Metrou la aeroport, cu bani japonezi

Acordul prin care Japonia acorda Romaniei un imprumut de 315 milioane de euro pentru reteaua de metrou Bucuresti – Aeroportul \”Henri Coanda\” a fost semnat la Tokyo, in timpul vizitei presedintelui Traian Basescu in Japonia. Creditul este incheiat in termeni extrem de avantajosi pentru noi: 7 ani de gratie, rambursare in 25 de ani si o dobanda de 1,7% pe an.

 

Potrivit directorului general al Metrorex, Gheorghe Udriste, lucrarile de construire vor incepe chiar la finele anului in curs, cel mai tarziu la inceputul lui 2011. El a precizat ca, imediat dupa semnarea acordului de imprumut, se poate trece la selectarea firmei de consultanta care va revizui proiectul. Udriste inclina spre solutia ca magistrala sa plece de la statia 1 Mai, si nu de la Piata Victoriei, pentru ca, astfel, costul total al investitiei, estimat la 1,2 miliarde de euro, ar mai putea scadea, si, implicit, partea de cheltuieli ce revine Ministerului Transporturilor. S-ar putea, de asemenea, ca, intr-o prima faza, statiile sa fie mai rare, urmand sa fie construite ulterior mai multe. Potrivit proiectului actual, magistrala va avea 15,79 kilometri, 19 statii si un depou. Linia va fi strabatuta de 21 de trenuri cu cate sase vagoane, care vor asigura transportul a 50.000 de calatori pe ora, pe un singur sens.

Trebuie precizat ca Master Planul de Transport Urban al Capitalei a fost realizat tot de japonezi, in anul 1999, printr-un credit nerambursabil acordat de Agentia Guvernamentala Japoneza JICA. Documentul a fost aprobat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti in toamna lui 2000, apoi upgradat – tot cu colaborarea specialistilor japonezi – in 2008. Coordonatorul municipalitatii a fost nimeni altul decat Gheorghe Udriste, pe atunci seful Directiei Transporturi si Infrastructura din Primaria Capitalei. Dupa aproape noua ani la primarie, Udriste a revenit pe functia de director general al Metrorex, in 2009, cu ganduri marete. \”Adunarea Generala a Actionarilor m-a numit in functia de director general al Metrorex si ma bucur ca am revenit in randul vechilor colegi. Metroul n-a stat pe loc in perioada de cand am plecat, a avut o evolutie pozitiva si dorim relansarea lui din punct de vedere al dezvoltarii si modernizarii. Ambitia noastra suprema este ca metroul sa devina principalul mijloc de transport public in Bucuresti. Aceasta va fi una dintre caile de rezolvare a traficului din oras – vorbim despre problemele de infrastructura, de trafic rutier si de transport public. Pana la urma, transportul public este cel care va rezolva in mare masura problemele de trafic ale orasului, iar metroul va trebui sa fie mijlocul de transport etalon in Bucuresti\”, ne-a declarat Udriste in ziua revenirii pe functia de director general la Metrorex.

In prezent, reteaua de transport a metroului bucurestean se intinde pe 66,95 km de cale dubla, exista patru magistrale cu 49 de statii, iar distanta medie intre doua statii este de 1,5 km.

Magda SEVERIN

Foto: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.