Marș al transportatorilor din zona Moldovei, pentru construirea autostrăzii rămase pe hârtie

Asociația Transportatorilor de Mărfuri Bucovina, membră FORT, s-a alăturat Grupului de Inițiativă Civiă “Moldova vrea autostradă” și a participat la marșul derulat în data de 19 mai între Suceava – Bacău și retur, pentru a atrage atenția autorităților asupra promisiunilor neonorate privind construirea unei autostrăzi în regiunea Moldovei.

Alin Crețu, prim-vicepreședintele pentru departamentul mărfuri al FORT, n-a declarat că “acțiunea a început la ora 7.00, cu plecare din Suceava, și s-a derulat pe traseul Fălticeni – Roman – Bacău unde este zona cu pauză pentru tahograf, apoi ne-am întors la Suceava, în jurul orei 16.00”.

“Important este că am luat în grupul nostru inițiativa de a participa ieri la ora 17.00 și am reușit să mobilizăm până astăzi dimineață 50 de camioane, plus autocare, microbuze și autoturisme private. Am avut sprijinul total al Poliției Rutiere de la IPJ Suceava, Iași și Neamț, care ne-au însoțit cu echipaje pe tot parcursul acțiunii, pe întreg traseul marșului”, ne-a precizat Alin Crețu.

De asemenea, prim-vicepreședintele FORT s-a declarat impresionant de faptul că oamenii din localitățile prin care a trecut coloana de mașini ale protestului au ieșit pe stradă să susținâ acțiunea.

“Sunt emoții pe care nu le simți decât atunci când treci printr-un oraș și te aplaudă mulțimea. Indiferent de vârsta lor, oamenii sunt nemulțumiți de faptul că Moldova este singura regiune a țării care nu are autostradă”, ne-a mai spus Alin Crețu.

Ministerul Transporturilor promitea în decembrie 2017 că în acest an vor fi lansate licitațiile pentru proiectarea și execuția obiectivelor importante pentru Moldova. Totul a rămas însă numai pe hârtie.

Iată făgăduielile făcute de MT în 21 decembrie 2017:

“Anul viitor vor fi lansate procedurile de achiziție publică pentru proiectarea și execuția unor obiective așteptate de mult timp pentru Moldova și pentru conexiunile acesteia cu celelalte Provincii Istorice.

Este vorba despre primii pași concreți pentru pregătirea fazelor premergătoare demarării construcției autostrăzilor  Iași – Tg. Mureș, Iași – Ungheni și Bacău – Brașov, drumul de mare viteză Pașcani – Siret și a legăturii Pașcani – Bacău, pe coridorul 9 Pan-European.

Tot în anul 2018 urmează să înceapă construcția Variantei de Ocolire Bacău, după parcurgerea celor 6 luni destinate proiectării.

Autostrada Iași – Tg. Mureș (A8 – MONTANA, Târgu Mureș – Ditrău- Tg Neamț – Iași Ungheni), reprezintă în continuare o prioritate pentru Guvernul României.

Pentru acest Proiect, a cărui valoare estimată este de circa 9 miliarde euro, Ministerul Transporturilor a purtat deja discuții cu importante instituții financiar bancare pentru identificarea soluțiilor de finanțare.

În baza contractului de consultanță cu Experții Băncii Europene de Investiții, CNAIR a avut o  întâlnire tehnică de lucru pentru acest Obiectiv.

Există astfel posibilitatea ca  în anul 2018 să fie parcurse etape importante în implementarea acestui proiect.

Pentru realizarea unei legături rutiere rapide între Moldova și Transilvania, CNAIR desfășoară în paralel demersuri care vizează procesul de implementare a Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020.

În baza contractului pentru proiectarea și execuția Variantei de Ocolire a Municipiului Bacău,  Compania va începe anul viitor construcția primilor 17 km ai Autostrăzii Moldova.

Tot anul viitor va începe prima fază pentru construirea a 78 km de autostradă,  între Tg. Neamț și Iași, în baza unei proceduri de licitație pentru servicii de proiectare și execuție.

Aceste proiecte vor însuma  95 de km de infrastructură modernă, pentru regiunea Moldova.

Pe Coridorul 9 Pan European, CNAIR pregătește implementarea Tronsonului București – Pașcani, cu o lungime de 82 de km, din care se va desprinde legătura Pașcani – Bacău.

De asemenea, în anul 2018 va începe procedura de achiziție publică pentru servicii de proiectare destinate Autostrăzii Bacău – Brașov (190 km).

Graficul demarării acestor proceduri destinate execuției a 329 de km de infrastructură modernă, arată astfel:

  • În luna februarie 2018 este estimată finalizarea perioadei de evaluare a ofertelor și comunicarea rezultatului procedurii pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic destinat drumului de mare viteză Ploiești – Buzău, cu o lungime de 65 de km. Se estimează că în luna aprilie 2018 va fi semnat contractul, după parcurgerea etapei de depunere și soluționare a contestațiilor.
  • Pentru elaborarea Studiu de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic destinat  drumului de mare viteză Buzău – Focșani, este de asemenea estimată finalizarea perioadei de evaluare a ofertelor și comunicarea rezultatului procedurii în luna februarie. Și în acest caz se ia în calcul semnarea în luna aprilie 2018 a contractului pentru cei 72 de km ai proiectului.
  • Aceleași repere calendaristice sunt estimate pentru elaborarea Studiilor de Fezabilitate și a Proiectelor Tehnice, dar și pentru semnarea contractelor destinate drumurilor de mare viteză  Focșani – Bacău, cu o lungime de 110 km și Bacău – Pașcani, în lungime de 82 de km.

Ca urmare a realizării acestor Documentații Tehnice, în baza unor calcule și argumente temeinice, se va stabili tipul de drum de mare viteză, la un standard minim acceptat de drum expres. Nu este exclus standardul de autostradă, dar este nevoie de o argumentare a acestei potențiale soluții. Aceasta deoarece standardele impuse de MPGT în materie sunt minimale, iar abordarea este una generală și nu una de detaliu. Denumirea Serviciilor de proiectare are în vedere corelarea cu prevederile MPGT la nivelul clasificării noului drum care urmează să fie implementat, fără a fi însă limitat la acesta.

În vederea pregătirii pentru implementarea lucrărilor de execuție, CNAIR SA va lansa anul viitor proceduri de achiziție publică pentru servicii de proiectare, destinate mai multor obiective.

Astfel, pe traseul autostrăzii Iași – Ungheni, cu o lungime de aproximativ 25 de Km, este necesară refacerea traseului, ca urmare  a repoziționării podului de la Ungheni. Aceasta atrage după sine necesitatea refacerii  traseului și implicit a documentației tehnice pentru implementarea lucrărilor de execuție.

Procedurile de achiziție publică vor viza inclusiv drumul de mare viteză Pașcani – Siret, cu o lungime de aproximativ 120 de Km. Acest proiect  va finaliza practic Coridorul 9 Pan European și va oferi un nivel optim de accesibilitate la nivel național și european.

În concluzie, anul viitor urmează să fie demarate demersurile pentru implementarea fazei de proiectare și execuție a 95 de km de autostradă.

În plus, în anul 2018 vor fi parcurse mare parte din etapele tehnice necesare elaborării documentației tehnice pentru implementarea celor 329 de km de drum de mare viteză.

Pentru alți 145 de km de autostradă sau drum expres vor fi lansate anul viitor procedurile de achiziție publică. Se are în vedere în acest calcul inclusiv semnarea și demararea contractelor.

CNAIR va mai pregăti  implementarea unor lucrări de execuție pentru conexiunea cu Transilvania, pentru care, din păcate, nu au fost parcurse etapele ori au fost insuficient parcurse,  în planificarea precedentă.

Pentru realizarea unei conexiuni corespunzătoare cu zonele istorice ale Romaniei, anul viitor va fi pregătită,  în vederea implementării spre execuție, inclusiv documentația destinată autostrăzii Brașov – Bacău, cu o lungime de aproximativ 190 de km”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.