul Facilității de Redresare și Reziliență. La nivel național, cheltuielile pentru tehnologia informației și comunicațiilor (ITC) au crescut deja substanțial în ultimii ani, urmând o tendință care s-a accelerat în timpul pandemiei. Dacă în 2019 sectorul de ITC a reprezentat aproximativ 10% din creșterea PIB-ului României, acesta a crescut constant de atunci, ajungând la 13,6% în 2021 și la un impresionant 29% în a doua jumătate a anului 2022. Acest lucru indică atenția sporită pe care economia o acordă investițiilor în tehnologie ca mijloc de îmbunătățire atât a productivității, cât și a experienței clienților,” încheie Ramona Jurubiță.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.