Oprescu: Bucurestiul va avea peste 7.000 de locuri de parcare, in doi ani

 

Locuitorii Capitalei vor beneficia in urmatorii doi ani de aproximativ 7.000 de locuri de parcare in sistemul public, construite de municipalitate cu bani atrasi din sistemul privat, in prezent fiind incheiat primul contract, pentru parcarea subterana de la Universitate, urmand sa se deschida ofertele la licitatii pentru parcarile subterane de la Charles de Gaulle si Edgar Quinet.

Parcarea subterana de la Universitate va avea 380 locuri, iar lucrarile se vor finaliza in maxim 18 luni, incepand din iulie 2010, potrivit primarului general Sorin Oprescu. Compania care a castigat licitatia si a semnat contractul cu municipalitatea este Interparking Spania, care are ca obligatie contractuala proiectarea, construirea si operarea parcarii. In prezent, se lucreaza la mutarea statuilor de la Universitate in parcul Izvor, precum si la proiectul de executie si cel de autorizare de construire.

Tot in aceasta perioada, la Primaria Municipiului Bucuresti, se vor deschide licitatiile pentru parcarile subterane de la Charles de Gaulle si Edgar Quinet, care insumeaza peste 1.000 de locuri, lucrarile avand un termen de executie de maxim 16 luni. Totodata, in a doua jumatate a lunii septembrie, se vor deschide ofertele de participare pentru parcarile subterane de la Dorobanti si Valter Maracineanu. In curand va fi publicat pe SEAP si anuntul pentru parcarea subterana de la piata Alba Iulia. “In concluzie, in urmatorii doi ani, Capitala va beneficia de aproximativ 7.000 de locuri de parcare in sistemul public, construite cu bani atrasi din sistemul privat. Primaria Generala a dezvoltat o strategie pentru solutionarea problemei parcarilor, care nu se limiteaza doar la administrarea spatiilor de parcare existente, ci are in vedere si construirea de noi parcaje subterane si supraterane. In momentul in care parcarile respective vor fi operate, in zona de impact a acestora se va aplica un regulament strict de parcare, astfel incat aceste parcari sa aiba impactul dorit in primul rand asupra traficului, dar si asupra imbunatatirii zonelor din punct de vedere urbanistic”, sustine Oprescu.

 

Pierderi de 300.100 euro din neincasarea taxei in parcarile de la 50 m de hoteluri

Pe de alta parte, Primaria Capitalei a inceput procedura de reluare a incasarii taxelor de inchiriere pentru alte 163 de locuri de parcare. “Acestea se afla la o distanta mai mica de 50 de metri de unele unitati hoteliere si, conform HG nr. 955/2004, ele trebuie atribuite acestora prin inchiriere. Acest lucru nu se mai intamplase, de la inceputul anului 2009, cand prelungirea contractelor a fost facuta imposibila prin HCGMB nr. 124 din 25 martie 2008, in timpul administratiei Videanu. Conform Hotararii Consiliului General, aceste locuri de parcare fusesera declarate parcaje publice de utilitate generala, incalcandu-se, astfel, HG nrt. 955/2004. Din acest motiv, in perioada 2009-iunie 2010, municipalitatea Bucurestilor a pierdut incasari in cuantum de 300.100 euro. Procesul prin care va fi reluata incasarea taxelor de inchiriere presupune inclusiv reglementarea situatiei actuale, respectiv urmarirea incasarilor sumelor cuvenite PMB pentru anul 2010”, a anuntat primarul general, precizand ca i-a invitat pe reprezentantii societatilor comerciale cu activitate hoteliera la discutii privind incheierea unor noi contracte anuale.

 

Cele 3.000 de parcari Dalli, inmultite la 5.200 de Departamentul de Parking

Cat priveste parcarile administrate de PMB, Sorin Oprescu precizeaza ca de ele se ocupa Departamentul de Parking din cadrul Administratiei Strazilor, infiintat la 15 martie 2009, in 10 locatii, initial, apoi extins la 12 locatii pana in data de 16 iulie 2009. Municipalitatea a preluat, pe 17 iulie 2009, cele 101 amplasamente de suprafata ce cuprindeau parcaje aflate in administrarea Dalli Exim SA. “Dupa preluare, parcarile au intrat intr-un proces de reorganizare si, pe masura ce acesta a fost finalizat, activitatea s-a extins si in celelalte locatii – parcari de suprafata exploatate in regim TL-ANC. Este foarte important ca, din cele 101 amplasamente de la Dalli, au rezultat 3.055 de locuri, iar in perioada 15 martie – 16 iulie 2009, Departamentul de Exploatare Parcaje a functionat pe 388 de locuri. In luna mai 2010, la un inventar de 3.747 de locuri, Departamentul de Parking opereaza pe 2.576 de locuri active, urmand, conform avizelor primite de la Comisia Tehnica de Circulatie din cadrul Directiei Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei, sa extindem inventarul locurilor de parcare pana la circa 5.155 – 5.200. Putem aproxima gradul de ocupare al parcarilor la 84.69%, pentru perioada martie 2009- iulie 2010”, a mai anuntat Oprescu.

 

Venituri la Administratia Strazilor de peste 4 milioane de lei din parcari

In acest moment, Administratia Strazilor (AS) obtine venituri din exploatarea locurilor de parcare doar din vanzarea tichetelor valorice, de 1,5 lei/loc in parcarile cu timp limitat de stationare si de 1 leu/loc in cele cu timp nelimitat. Concret, in perioada martie 2009 – iunie 2010, incasarile Administratiei Strazilor din exploatarea locurilor de parcare sunt de 4.121.092,52 lei, a anuntat, la randul sau, Alina Roman, directorul AS. “Asta nu inseamna ca incasarile au fost constante lunar, cum nicio activitate nu este constanta de-a lungul anului, ci variaza in functie de diversi factori; in cazul AS: numarul locurilor de parcare active, ninsori abundente, reducerea numarului de ore lucrate in institutiile de stat etc. Nici inainte de martie 2009, nici in acest moment, nu exista cadru legal prin care sa se emita abonamente persoanelor fizice sau juridice, conform HCGMB nr. 124/ 2008 privind strategia de parcare pe teritoriul Municipiului Bucuresti, OG 34/ 2006 privind achizitiile publice si Legii 215/ 2001 privind Administratia Publica Locala, art. 125 alin (2). In permanenta se cauta cele mai bune solutii pentru bucurestenii praticipanti la trafic. Sunt in discutii mai multe variante pentru eficientizarea desfasurarii activitatii de parcare, dar se iau in calcul si altele noi, aplicate in alte tari din Uniunea Europeana si nu numai. Exista si solutii de natura financiara, pentru reducerea cheltuielilor, care vor fi puse in practica in cel mai scurt timp. Este vorba despre introducerea aparatelor de eliberare a tichetelor de parcare si, in felul acesta, de eliminare a resurselor umane. Asta nu inseamna ca Administratia Strazilor nu va mai avea angajati ai Departamentului de Parking, ci faptul ca vor mai ramane oameni doar pentru activitatea de control in teren. Si in prezent se efectueaza saptamanal controale in parcarile pe care le administram, dar si testari pentru urmarirea incasarilor”, a precizat dir. Roman.

 

Epopeea Dalli

Reamintim ca, pana sa fie preluate de municipalitate, parcarile de utilitate publica din Bucuresti au fost administrate de SC Dalli Exim. Conform contractului incheiat intre Consiliul Local al Municipiului Bucuresti si SC Dalli Exim SRL, „din totalul incasarilor (conform tarifelor stabilite de CLMB) realizate din exploatarea bunurilor, orasul va incasa 55,5%, dar nu mai putin de 55,5% din suma realizata corespunzator unui coeficient minim de utilizare a bunurilor”. Contractul a fost semnat in 1995, pe 10 ani, iar in 2009 acesta era expirat, actul aditional incheiat de fostul primar general Adriean Videanu fiind ilegal, potrivit lui Oprescu. \”Contractul Primariei Generale cu societatea Dalli a expirat din 2005, iar actul aditional de prelungire este lovit de nulitate absoluta, intrucat a fost realizat cu incalcarea prevederilor legale in vigoare, la data semnarii actului\”, a declarat Sorin Oprescu.

Prin contract, firma Dalli a obtinut dreptul de a exploata locurile de parcare in schimbul asumarii unor obligatii de investitii si de amenajare. Printre acestea se numara instalarea de echipamente pentru distribuirea biletelor, semnalizare, intretinere si reparatii, lucrari de imbunatatire. SC Dalli Exim se obliga, de asemenea, sa stabileasca si sa incheie polite de asigurari necesare pentru activele concesionate. In urma unui control al municipalitatii si a unui raport etnic, s-a stabilit, in 2009, ca firma nu si-a respectat contractul.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.