Noul Codul aerian, aprobat de Guvern

Guvernul a aprobat în ședința din 15 noiembrie proiectul de lege privind Codul aerian al României, elaborat de Ministerul Transporturilor împreună cu Ministerul Apărării Naționale, în urma consultării interinstituționale, precum și cu reprezentanți ai  unităților de aviație civilă.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Iată precizările MT, în comunicatul transmis redacției;

Noul Cod aerian creează cadrul legal necesar cooperării civil-militare la nivel instituţional în domeniul aviației.

Documentul reglementează activitățile aeronautice civile și militare în spațiul aerian național și este adaptat noilor realități în contextul îndeplinirii obligațiilor de îi revin României ca stat membru al Uniunii Europene.

Noul proiect de lege cuprinde de asemenea, următoarele prevederi:

  • reglementează înființarea, funcționarea şi certificarea aerodromurilor civile și militare;
  • introduce măsuri pentru protecția zonelor din vecinătatea aerodromurilor civile și militare, și asigură cadrul legal pentru planificarea utilizării terenurilor din vecinătatea aerodromurilor, având în vedere și considerente legate de protecția mediului;
  • creează cadrul legislativ primar pentru operarea aeronavelor fără pilot la bord în spațiul aerian național;
  • introduce dispoziții noi privind certificarea personalului aeronautic civil și militar, a tehnicii de aviație și a agenților aeronautici;
  • realizează compatibilizarea dispozițiilor codului aerian în domeniul investigării accidentelor de aviație cu prevederile regulamentelor europene aplicabile
  • introduce dispoziții privind stabilirea responsabilităților instituțiilor statului care desfășoară misiuni de căutare și salvare a victimelor și supraviețuitorilor unui accident de aviație;
  • facilitează controlului utilizării spațiului aerian și a misiunilor de căutare/salvare, fiind prevăzute cerințe obligatorii de echipare a aeronavelor civile și militare cu dispozitive de localizare în caz de urgență, precum și cu dispozitive/echipamente de identificare a poziției aeronavei în zbor.

Totodată, în noul Cod aerian au fost reevaluate sancțiunile de natură contravențională și penală, având în vedere noile dispoziții ale codului aerian, precum și ratificarea de către România a Convenției pentru reprimarea actelor de intervenție ilicită îndreptate împotriva aviației civile internaționale (Convenția de la Beijing) și a Protocolul suplimentar la Convenția pentru reprimarea capturării ilicite a aeronavelor (Protocolul de la Beijing).

Ultima modificare majoră a Codului aerian civil a fost efectuată prin Legea nr. 399/2005, pentru compatibilizarea prevederilor acestuia cu dispozițiile reglementărilor europene, având în vedere aderarea României la Uniunea Europeană.

De atunci, la nivelul aviației au avut loc o serie de transformări, atât la nivel instituțional, cât și în domeniul reglementării, astfel încât era necesar un Cod aerian ca document integrat civil- militar.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.