Podul Calafat-Vidin se lungeste pana in 2011

Premierul Emil Boc a declarat vineri, 26 februarie, in timpul vizitei cu omologul sau bulgar, Boiko Borisov, la santierul Podului de la Vidin-Calafat, ca Romania si Bulgaria vor solicita Uniunii Europene sa prelungeasca termenul de finantare a lucrarilor, astfel incat constructia sa poata fi incheiata pana in iunie 2011. Enervat pe constructorul spaniol castigator al licitatiei, care a acuzat partea romana de intarzierea lucrarilor, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu a reactionat dur, spunand ca “e o minciuna cat casa”.

Nemultumit de taraganarea executiei lucrarilor la podul de peste Dunare, Emil Boc s-a declarat ingrijorat ca se pierd bani europeni si a amintit ca statul care nu respecta termenele de finalizare a proiectelor finantate de UE poate fi sanctionat politic de catre oficialii de la Bruxelles. \” Ce am vazut aici nu imi place, pentru ca se pierd bani europeni, iar anul viitor, in iunie, trebuie sa avem podul gata. Cine crede ca avem timp de pierdut, se insala. Din punct de vedere politic, vom face la Bruxelles tot ce este necesar pentru prelungirea finantarii\”, a spus premierul. El a precizat ca partea romana nu este vinovata de intarzierea lucrarilor. “Daca partea asta (a Bulgariei, n.r.) era gata, puteam spune ca partea romana este vinovata. Haideti sa ne uitam la ce vedem. Acesta e cel mai bun raspuns”, a argumentat Emil Boc.

Mai intransigent, ministrul Radu Berceanu a acuzat ca firma spaniola care executa lucrarile dintre Calafat si Vidin minte atunci cand sustine ca sunt intarzieri la constructie din cauza partii romane. \”E o minciuna cat casa sa spui ca nu se lucreaza “din cauza de malul romanesc” – unde, intamplator, tot o firma spaniola lucreaza\”. (…) Nu poti sa spui ca nu ai terminat pilotii din cauza malului celuilalt, care este la 400 de metri. De obicei au utilizat chestiunea asta, dar, pentru ca acum am fost eu aici, nu au mai reusit sa o spuna”, a spus Berceanu. El a recunoscut, insa, ca nici pe malul romanesc lucrarile nu stau prea bine. “Stau chiar prost, dar asta e o alta problema\” a precizat el.

 

Un pod mult prea indepartat

Autoritatile romane si cele bulgare au semnat acordul de construire a podului in luna martie 2000, insa implementarea efectiva a proiectului a fost amanata din cauza fondurilor insuficiente. In prezent, singura trecere pe segmentul comun de Dunare dintre Romania si Bulgaria este podul dintre Giurgiu si Ruse. Ridicarea unui al doilea pod costa 226 de milioane de euro, dar executia lui este intarziata cu mai mult de un an. Lucrarile ar trebui sa se incheie pana in iunie 2010, cheltuielile aferente cofinantarii proiectelor derulate prin programul IPSA si Fondul de coeziune, aprobate in perioada 2000-2006, fiind considerate eligibile pana la sfarsitul lui 2010. Vineri, la Sofia, Emil Boc si Boiko Borisov au semnat o declaratie prin care solicita UE extinderea pana la 31 decembrie 2011 a termenului de contractare a fondurilor. Autoritatile de la Sofia au cerut Comisiei Europene si la sfarsitul anului trecut prelungirea cu 18 luni a termenului de contractare a finantarii de 70 milioane de euro prin programul ISPA, pentru construirea podului romano-bulgar. \”Niciuna dintre parti nu este multumita de ceea ce am vazut. Speram ca intr-un an de zile, pe jos sau cu masina, sa bem o cafea in Romania sau Bulgaria\”, a declarat Borisov. Intrebat ce se va intampla in cazul in care Comisia Europeana nu va raspunde favorabil solicitarii comune a Bulgariei si Romaniei, Borisov a spus: \”O sa oprim proiectul. Eu sunt insa optimist ca eforturile celor doua tari vor da rezultate la Bruxelles\”.

 

Magda SEVERIN

Sursa foto: Guvern

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.