Plata defalcată a TVA, aprobată de Guvern

Guvernul a aprobat, în ședința din 30 august, obligativitatea plății defalcate a TVA începând cu 1 ianuarie 2018, iar pentru agenții economici care acceptă această măsură începând cu 1 octombrie va fi acordată o reducere cu 5 procente a impozitului pe profit, pentru a-și acoperi cheltuielile necesare cu modificarea.

Iată precizările ministrului Finanțelor, Ionuț Mișa, în debutul ședinței Executivului:

“Este un mecanism ce va fi introdus pentru a crește gradul de colectare a TVA la buget, pentru a crea un echilibru în piață între toți agenții economici – pentru că astăzi există o diferență mare între cei care nu plătesc TVA-ul și îl folosesc în alte scopuri și cei care sunt de bună-credință și fac aceste plăți.

Pentru acest mecanism s-a stabilit un termen de 1 ianuarie 2018 – termen obligatoriu de implementare -, cu un termen opțional de 1 octombrie. Pentru cei care optează începând cu data de 1 octombrie vor avea niște facilități fiscale.

Am avut mai multe discuții cu mediul de afaceri și cu toți reprezentanții partenerilor sociali care au ridicat probleme legate de termen – și acesta este motivul pentru care am înțeles și am extins termenul, astfel încât să fie o perioadă suficientă pentru a implementa această metodă.

De asemenea, au fost probleme legate de costuri, și de aceea oferim facilități fiscale pentru cei care optează pentru acest sistem de split până la data de 1 ianuarie 2018: vor beneficia de o reducere cu 5 procente a impozitului pe profit, pentru a-și acoperi cheltuielile necesare cu modificarea.

Pentru cei care nu au obligațiile fiscale la zi, dacă achită obligațiile fiscale reprezentând TVA-ul declarat la zi beneficiază de scutirea de penalități.

Deci s-au acoperit și cerințele partenerilor sociali, astfel încât să fim siguri că nu creăm un dezechilibru în piață din acest punct de vedere, dar să ne asigurăm totodată – creăm beneficii atât bugetului de stat, cât și mediului de afaceri, prin asigurarea unui mediu economic și fiscal corect”.

Premierul Tudose l-a întrerupt cu o precizare: “Sper că nu veți pregeta să comunicați zilele acestea cu toată lumea, pentru a înțelege toată lumea cum funcționează și care sunt beneficiile – facilitățile, dar și impunerile”.

Modificări la Codul de procedură fiscală

Ministrul Finanțelor a precizat că “sunt introduse și modificări la Codul de procedură fiscală, modificări foarte importante pentru mediul de afaceri, și care, din reacțiile pe care le-am avut atât la dezbaterile de la grupul de lucru, cât și la celelalte întâlniri cu reprezentanții mediului de afaceri, inclusiv cu companiile, așa cum am promis încă de la început, am introdus controalele de prevenție”.

“Deci un control nu mai trebuie să se finalizeze neapărat cu o amendă sau cu o plângere penală. Există introdusă astăzi modificarea care permite să se facă un control în care agentului economic îi sunt aduse la cunoștință toate prevederile legale și are un termen până la care să se conformeze”, a adăugat el.

Sunt, de asemenea, modificări care dau posibilitatea celor care optează pentru eșalonarea la plată să aibă mult mai multe beneficii – “și să susținem toți agenții economici care optează pentru eșalonarea la plată, astfel încât ei să poată ieși din eșalonarea la plată la sfârșitul perioadei”.

“Mai există multe alte măsuri pe care le-am publicat pe site și le-am și comunicat. O să le comunicăm în continuare, astfel încât ele să fie știute de toți agenții economici”, a conchis Ionuț Mișa, ministrul Finanțelor.

Iată și precizările Executivului, după aprobarea Ordonanței:

Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația, de la 1 ianuarie 2018, de a deține și gestiona un cont de TVA pentru încasarea și plata TVA aferente operațiunilor taxabile (achiziții de bunuri/servicii, livrări de bunuri/prestări servicii). De asemenea, instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația, începând cu aceeași dată, de a deține un cont de TVA pentru încasarea taxei pe valoarea adăugată aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile realizate.

Guvernul a adoptat, printr-o ordonanță, instituirea plății defalcate a Taxei pe Valoarea Adăugată, în scopul reducerii evaziunii fiscale în domeniul TVA, ținând cont de faptul că există o diferență semnificativă între TVA încasată la bugetul de stat și taxa declarată în deconturile de TVA depuse de persoanele impozabile înregistrate în acest scop.

Măsura este în avantajul contribuabililor corecți, care își achită sumele datorate cu titlu de TVA către bugetul de stat, întrucât va contribui la reducerea semnificativă a concurenței neloiale din partea acelor contribuabili care nu își plătesc datoriile către stat și utilizează resursele financiare din TVA pentru alte scopuri.

Se estimează că prin aplicarea noii măsuri vor fi obținute venituri suplimentare bugetare de circa 6 miliarde de lei până în anul 2020.

Mecanismul privind plata defalcată a TVA presupune în principal:

  • Deschiderea unui cont de TVA de către persoanele impozabile, inclusiv instituții publice, înregistrate în scopuri de TVA, la instituții de credit și/sau unități ale Trezoreriei Statului. În cazul conturilor de TVA deschise la unități  ale Trezoreriei Statului, costurile aferente deschiderii acestora și comisioanele aferente oricăror operațiuni în legătură cu acestea, se suportă de la bugetul Trezoreriei Statului, fără a fi percepute de la titularii de cont. Totodată, extrasele conturilor de TVA deschise la unități ale Trezoreriei Statului, vor fi puse gratuit la dispoziția titularilor de cont și în format electronic.
  • Plata de către beneficiari – instituții publice, persoane impozabile, cu excepția persoanelor fizice neînregistrate și care nu au obligația de a se înregistra în scopuri de TVA, a TVA aferente operațiunilor taxabile în contul distrinct de TVA al furnizorului/prestatorului
  • Virarea/depunerea de către furnizor/prestator în contul său de TVA a TVA aferente diferenței între încasările și plățile în numerar, precum și a TVA aferente încasărilor cu carduri de debit/credit sau cu substitute în numerar, în termen de 7 zile lucrătoare de la încasare;
  • Utilizarea sumelor din acest cont distinct de TVA pentru achitarea de către furnizor/prestator a taxei aferente achizițiilor sale furnizorilor/prestatorilor săi, precum și a taxei datorate bugetului de stat;
  • Posibilitatea transferului de sume din conturile de TVA în alt cont de către titular doar cu aprobarea ANAF și instituirea unui termen de maximum 3 zile lucrătoare în care se aprobă transferul de către ANAF;
  • Interzicerea retragerii în numerar a unor sume din contul de TVA.

Facilitățile pentru cei care aplică măsura începând cu 1 octombrie 2017

Potrivit actului normativ adoptat de Executiv, în perioada premergătoare aplicării obligatorii a măsurii, respectiv 1 octombrie – 31 decembrie 2017, agenții economici pot opta pentru aplicarea opțională a plății defalcate a TVA, aceștia beneficiind de unele facilități precum:

  • anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, în anumite condiții;
  • acordarea unei bonificații de 5% la plata impozitului pe profit sau, după caz, a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.

Actul normativ mai prevede, printre altele:

  • instituirea obligației persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA de a își vira în contul de TVA în maximum 7 zile lucrătoare de la încasare TVA aferentă facturilor emise înainte de 1 ianuarie 2018 sau, după caz, înainte de data la care aplică opțional mecanismul;
  • înființarea Registrului persoanelor care aplică plata defalcată a TVA organizat de ANAF și în care sunt înscrise persoanele care optează pentru aplicarea plății defalcate a TVA în perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017;
  • instituirea unor contravenții și sancțiuni specifice pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute în cadrul actului normativ, după cum urmează:
    • stabilirea unei perioade de grație de 7 zile lucrătoare în cadrul căreia să se corecteze erorile;
    • în cazul în care erorile nu au fost corectate în termenul de 7 zile lucrătoare, se aplică o penalitate de 0,06% pe zi din valoarea TVA, dar nu mai mult de 30 de zile;
    • după termenul de 30 de zile, pentru fapte precum nevirarea în contul de TVA al furnizorului sau debitarea eronată a contului de TVA, se aplică o amendă de 50% din suma reprezentând TVA, iar pentru fapte precum nevirarea sumelor reprezentând TVA din contul curent al titularului în contul de TVA al acestuia sau plata TVA datorată furnizorului din alt cont decât contul de TVA, se aplică o amendă de 10% din suma reprezentând TVA.

Informații suplimentare

În România, Taxa pe Valoarea Adăugată reprezintă cea mai importantă sursă de venit a bugetului general consolidat, reprezentând 23,1% din venituri, în 2016.

Deși România a implementat mai multe măsuri de combatere a fraudei fiscale în domeniul TVA, printre care taxarea inversă, anularea codului de înregistrare în scopuri de TVA care are drept consecință refuzul deducerii taxei atât la persoana al cărei cod a fost anulat, cât și la beneficiar, se confruntă în continuare cu cel mai ridicat nivel al GAP-ului de TVA (raportul dintre TVA datorată și neplătită la buget și obligația totală de TVA de plată) la nivel comunitar.

ANAF și-a asumat creșterea ratei de conformare voluntară la plată pentru TVA la 85% în 2018, urmând ca acest indicator să ajungă la 90% până în 2020.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.