Licitatiile scapa de suspendare, in caz de contestatie. Proiecte de zeci de milioane de euro nu vor mai fi blocate

Contestatia depusa de o firma nu va mai suspenda derularea unei licitatii, potrivit modificarilor in sistemul achizitiilor publice, ce au fost incluse intr-un proiect de ordonanta de urgenta transmisa deja de Guvern catre Comisia Europeana, spre informare.

Astfel, firmele care contesta derularea unei licitatii vor notifica autoritatea contractanta asupra faptului ca intentioneaza sa sesizeze Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, fara insa ca notificarea sa aiba ca efect suspendarea de drept a derularii si/sau finalizarii procedurii de atribuire.

In acest fel, contestatarii de profesie vor fi interzisi la licitatiile Guvernului, a anuntat Elena Udrea, ministrul Dezvoltarii si Turismului. Peste 9.200 de contestatii la procedurile de achizitii publice au fost depuse in 2009, iar pentru anul acesta se asteapta peste 12.000, blocand proiecte de zeci de milioane de euro.

Detalii asupra prevederilor din proiectul de act normativ de modificare a OUG nr. 34/2006 privind achizitiile publice au fost prezentate, joi, intr-o conferinta de presa, de Cristina Traila, presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP). \”Orice contestatie va fi solutionata doar la finalizarea procedurii, iar contractul poate fi incheiat imediat dupa decizia Consiliului\”, a spus Traila.

Documentul prevede ca orice persoana care se considera vatamata intr-un drept ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, prin incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, poate solicita anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe cale administrativ-jurisdictionala.

Inainte de a se adresa Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor, si nu instantei ca in prezent, persoana vatamata va notifica autoritatea contractanta cu privire la pretinsa incalcare a dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice si la intentia de a sesiza Consiliul. Lipsa notificarii nu impiedica introducerea cererii in fata Consiliului, dar nici nu va avea ca efect suspendarea de drept a procedurii de atribuire. \”Notificarea nu are ca efect suspendarea de drept a derularii si/sau finalizarii procedurii de atribuire. Dupa primirea notificarii, autoritatea contractanta poate adopta orice masuri pe care le considera necesare pentru remedierea pretinsei incalcari, inclusiv suspendarea procedurii de atribuire sau revocarea unui act emis in cadrul respectivei proceduri\”, se arata in document.

 

Modificarile importante ce vor fi operate in OUG 34/2006

– Orice contestatie va fi solutionata la finalizarea procedurii, odata cu raportul procedurii, iar contractul va fi semnat imediat dupa ce Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor va emite decizia. Se elimina, astfel, perioada de suspendare, intreg pachetul de contestatii solutionandu-se o singura data. Se introduce solutionarea exceptiilor procedurale in termen de 10 zile, judecarea pe fond realizandu-se in termen de 20 de zile. \”Modificarea se refera la solutionarea contestatiilor, vesnicul sport in acest domeniu. Credem ca am gasit o solutie pentru a elimina abuzul acestor contestatii si urgentarea procedurii de solutionare a lor\”, a declarat Cristina Traila.

– Se micsoreaza valoarea cumulata a contractelor care vor fi atribuite si a actelor aditionale care vor fi incheiate pentru lucrari si/sau servicii suplimentare ori aditionale pana la 20% din valoarea contractului initial, fata de pana la 50% cum este in prezent. \”Vom elimina numarul mare al negocierilor fara publicare pe actele aditionale privind lucrarile suplimentare si vom incerca sa aducem preturile reale ale participantilor, fara licitatie, eliminand preturile de dumping\”, a mai declarat presedintele ANRMAP.

 

Parteneriatul public-privat, definit explicit

– Proiectul introduce notiunea de parteneriat public-privat, definit pentru prima oara in legislatia nationala ca fiind \”o forma a cooperarii dintre sectorul public si sectorul privat, in scopul finantarii, constructiei, renovarii, managementului sau intretinerii unei infrastructuri sau furnizarii anumitor servicii\”.

– De asemenea, proiectul introduce noile praguri valorice de aplicare in cazul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica in conformitate cu Regulamentul Comisiei Europene nr. 1177/2009, intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2010.

– Se defineste notiunea de experienta similara ca reprezentand necesitatea prezentarii unei liste \”a lucrarilor executate in ultimii 5 ani, insotita de certificari de buna executie pentru cele mai importante lucrari. Respectivele certificari indica beneficiarii, indiferent daca acestia sunt autoritati contractante sau clienti privati, valoarea, perioada si locul executiei lucrarilor si precizeaza daca au fost efectuate in conformitate cu normele profesionale din domeniu si daca au fost duse la bun sfarsit\”.

ANRMAP va prezenta, pe 20 mai, modele de contracte de achizitie publica, urmand ca apoi sa fie prezentate modele de caiete de sarcini pentru autoritatile contractante, in primul rand in domeniile transporturilor, mediului si energiei, a explicat Traila.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.