Percheziții DIICOT la CFR Marfă: Vagoane vândute pe nimic

Procurorii DIICOT au efectuat miercuri percheziții la 63 de adrese din 9 județe și Bucureşti, într-un dosar privind vânzarea la fier vechi, de către CFR Marfă, a 2.450 de vagoane de tren de marfă, la preţ subevaluat. Prejudiciul în acest caz se ridică la 6,3 miloane de euro.

Anchetatorii i-au așteptat cu mascații pe 40 de angajaţi ai CFR Marfă din toată ţara, exact când se pregăteau să intre în tură.

În afară de perchezițiile din județele Timiș, Caraș-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinți, Călărași, Arad, Teleorman, Dâmbovița și București, oamenii legii au descins la sediul CFR Marfă din Timișoara, puțin după ora 6 dimineața. Procurorii antimafia și mascatii au ridicat documente care să dovedească ilegalitățile.

Grup infracțional organizat

Sunt investigate infracțiuni de constituire a unui grup infracțional organizat, delapidare cu consecințe deosebit de grave, fals intelectual și uz de fals.

”Din cercetări a reieșit că, în cursul anului 2016, la nivelul unei societăți de transporturi feroviare, s-a constituit un grup infracțional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport. Membrii grupării sunt bănuiți că ar fi subevaluat bunurile din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deșeurilor feroase din Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate”, precizează IGPR.

Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri București, în baza unei proceduri de licitație deschisă a 2.450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria ”deșeu fier vechi greu” și ”deșeu fier vechi special” (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară.

O tonă de oțel din vagoanele CFR-ului, spre exemplu, s-a vândut cu 120 de euro, în timp ce prețul mediu pe piață era de 175,88 euro. Așa s-a ajuns la o pagubă de peste 6 milioane de euro.

“Pentru ‘deșeu fier vechi special’ (oțel) era de 218,90 euro per tonă. Astfel, cei în cauză ar fi realizat practic o subevaluare a bunurilor cu 82,42% în cazul ‘deșeurilor fier vechi special’ (oțel) și cu 46,56% în cazul ‘deșeurilor fier vechi greu’. Prejudiciul cauzat societății de transport prin activitatea infracțională este de 6.313.748 de euro”, precizează IGPR.

40 de suspecți, în frunte cu fostul director al CFR Marfă 

Toți cei 40 de suspecți din acest dosar vor fi audiați la sediul DIICOT din Timișoara. Unul dintre ei este fostul director al CFR Marfă, Mihuț Constantin Crăciun.

Precizările CFR Marfă:

CFR Marfă n-a trimis la redacție precizări succinte referitoare la acest caz:

“Referitor la percheziţiile efectuate în cursul zilei de  astazi, 3 mai 2017 de către Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, CFR Marfă face următoarele precizari:

  • Contractul de vânzare-cumpărare care face obiectul dosarului anchetat de DIICOT are ca obiect valorificarea prin vânzare a fierului vechi provenit din tăierea a 2450 de vagoane de marfă care îndeplinesc condiţiile de casare şi care nu mai prezintă utilitate funcţională în condiţiile concrete ale activităţii proprii.
  • Având în vederea faptul că în momentul de faţă la sediile centrale şi teritoriale ale SNTFM CFR Marfă au loc percheziţii şi audieri, fiind o anchetă în curs de desfăşurare, reprezentanţii societăţii nu pot face alte declaraţii referitoare la acest subiect.
  • Consiliul de Administraţie al SNTFM CFR Marfă SA urmează să adopte o decizie cu privire la numirea  unei conduceri interimare a societăţii”.

La rândul său, DIICOT a detaliat faptele, în comunicatul remis redacției:

“La data de 03.05.2017 procurorii  Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Serviciul Teritorial Timişoara împreună cu ofiţeri de poliţie judiciară din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate Timişoara au efectuat un număr de 63 de percheziții pe raza municipiului București și a județelor Timiș, Caraș-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinți, Călărași, Arad, Teleorman, Dâmboviţa, în cadrul unei acţiuni vizând destructurarea unui grup infracțional organizat, format din 40 de suspecți, specializat în săvârşirea infracţiunilor de delapidare cu consecințe deosebit de grave,fals intelectual şi uz de fals.

În cauză, există suspiciunea rezonabilă că în cursul anului 2016, la nivelul unei societăți de transporturi feroviare, s-a constituit un grup infracțional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport.

S-a reţinut că membrii grupului infracţional au subevaluat bunurile din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deșeurilor feroase din Călărași  a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate.
Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri București, în baza unei proceduri de licitație deschisă a 2.450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară.

Manopera frauduloasă a fost premeditată de către factorii de decizie din cadrul societăţii de transporturi feroviare în conivență cu reprezentanții firmei de colectare a deşeurilor. S-a constatat că, deși oferta de vânzare inițiată de către reprezentanţii societăţii de transporturi feroviare pe Bursa de Mărfuri viza cantitatea generică de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu ofertantul firmei de colectare a menționat vânzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane.

Prețul de achiziție a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condițiile în care prețul mediu practicat pentru “deșeu fier vechi greu” era de 175,88 euro/tonă, iar pentru “deșeu fier vechi special” (oțel) era de 218,90 euro/ tonă. A rezultat că prin această manoperă s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% în cazul “deșeurilor fier vechi special” (oțel) și cu 46,56% în cazul “deșeurilor fier vechi greu”.

Primul nivel al grupului infracțional organizat a fost constituit din conducerea executivă a societății de transporturi feroviare, al doilea palier a fost reprezentat de către funcționari din  cadrul sucursalelor aparţinând societăţii de transport din Timișoara, Brașov, Iași, Galați, Craiova, Cluj, Constanța, iar al al treilea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din reprezentanții firmei de colectare, beneficiara contractului.

În vederea preluării deșeurilor rezultate din casare, societatea a desemnat la nivelul  fiecărei comisii de casare constituite la nivelul sucursalelor societăţii de transport, câte un reprezentant care conform ”Convenției comune de lucru” au întocmit împreună cu reprezentanții comisiilor de casare documentele aferente procesului de casare, respectiv procese verbale de predare-primire, procese verbale de tăiere, note de cântar etc, documente în care, cu știință, s-a omis menționarea cantităților de deșeuri de oțel și de fier greu.

De asemenea, unii dintre reprezentații firmei de colectare a deşeurilor au exercitat, la nivel local, constrângeri asupra membrilor comisiilor de casare, amenințând intervenția pe lângă conducerea unității în vederea destituirii din funcție, în cazul în care nu se conformau planului infracțional.

Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantitățile de 35.002,12 tone de oțel și 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fier vechi.

Prejudiciul cauzat prin activitatea infracțională este în sumă de  6.313.748,52 euro.

Perchezițiile au fost efectuate cu sprijinul specialiștilor din cadrul DGA,  polițiștilor din cadrul I.P.J. Timiș, SRP Transporturi Timișoara şi Grupării de Jandarmi Mobilă “Glad Voievod” Timişoara”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.