OMTI 1.925, în MO. COTAR: „Tarifele sunt exagerat de mari”

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) reclamă aprobarea, prin OMTI 1.925, a unor tarife „exagerat de mari” pentru utilizarea infrastructurii rutiere. 

foto: Jean-Mihai PÎLȘU

Stabilite în baza Legii 226/2023, vor fi aplicate de la 1 iulie 2026, „sub pretextul că măsura ar fi obligatorie pentru îndeplinirea unui jalon din PNRR”.

Ordinul pentru aprobarea categoriilor de vehicule și a nivelului tarifului unitar, semnat pe 10 octombrie de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Ionuț Cristian Săvoiu, a fost publicat în Monitorul Oficial 940.

Sunt instituite următoarele tarife:

a) în cazul vehiculelor de transport marfă cu MMTA mai mare de 3,5 t

  • 0,22 euro/km pentru autovehiculele EURO III-O, de 0,19 pentru cele EURO V-IV și de 0,17 euro/km pentru cele EURO VI care circulă pe autostrăzi și drumuri expres
  • 0,11 euro/km pentru autovehiculele EURO III-O, de 0,10 pentru cele EURO V-IV și de 0,08 euro/km pentru cele EURO VI care circulă pe drumurile naționale.

b) în cazul vehiculelor de transport marfă cu MMTA mai mare de 7,5 t și mai mică de 12 t

  • 0,37 euro/km pentru autovehiculele EURO III-O, de 0,33 pentru cele EURO V-IV și de 0,29 euro/km pentru cele EURO VI care circulă pe autostrăzi și drumuri expres
  • 0,19 euro/km pentru autovehiculele EURO III-O, de 0,16 pentru cele EURO V-IV și de 0,14 euro/km pentru cele EURO VI care circulă pe drumurile naționale.

c) în cazul vehiculelor de transport marfă cu MMTA mai mare sau egală cu 12 t

  • 0,62 euro/km pentru camioanele EURO III-O, de 0,55 pentru cele EURO V-IV și de 0,48 euro/km pentru cele EURO VI care circulă pe autostrăzi și drumuri expres
  • 0,31 euro/km pentru camioanele EURO III-O, de 0,28 pentru cele EURO V-IV și de 0,24 euro/km pentru cele EURO VI care circulă pe drumurile naționale.

Reprezentanții confederației avertizează că „în lipsa unui dialog real și a unei corecturi urgente a acestei măsuri, România riscă să piardă unul dintre puținele sectoare economice competitive și profitabile rămase sub control național”.

„Transportatorii români NU cer privilegii; cer doar tratament echitabil, raționalitate economică și respect pentru munca lor”.

Comunicatul transmis redacției:

„Noua taxă aplicată transportatorilor și, de fapt, românilor, vine la foarte scurt timp după ce Guvernul a decis să majoreze la un nivel indecent costul rovinietei. Măsura a generat efecte negative majore pentru sectorul transporturilor rutiere.

Acesta este unul dintre puținele sectoare economice care contribuie în mod real și substanțial la PIB și  încă beneficiază de un capital majoritar autohton. COTAR și celelalte asociații profesionale reprezentative din domeniul transporturilor rutiere i-au prezentat și argumentat ministrului Transporturilor și Infrastructurii, încă de acum 3 luni, impactul negativ al aplicării unui tarif mare, nefundamentat și nesustenabil.

Și chiar au obținut un acord verbal al ministrului de resort, pentru un tarif de 0,03 euro/km. Cu siguranță, această măsură, adoptată într-un context de recesiune economică și instabilitate financiară, riscă să afecteze extrem de grav transportatorii rutieri.

Aceștia au suferit, în ultimii ani, efectele devastatoare negative în cascadă generate de Pachetul Mobilitate I, criza sanitară COVID-19 și războiul din Ucraina (fără a primi vreun sprijin real de orice natură din partea Guvernului României!!!), dar, în același timp, și economia națională, și nivelul de trai al cetățenilor.

Stabilirea unui nivel nerealist și disproporționat pentru noile tarife de utilizare a infrastructurii rutiere va afecta direct bugetul familiilor și al firmelor. 

Mai exact, introducerea acestor tarife va genera o creștere artificială a costurilor de transport cu până la 20-30%, în funcție de tipul de activitate, rută și greutatea vehiculelor. Aceste costuri vor fi inevitabil transferate către lanțul de aprovizionare, ceea ce va duce la:

  • creșterea prețurilor produselor alimentare, a materialelor de construcții, a bunurilor de larg consum și a combustibililor;
  • reducerea competitivității exportatorilor români pe piețele europene, în contextul în care transportatorii din alte state beneficiază de scheme de sprijin sau tarife mai reduse;
  • accentuarea dezechilibrelor economice într-un moment în care România traversează o recesiune tehnică și o criză de lichiditate;
  • falimentul a mii de microîntreprinderi de transport, care nu vor putea absorbi aceste costuri suplimentare.

În termeni concreți, aplicarea tarifului propus ar însemna o creștere medie de peste 1.500 de euro/lună/vehicul pentru un transportator care operează pe rute interne. Acest nivel este complet nefezabil economic într-o piață extrem de competitivă, dominată deja de companii străine cu acces la capital mult mai ieftin.

Invocarea PNRR drept justificare pentru această măsură este abuzivă și falsă. Niciun document european nu impune României stabilirea unor tarife de acest nivel.

Regulamentele europene (în special Directiva 1999/62/CE privind taxarea vehiculelor grele și Directiva (UE) 2022/362) prevăd expres că statele membre trebuie să asigure proporționalitate și echitate în stabilirea tarifelor. Și să țină cont de nivelul de dezvoltare economică, de infrastructura existentă și de impactul asupra mediului de afaceri.

În plus, România nu dispune încă de infrastructura rutieră modernă care să justifice asemenea tarife. Introducerea lor în absența autostrăzilor finalizate și a unei rețele coerente de drumuri expres echivalează cu o dublă penalizare a transportatorilor.

Ei plătesc pentru o infrastructură care, de fapt, nu are continuitate, este într-o stare precară sau nu există.

Transportul rutier este un sector strategic: fără el, economia și populația nu pot funcționa. Orice creștere semnificativă a costurilor de transport are efect direct asupra inflației și puterii de cumpărare.

Populația resimte deja povara scumpirilor la energie, combustibili și alimente. Această nouă măsură riscă să ducă la o explozie a costurilor de trai. În același timp, afectează profund echitatea socială.

Zonele rurale și orașele mici, dependente de transportul rutier pentru aprovizionare și servicii, vor fi lovite cel mai puternic.

Politicile fiscale trebuie să fie predictibile, sustenabile și justificate economic. Introducerea bruscă a unor taxe de asemenea nivel, fără consultare reală cu partenerii sociali, demonstrează lipsa totală de viziune și de respect față de mediul de afaceri românesc.

În acest context, COTAR solicită:

  1. Suspendarea imediată a aplicării ordinului privind noile tarife până la finalizarea unei analize de impact economico-social;
  2. Reluarea dialogului instituțional cu federațiile reprezentative din domeniul transporturilor pentru stabilirea unui tarif rezonabil și sustenabil, de maximum 0,03 euro/km;
  3. Evaluarea alternativelor de finanțare a infrastructurii rutiere, prin direcționarea unei părți din accizele la combustibili, fără împovărarea suplimentară a transportatorilor;
  4. Implicarea Comisiei Europene într-un proces transparent de clarificare, pentru a demonstra că România nu este obligată să adopte aceste tarife excesive.

COTAR face apel la unitate între toți transportatorii, antreprenorii și cetățeni pentru a respinge ferm măsurile abuzive, nefundamentate și dăunătoare economiei naționale. România are nevoie de politici economice raționale, nu de experimente fiscale care distrug mediul de afaceri autohton”.

Consultare publică de două zile, pe site-ul MTI

MTI a publicat în consultate publică proiectul de ordin, în  8 octombrie. După doar două zile, documentul a fost semnat și publicat imediat în Monitorul Oficial.

Iată prezentarea MTI:

Prin Legea 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România, a fost transpusă Directiva (UE) 2022/362 a PE și a Consiliului din 24 februarie 2022. Astfel, a fost instituit cadrul legal privind aplicarea tarifelor rutiere pe rețeaua de drumuri naționale, în funcție de distanța parcursă (TollRo).

Totodată, a fost reglementat faptul că nivelul tarifului unitar (de trecere TollRo pe unitatea de km și categoriile de vehicule pentru care acestea se aplică) se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

TollRo se aplică pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe domeniul SETRE România, concepute și construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone.

Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă. TollRO se stabilește în funcție de un tariful unitar și de distanța parcursă cu un vehicul pe un sector de drum din domeniul SETRE România, exprimată în unități întregi de kilometri.

Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii și cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic.

Tariful unitar aplicat pe drumurile naționale care fac parte din domeniul SETRE România se aplică 50% din tariful unitar aplicat pe autostrăzile și drumurile expres care fac parte din acest domeniu.

Tariful unitar pentru un vehicul EURO V-IV este tariful unitar corespunzător pentru un vehicul EURO VI, majorat cu 15%. Tariful unitar pentru un vehicul EURO III-0 este tariful unitar corespunzător pentru un vehicul EURO VI, majorat cu 30%.

Nivelul tarifului unitar, stabilit în lei, se actualizează anual, în funcție de indicele prețurilor de consum (IPC), comunicat de INS pentru anul anterior.

CNAIR este entitatea desemnată să perceapă TollRo, să actualizeze anual tariful unitar si să informeze utilizatorii cu privire la aceasta.

Nivelul tarifului unitar în România este cel mai mic față de cele din în statele membre ale Uniunii Europene din vecinătate (ex. Bulgaria, Ungaria).

Download

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.