VIDEO. Orban, către Vela: „În următoarea ordonanță trebuie clarificări pentru transportatori”

La două zile după ce s-a întâlnit cu patronatele din transporturi, premierul Ludovic Orban i-a cerut ministrului de Interne, în 2 aprilie, la începutul ședinței Guvernului să vină „în următoarea ordonanță” militară cu noi precizări și simplificări pentru transportatori, „astfel încât să nu creeze nicio opreliște în desfășurarea transportului de marfă”. 

Concret, Orban i-a atras atenția lui Vela că articolul nr. 4 din Ordonanța Militară nr 4/29.03.2020 referitor la necesitatea ca șoferii din transportul de mărfuri să stea în izolare nu este destul de clar: „Sunt neclarități legate de intrarea în izolare a tuturor membrilor familiilor acestora. Cred că trebuie ca în următoarea ordonanță să introducem clarificări, astfel încât să nu creăm nicio opreliște în desfășurarea transportului de marfă”.

Iată dialogul:

„Ludovic Orban: Am avut o consultare cu companiile specializate în transport de marfă şi transport de persoane. În ceea ce priveşte transportul de marfă, ni s-a solicitat în mod expres o clarificare în ceea ce priveşte prevederile articolului 4 din Ordonanţa Militară care se referă la şoferii de pe mijloacele de transport de peste 2,4 tone. Sunt mulţi şoferi care, nepunându-se la dispoziţie spaţii de carantină de către companii, sunt obligaţi să se ducă acasă şi care, din cauza anumitor neclarităţi legate de intrarea, izolarea tuturor membrilor familiei şi datorită altor, mă rog, neînţelegeri datorate unei transmiteri incorecte a informaţiilor, nu mai vor să plece în cursă. Adică riscăm să afectăm transportul de marfă.

De asemenea, este foarte important şi am văzut că aveţi planuri pe această direcţie, să asigurăm fluenţa mijloacelor de transport marfă la graniţă pentru a respecta înţelegerile pe care le avem cu partenerii de la nivel european privind timpul maxim de aşteptare la trecerea frontierei. Cred că, în următoarea ordonanţă, ar trebui să introducem nişte clarificări, astfel încât să simplificăm la maxim procedurile şi să nu creăm nicio oprelişte în ceea ce priveşte derularea transportului de marfă, care este fundamental pentru funcţionarea economiei, pentru asigurarea relaţiilor economice pe care le au companiile din România cu companii din alte ţări şi consider că, prin fluiditatea şi afectarea cât mai mică a transportului de marfă, putem să dăm un semnal economic pozitiv.

Marcel Vela: Da, am vorbit cu domnul ministru Bode, ştiu despre discuţie. Clarificarea este foarte clară în articolul 4. Citez: În perioada dintre curse trebuie să stea în izolare pentru a-și proteja familiile. Această specificaţie, în perioada dintre curse, a venit chiar din partea transportatorilor.

Ludovic Orban: Da, dar este o neclaritate. Foarte multă lume a înţeles că este vorba de 14 zile, trebuie să facem nişte precizări pe care le vom discuta, precizările, că sunt necesare. Aici nu este vorba…

Managerii de companii au avut capacitatea de a înțelege, dar s-a difuzat o interpretare a textului, care a creat o stare de rezistență și de teamă din partea șoferilor de a mai pleca în cursă, care este reală”.

Declarația pe propria răspundere pentru șoferi va fi modificată

Ministrul Vela a mai spus că va simplifica declarația pe propria răspundere pentru șoferii străini. Premierul Ludovic Orban i-a replicat că „în primul rând trebuie simplificată pentru șoferii români”.

„Marcel Vela: O să revin cu precizări suplimentare, iar pe lângă acestea, avem câteva propuneri pe care, dacă îmi permiteți, doresc să vi le fac. Pentru varianta Nădlac 2, la ora 18:00, o să am o convorbire cu ministrul de interne din Ungaria, astfel încât să separăm traficul de marfă de pe culoarul verde și autoturismele să le reorientăm spre alte puncte de trecere a frontierei, fie Nădlac 1 sau ceea ce optează partea maghiară, în sensul în care vom elibera din punctul de trecere Nădlac 2, rezervat strict pentru marfă. În același timp, cred că ar fi binevenită o ordonanță militară prin care să eliminăm completarea chestionarelor, a declarațiilor de către șoferii străini, pentru a elibera zona și a fluidiza traficul, impunând în ordonanță un timp maxim pe care o să îl discut, îl convenim împreună și după aceea o să vi-l comunicăm, cu privire la tranzitul teritoriului românesc de către camioanele care trec spre Bulgaria și Turcia. Așadar, nu mai completează chestionarul, semnează doar declarația că în 48 de ore părăsesc România, cu amendamentul că se opresc doar în stațiile de benzină și parcările impuse prin acel coridor verde de către Ministerul Transporturilor.

Ludovic Orban: Mi se pare o idee bună  de a separa transportul de marfă de transportur rutier. Purtaţi negocieri cu partenerii maghiari. De asemenea, e adevărat că trebuie simplificată și pentru șoferii străini, dar cred că declarația trebuie simplificată și pentru șoferii români și trebuie scoase anumite lucruri din declarație, de exemplu, obligația de a se duce pe cel mai scurt drum la locul de izolare, pentru că întâi șoferul se duce să descarce marfa, dacă vine cu marfa, or, chestiunea asta trebuie clarificată, dar le discutăm în detaliu. Important este să dăm un semnal către toți transportatorii de marfă, către toți șoferii, că noi avem ca obiectiv asigurarea în condiții normale a transportului de marfă și că nu punem opreliști, care să creeze probleme. Gândiți-vă că aprovizionarea pieței din România cu foarte multe produse, inclusiv produse de primă necesitate, este în mare măsură dependentă de acest transport de marfă și, de asemenea, activitatea economică a foarte multor companii din România, din cauza interdependențelor care există cu foarte multe companii la nivel european, este legată de asigurarea fluenței transportului de marfă, or aici trebuie să luăm decizii care să ajute economia, să ajute companiile să funcționeze normal”.

Amintim că o petiție online gestionată de Kefren Expres, reprezentând inițiativa mai multor companii de transport precum și a unor lideri de asociații din domeniu, invită transportatorii să se pronunțe pentru susținerea completării în două exemplare a Declarației DSP (una să ajungă la dispoziția companiei de transport), la intrarea în țară, sau folosirea unei declarații-tip specifice transportului de marfă.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.