Norul de cenusa vulcanica, mana cereasca pentru companiile de transport rutier si feroviar

Activitatea vulcanului din Islanda este departe de a se stinge – la ultima sa eruptie ramanand activ timp de doi ani -, astfel ca toate companiile aeriene din Europa risca sa intre in faliment, in timp ce transportul rutier si feroviar pare lovit de o mana cereasca.

Eruptia vulcanului Eyjafjallajokull din Islanda a provocat haos in traficul aerian din Europa, 16.000 de zboruri fiind anulate pe intreg continentul, aducand pagube de sute de milioane de dolari pe zi companiilor aeriene. Potrivit estimarilor Asociatiei Internationale a Transportului Aerian (IATA) – care a infiintat un centru de criza in Montreal, motivand ca se afla “in legatura directa’ cu serviciile aeriene europene -, perturbarea traficului aerian costa companiile aeriene mai mult de 200 de milioane de dolari pe zi.

Norul de cenusa vulcanica a ajuns si in Romania, iar Guvernul a inchis intreg spatiul aerian, incepand de sambata ora 18:00 pana cel putin duminica la pranz. Acest lucru a provocat o paguba de circa 1.8 – 2 milioane de euro companiilor aeriene romanesti, dintre care 1,1 milioane de euro numai companiei Tarom, potrivit secretarului de stat in Ministerul Transporturilor, Marin Anton. In aceste conditii, CFR a suplimentat cu vagoane toate trenurile internationale si mai multe interne, pentru a putea face fata avalansei de calatori reorientati de la aeroporturi. Cursele de transport rutier de persoane sunt deja suprasolicitate, astfel ca, in plina criza economica, eruptia vulcanului ar putea aduce castiguri imense si neasteptate transportatorilor rutieri din tara si din Europa.

 

Companiile aeriene experimenteaza solutii disperate: curse fara calatori

Cum oamenii de stiinta au anuntat ca activitatea vulcanului s-a intensificat, norul de cenusa ajungand, sambata, la 8,5 kilometri in aer, activitatea de transport aerian va ramane intrerupta pentru inca 4-5 zile. In aceste conditii, unele companii aeriene incearca sa experimenteze solutii disperate. Astfel, compania Lufthansa a reusit sa opereze cu succes un zbor intre Munchen si Frankfurt, in ciuda faptului ca spatiul aerian german este inchis pentru zboruri comerciale. Potrivit unui purtator de cuvant al companiei, citat de Reuters, avionul de pasageri a zburat, sambata, fara calatori la bord, iar avionul a aterizat la Frankfurt la ora 13 (ora Romaniei) si este examinat pentru a se determina posibilul impact cu cenusa vulcanica. Aeronava a calatorit la o altitudine de circa 3.000 de metri. Cu toate acestea, nu se stie cati oameni s-ar putea incumeta sa mai calatoreasca cu avionul, pana la dispersarea norului.

Potrivit agentiei Eurocontrol, traficul aerian se desfasoara, relativ normal, doar in sudul Europei – in Spania, sudul Balcanilor, sudul Italiei, Bulgaria, Grecia si Turcia -, dar in cea mai mare parte din Europa de nord si centrala nu pot ateriza sau decola aparate civile. Astfel, in loc de 22.000 de curse ce au loc in mod normal, se inregistreaza numai 6.000 de zboruri.

 

Emil Boc: “Daca eruptia vulcanului va dura 2 ani, o sa ne plimbam cu barca”

‘Daca eruptia vulcanului din Islanda va dura doi ani, ca acum doua secole, o sa ne plimbam cu barca’, a afirmat premierul Emil Boc, comentand avertismentele oamenilor de stiinta. Acestia au atras atentia ca nu ar fi exclusa repetarea precedentei eruptii a vulcanului islandez Eyjafjallajokul, inceputa in 1821, care a durat pana in 1823. Oamenii de stiinta au avertizat ca vulcanul islandez a inceput sa erupa inca de acum o luna, insa au atras atentia abia acum, cand norul de cenusa vulcanica a traversat Europa, perturband traficul aerian pe intregul continent.

Traficul aerian romanesc a fost inchis total sambata seara, de la ora 18:00, dupa ce, in cursul diminetii, fusese sistata activitatea a 11 aeroporturi. Premierul Emil Boc a precizat ca autoritatile sunt pregatite sa faca fata situatiei.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.