Prelungirea Ghencea, înclusă în PMUD 2016-2030 Bucureşti – Ilfov

drum-lucrari-119-foto-Jean-Mihai-PALSUPrelungirea Ghencea, a cărei extindere la 4 benzi de circulație este cerută de locuitorii din zonă de peste 12 ani, va fi inclusă în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) 2016-2030 Bucureşti – Ilfov, pe care Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) l-a lansat în dezbatere publică miercuri.

Documentul este unul strategic, realizat cu sprijinul BERD, ce conține proiecte importante pentru Capitală și zonele limitrofe și propune o viziune coerentă de dezvoltare a transportului public în regiune.

Principalele proiecte ale Municipiului București incluse in PMUD sunt:

  • înființarea Autorității de Transport Metropolitan București – Ilfov;
    – introducerea de benzi de circulație cu prioritate pentru transportul public – pe o distanță de 25 km;
  • modernizarea rețelei de mijloace de transport în comun, prin achiziția de 100 troleibuze, 500 de autobuze – dintre care 300 electrice – și 300 de tramvaie, precum și modernizarea, extinderea infrastructurii de tramvai (41 km cale dublă) și reabilitarea a aproximativ 1.800 de stații;
  • construirea de parcări de tip Park & Ride la punctele cheie de intrare în oraș;
  • construirea de parcări subterane;
  • amenajarea infrastructurii utilitare pentru biciclete (piste de biciclete și locuri de parcare pentru biciclete), precum și extinderea sistemului de închiriere biciclete (bike-sharing);
  • crearea de noi zone cu prioritate pentru pietoni și bicicliști în centrul orașului, concomitent cu modernizarea spațiului urban public;
  • îmbunătățirea condițiilor de accesibilitate pentru persoane cu mobilitate redusă, se vor realiza pasaje pietonale subterane
  • îmbunătățirea sistemului de management al traficului.

Patru proiecte noi 

În urma analizelor aprofundate realizate în ultimele luni, reprezentanții PMB vor solicita includerea în PMUD a încă patru proiecte care vizează decongestionarea traficului în zonele cu maximă expansiune.

Primul este supralărgirea străzii Prelungirea Ghencea, între str. Brașov și Șoseaua de Centură a Municipiului București. Totodată, va fi realizat un terminal intermodal comun cu viitoarea stație de tren din zona Haltei Bariera Domnesști.

Un al doilea proiect vizează modernizarea străzilor Barbu Vacarescu și Av. Alex. Șerbănescu (sistem rutier și cale rulare tramvai), de la Șos. Stefan cel Mare până la B-dul Aerogării și prelungirea liniei de tramvai până la Zona Comercială Băneasa.

Specialiștii PMB mai propun modernizarea sistemului rutier și a liniei de tramvai pe B-dul Dimitrie Pompeiu și prelungirea lor până la Str. Barbu Văcărescu, pentru asigurarea unei legături directe cu un mijloc de transport rapid, nepoluant și de mare capacitate, a zonei de birouri Pipera (aflată în plină expansiune) cu zona de Nord a Capitalei.

Al patrulea proiect se referă la modernizarea Șoselei Petricani, între B-dul Lacul Tei și sensul giratoriu de la intersecția cu B-dul Pipera, atât pentru sistemul rutier, cât și pentru calea de rulare a tramvaiului.

7 miliarde de euro în dezvoltarea transportului public

Conducerea Primăriei Capitalei îşi propune să investească 7 miliarde de euro în dezvoltarea transportului public în următorii 13 ani, iar jumătate din sumă (3,5 miliarde de euro), în extinderea metroului. Astfel, până în anul 2030 este prevăzută dublarea numărului de kilometri de metrou existenţi, până la 123 km, și cea a numărului de călători deserviţi – până la 1,65 milioane.

Restul banilor vor fi utilizați pentru investiţii menite să descurajeze utilizarea de către bucureșteni a maşinilor personale, în favoarea transportului în comun. În acest sens, pe lângă extinderea metroului este prevăzută şi cea a liniilor de tramvai, plus culoare rapide şi benzi unice pentru autobuze și troleibuze.

Alte măsuri sunt realizarea unei reţele de 250 km de piste pentru biciclete, eliberarea trotuarelor de maşini, eliminarea parcărilor fără plată şi creşterea tarifului pentru parcările publice până la un euro pe oră.

Investițiile, în cifre (cu TVA):

  • 334 de milioane de euro – realizarea unui culoar de tramvai de 13 kilometri între Popeşti Leordeni şi Piaţa Victoriei;
  • 286 de milioane de euro – achiziţionarea de tramvaie rapide;
  • 134 de milioane de euro – reabilitarea depourilor RATB;
  • 100 de milioane de euro – reabilitatea staţiilor de tramvai;
  • Un miliard de euro – realizarea magistralei M6 de metrou care să lege Gara de Nord de Aeroportul Otopeni;
  • 970 de milioane de euro – finalizarea liniei de metrou care să facă legătura între Pantelimon şi Drumul Taberei;
  • 510 milioane de euro – reabilitarea a 51 de staţii de metrou;
  • 45 de milioane de euro – realizarea benzilor de circulaţie cu prioritate pentru autobuze şi troleibuze;
  • 107 milioane de euro – modernizarea reţelei de troleibuze;
  • 256 de milioane de euro – îmbunătăţirea operării şi întreţinerii autobuzelor şi achiziţia de autobuze;
  • 50 de milioane de euro – realizarea reţelei utilitare de piste de biciclete;
  • 22 de milioane de euro – realizarea legăturii dintre Autostrada A3 şi Aeroportul Internaţional “Henri Coandă”;
  • 100 de milioane de euro – modernizarea drumurilor judeţene;
  • 141 de milioane de euro – introducerea de noi zone prioritare pentru pietoni în centrul oraşului;
  • 10 de milioane de euro – dezvoltarea de bulevarde prietenoase cu pietonii între Piaţa Unirii şi Piaţa Romană. 

„Îi invit atât pe bucureșteni, cât și pe reprezentanții ONG-urilor interesate, să consulte documentul și să vină cu propuneri. Îmi doresc ca, dupa aprobarea PMUD în consiliul General, să putem trece treptat la implementarea proiectelor care vor crește semnificativ calitatea vieții cetățenilor”, a declarat primarul general, Gabriela Firea, la lansarea proiectului PMUD în dezbatere publică.

Imagine: Jean-Mihai Pâlșu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.