Normele de aplicare a OUG 97, aprobate

UPDATE! Hotărârea de Guvern nr. 877 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 709 din 19 iulie. (Documentul, la finalul articolului)

Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenţă (OUG) 97 privind suspendarea permisului de conducere până la finalizarea testelor antidrog au fost aprobate, în 18 iulie, prin Hotărâre de Guvern (HG), la trei zile după ce ordonanța a fost publicată în Monitorul Oficial.

Precizările Executivului:

Hotărârea de Guvern pentru aprobarea Normelor privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge sau a prezenței în organism a substanțelor psihoactive în cazul persoanelor implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier, precum și de punere în aplicare a art. 1 din OUG 97/2024 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul siguranței rutiere și pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a OUG 195/2002, aprobat prin HH 1391/2006.

Hotărârea adoptată de Guvern, la propunerea Ministerului Sănătății (MS) și Ministerului Afacerilor Interne (MAI), conține norme clare privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge sau a prezenței sau absenței în organism a substanțelor psihoactive în cazul persoanelor implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier.

De asemenea, este stabilită modalitatea de organizare a activităților la nivelul Poliției Române și a instituțiilor medico-legale pentru respectarea termenului de 72 de ore prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2024, aprobată de Guvern săptămâna trecută.

La nivelul MS și MAI se va institui o comisie care să stabilească instituțiile medico-legale care efectuează analizele toxicologice medico-legale în vederea determinării alcoolemiei sau a prezenței sau absenței în organism a substanțelor psihoactive, arondarea unităților teritoriale de poliție la acestea, precum și programul de asigurare a permanenței în zilele de repaus săptămânal, sărbătorile legale și în zilele lucrătoare pentru care se acordă zile libere prin hotărâre a Guvernului.

Rezultatele analizelor toxicologice, pe o platformă informatică dedicată comunicării instituționale

Pentru o mai bună comunicare instituțională, Ministerul Afacerilor Interne, cu sprijinul Ministerului Sănătății dezvoltă o platformă informatică dedicată pentru realizarea comunicării între instituțiile medicolegale și unitățile de poliție. De la data operaționalizării platformei informatice rezultatele analizelor toxicologice se pun la dispoziția unităților de poliție prin intermediul platformei informatice destinate acestui scop.

Cele mai importante prevederi ale actului normativ:

Mostrele biologice recoltate pentru efectuarea analizelor toxicologice în vederea constatării prezenței sau absenței substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge se transportă în cel mai scurt timp posibil la sediul instituțiilor medico-legale. În cazul în care timpul de transport nu permite predarea către instituția medico-legală până la ora 20:00, mostrele se predau începând cu ora 8:00 a zilei următoare.

• Instituția medico-legală care a realizat analiza toxicologică comunică rezultatul acesteia Inspectoratului General al Poliției Române, precum și inspectoratului județean de poliție sau Direcției Generale de Poliție a Municipiului București, după caz, în funcție de unitatea sau subunitatea de poliție din care face parte polițistul rutier care a solicitat efectuarea analizei toxicologice, prin corespondență electronică la adresele de e-mail indicate în cuprinsul cererii de analiză a mostrelor biologice. Inspectoratul General al Poliției Române, inspectoratul județean de poliție sau Direcția Generală de Poliție a Municipiului București, după caz, transmite, de îndată, serviciului poliției rutiere informațiile cu privire la rezultatul analizei toxicologice.

• Serviciul Poliției Rutiere, în timpul programului normal de lucru, și Inspectoratul General al Poliției Române, inspectoratul județean de poliție sau Direcția Generală de Poliție a Municipiului București, după caz, în afara programului normal de lucru al serviciilor poliției rutiere, printr-o structură desemnată care asigură serviciul de permanență, informează conducătorul de vehicul cu privire la rezultatul analizei toxicologice și cu privire la situația dreptului de a conduce vehicule și, după caz, la obligația de a preda permisul de conducere, după cum urmează:

a) rezultatul pozitiv sau negativ se comunică prin mesaj electronic la adresa de email sau prin SMS la numărul de telefon indicate de conducătorul de vehicul și consemnate în procesul-verbal  

b) rezultatul negativ se comunică prin servicii de curierat la adresa de corespondență indicată de acesta ori, în lipsa indicării acesteia, la adresa de domiciliu sau, atunci când are stabilită reședința sau rezidența, la adresa de reședință sau de rezidență, în situația în care conducătorul de vehicul nu a indicat o adresă de e-mail sau un număr de telefon;

Pentru restituirea permisului de conducere, conducătorul de vehicul al cărui permis de conducere a fost retras sau reținut, după caz, poate opta pentru:

a) expedierea permisului de conducere prin servicii de curierat, la adresa de corespondență de pe teritoriul României indicată de acesta sau prin poștă, la adresa de corespondență din străinătate indicată de acesta.

b) ridicarea permisului de conducere, în timpul programului de lucru cu publicul, de la sediul oricărui serviciu al poliției rutiere sau al oricărei poliții municipale, orășenești sau de stațiune, pe care îl indică în mod expres.

Download

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.