Munca angajatorilor, mai ușoară

Munca angajatorilor devine mai ușoară: durata medie a procesului de recrutare pentru angajații blue collar (muncitori) este de 1-3 săptămâni în 77% din cazuri, în creștere de la 73%, în 2023, relevă un studiu realizat de Asociația Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane, AFSRU.

Creșterea eficienței recrutărilor pe segmentul lucrătorilor trebuie înțeleasă și din perspectiva încetinirii activității în multe industrii. Avem, așadar, un număr mai mic de oportunităţi disponibile, și, implicit o mobilitate în scădere în rândul angajaților.  

„Piața s-a răcit puțin, nu mai vedem atât de multe oportunități, iar angajații se gândesc mai mult înainte să își schimbe locul de muncă. Putem observa că fluctuația de personal a scăzut, ceea ce sugerează o tendință de stabilizare. În sectorul blue collar, recrutarea a devenit mai ușoară decât pentru white collar, care rămâne o provocare”, a declarat Sorina Donisa, președinte AFSRU și CEO Prohuman România, în cadrul Conferinței HR Insights Forum, organizată de Asociație, în luna octombrie. 

În cazul angajaților white collar, 41% dintre procesele de recrutare durează între 4 și 6 săptămâni, o creștere față de 36% în anul precedent. Această situație reflectă complexitatea și exigențele rolurilor specializate, unde găsirea talentelor potrivite necesită mai mult timp și resurse. „Procesul de recrutare pentru rolurile complexe durează mai mult deoarece companiile sunt mai puțin dispuse să facă vreun compromis când vine vorba de selecția talentelor”, a subliniat Sorina Donisa.

„Într-o piață în care cuvântul de ordine este precauție, companiile se concentrează pe creșterea performanței și a eficienței angajaților, de aceea implicarea și motivarea lor sunt prioritare. Anul 2024 a fost definit de necesitatea angajatorilor de a identifica cele mai potrivite strategii de retenție și motivare a personalului existent, iar în industrii specifice, unde fluctuația de personal reprezintă o constantă și prezența de specialiști o necesitate, companiile de resurse umane au făcut diferența prin expertiză. Cererea de forță de muncă vine din partea industriilor care fac angajări în mod constant, cum ar fi retail, construcții, logistică, transporturi, energie regenerabilă, BPO/SSC”, a precizat Sorina Donisa.

„Eficiența proceselor de recrutare pentru angajații blue collar, care s-au desfășurat într-un timp mai scurt în 2024, reflectă o adaptare la cererea pieței și la nevoia de a asigura continuitatea operațională, mai ales în sectoarele unde fluctuația de personal era, în mod tradițional, ridicată. În același timp, creșterea duratei recrutărilor pentru rolurile white collar evidențiază o schimbare a focusului angajatorilor către candidați cu abilități foarte specifice, ceea ce necesită o selecție mai riguroasă”, a menționat Oana Popescu, managing director Humangest Group România.

Reducerile de personal: O realitate prezentă în 2024

„Pe fondul automatizării și tehnologizării proceselor, inclusiv în zona de producție, asistăm la o restrângere a ofertei de locuri de muncă. Totodată, companiile au devenit mai prudente atunci când decid dacă deschid sau nu noi roluri, dar și mai selective în ceea ce privește recrutarea noilor angajați. Din această ultimă perspectivă, se încearcă mai mult recrutarea talentelor din interiorul companiei decât din extern”, a punctat Gabriel Gătejoiu, director HR Operations & Business Development, Professional HR Agency. 

Una dintre cele mai notabile schimbări în 2024 este prioritatea acordată reducerilor de personal, o tendință care nu figura printre primele cinci priorități în anul precedent. Această situație este rezultatul contracțiilor economice și al problemelor din lanțurile de aprovizionare, în special în industriile auto și IT.

„Reducerile de personal au devenit una dintre priorități ca efect al contractării pe care multe industrii au resimțit-o în Uniunea Europeană în acest an. Tulburările din industria auto sau IT s-au propagat atât pe orizontală, cât și pe verticală între furnizori și industrii conexe, astfel că măsurile de reducere a costurilor au afectat și efectivele de angajați ale multor companii. Din perspectiva Agențiilor de HR, serviciile se adaptează permanent la nevoile pieței. Astfel, scăderea nevoilor de recrutare a amplificat focusul spre acoperirea rolurilor esențiale, iar reducerile de personal au condus la creșterea ponderii serviciului de Outplacement și reorientare a forței de muncă spre domeniile care nu au scăzut turația în acest an”, a afirmat Miguel Trindade, country manager ManpowerGroup România.

Francesco Zacchetti, country manager Adecco România, a adăugat: „Rolul agențiilor de muncă temporară nu este doar acela de a oferi flexibilitate în procesul de intrare în companii, ci și de a facilita flexibilitatea în procesul de ieșire, prin gestionarea tranzițiilor de carieră, relocând resursele către alte companii prin procese de relocare și recalificare a personalului. Într-o exprimare simplă, pot spune că, uneori, este mai ușor să angajezi, dar mult mai complicat să relochezi o resursă, dacă, din cauza unei crize de piață, aceasta devine redundantă. Din perspectiva agențiilor de HR, serviciile se adaptează permanent la nevoile pieței. Astfel, scăderea nevoilor de recrutare a amplificat focusul spre acoperirea rolurilor esențiale, iar reducerile de personal au condus la creșterea ponderii serviciului de outplacement și reorientare a forței de muncă spre domeniile care nu au scăzut turația în acest an.”

Priorități HR în 2024: Retenția, implicarea și motivarea angajaților

Retenția, implicarea și motivarea angajaților rămân priorități esențiale pentru companiile din România. În contextul în care 49% dintre companii indică retenția ca fiind o prioritate, firmele investesc în strategii dedicate pentru a se asigura că angajații valoroși rămân în organizație. Acest focus continuu este susținut de investițiile în programe de well-being, asigurări de sănătate și alte beneficii extrasalariale menite să crească satisfacția și loialitatea angajaților. 

Cred că dincolo de preocuparea pentru reducerea personalului, provocarea specialiștilor de resurse umane este de a-i menține pe cei mai valoroși angajați, prioritate care apare pe primul loc în studiul HR Insights Trends derulat de ASFRU. Companiile cu cel mai mare succes sunt cele proactive în eforturile lor de a păstra talentele, oferind compensații atractive, creând o cultură pozitivă la locul de muncă, oferind servicii de instruire și dezvoltare a carierei, fiind receptive la preocupările angajaților. Ceea ce îi motivează și beneficile pe care și le doresc angajații diferă foarte mult în funcție de momentul în care se află, atât în carieră, cât și în viața personală. Iar aceste lucruri sunt foarte bine surprinse în studiul nostru recent realizat împreună cu Ipsos ‚Workplace 4 all. Harta motivației intergeneraționale la locul de muncă’, în care analizăm preferințele celor 4 generații de angajați aflate în prezent în câmpul muncii, referitoare la angajator și la locul de muncă,” afirmă Gabor Olajos, Country Managing Director, Pluxee România & Bulgaria.

Aceste aspecte sunt deosebit de importante într-o piață în care talentele sunt mai selective și mai puțin dispuse să accepte compromisuri.

S-a resimțit, tot în primul semestru, o scădere a cererii de angajare din partea companiilor, în special cele din segmentul producție-automotive, unul dintre cele mai afectate la nivel global, cerere care a revenit la un nivel apropiat de normalitate spre finalul celui de-al doilea trimestru din an. Totodată, conceptele de upskilling și reskilling au devenit esențiale pentru companii – implementarea lor ajută la redresarea decalajelor de competențe dintr-o companie, asigurându-se că există întotdeauna un personal bine pregătit, disponibil pentru a se adapta noilor provocări din piață.” – Georgiana Brudaru, business manager Temps and Perm GI Group.

Anul 2024 a adus câteva schimbări în rândul com.paniilor, acestea fiind nevoite să se adapteze contextului fiscal și tendințelor globale. S-a observat mai mult ca oricând o mai mare atenție a acestora la păstrarea angajaților, prin luarea în calcul a oricărui beneficiu nou apărut în piață care ar putea fi motivant pentru aceștia, dar și prin oferirea de programe de calificare sau recalificare a acestora. De asemenea, transparentizarea beneficiilor oferite de angajatori a fost un element din ce în ce mai aplicat pentru a reuși găsirea în cel mai scurt timp a candidatului potrivit. – Mariana Vaida, general manager Smartemp.

Prezența la interviuri și rata de contraofertare: Un interes crescut, dar mai puține contraoferte

Datele din 2024 indică o ușoară creștere a ratei de prezență la interviuri pentru candidații white collar, cu 40% dintre procesele de recrutare înregistrând o prezență între 51% și 70%, față de 38% în 2023. Aceasta sugerează o implicare mai mare a candidaților și un interes crescut pentru oportunitățile oferite de angajatori, fapt care poate fi corelat cu o selecție mai riguroasă.

Oana Popescu, managing director Humangest Group România: „Creșterea prezenței la interviuri pentru candidații white collar arată că aceștia sunt mai atenți și mai deschiși la noi oportunități, dar și că procesele de recrutare sunt mai bine gestionate și adaptate așteptărilor lor. Totuși, scăderea ratei de contraofertare sugerează că angajatorii sunt mai selectivi și mai prudenți în privința resurselor umane, prioritizând eficiența bugetară și retenția angajaților esențiali. Această tendință reflectă o schimbare a strategiei: în loc de a concura prin oferte financiare, companiile investesc în crearea unui mediu de lucru atractiv și în dezvoltarea unor politici de retenție pe termen lung.”

Anton Fistican, director general Best Personal Services – „Având în  vedere prioritățile, tendințele de pe piața muncii,  cu siguranță se va schimba semnificativ relația dintre angajator și angajat. Salariații vor primi sarcini suplimentare, iar angajatorii vor deveni din ce în ce mai  selectivi în procesele de recrutare si se vor concentra mai mult pe specialiști cu experiență axandu-se și pe  respectarea bugetelor disponibile.”

Efortul de recrutare reflectat în rata de închidere a proiectelor

Un aspect esențial pe care studiul îl evidențiază este efortul de recrutare și rata de succes a proiectelor de angajare. Datele sugerează că 77% dintre procesele de recrutare blue collar sunt finalizate în mai puțin de 3 săptămâni, ceea ce indică o eficiență crescută. Acest lucru este susținut de scăderea numărului de candidați contactați pentru aceste poziții – 43% dintre companii raportează că pot închide o poziție contactând doar 5-10 candidați, comparativ cu 31% în 2023.

Pe segmentul white collar (specialiști), rata de succes în recrutare este mai complexă, având nevoie de un efort mai mare pentru a finaliza procesele de angajare. Deși există o stabilizare spre finalul anului, provocările rămân, iar efortul pentru identificarea candidatului potrivit crește.

Bogdan Gabor, country manager Lugera The People Republic: Piața muncii este într-o continuă transformare, iar companiile caută să atragă și să păstreze specialiști capabili să aducă valoare pe termen lung. Vedem o tendință clară de a evita compromisurile în selecția candidaților, ceea ce înseamnă procese de recrutare mai riguroase și cu o mai mare durată pentru rolurile white collar. Atenția este pe eficiență și pe respectarea unor criterii stricte de competență”.

Despre studiu: Studiul AFSRU HR Insights: Perspectiva Recrutorilor 2024 analizează tendințele emergente în recrutarea de white și blue collars, oferind o imagine de ansamblu asupra dinamicii pieței muncii. Eșantionul a inclus 133 de respondenți, majoritatea fiind recrutorii cu diferite niveluri de experiență: 25% manageri de recrutare, 10% team leaders, 53% recrutorii seniori și 12% recrutorii juniori. Peste 66% dintre respondenți  provin din companii  cu peste 100 de angajați. 69% dintre respondenți sunt specializați în recrutarea de white collars, iar 31% în blue collars. Datele au fost colectate printr-un chestionar online în perioada septembrie-octombrie 2024.

Despre Asociația Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane, AFSRU

Asociația Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane (AFSRU) este o organizație non-profit, înființată în luna iunie 2010. Fondată de cei mai mari jucători de pe piața serviciilor de resurse umane, AFSRU își propune setarea unor standarde de calitate ale industriei sincronizate cu bunele practici la nivel european, flexibilizarea condițiilor de acces pe piața muncii și crearea de noi locuri de muncă. Cele 14 companii, agenți de muncă temporară autorizați care fac parte din AFSRU sunt, în ordine alfabetică: Adecco România, Agenția Professional, Best Personal Services, Gi Group, Humangest Group, Human Solutions, HRS – Human Resources Specialists, Lugera The People Republic, ManpowerGroup, Oranjegroep, Prohuman, Smartemp, Takt recruitment, Work Support Agency (WSA).

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.