Prima întâlnire a grupului de lucru pe diurne: Controalele continuă

Cadrul legal nu permite autorităților suspendarea acțiunilor de control deja inițiate, însă… Această primă întâlnire între Ministerul Finanțelor, ANAF și reprezentanții transportatorilor a scos la iveală un alt aspect îngrijorător – nici inițierea unor noi controale nu poate fi stopată!

Astfel, presiunea privind rezolvarea problemei reîncadrării diurnei ca venit salarial a devenit cu atât mai mare.

Reprezentanții autorităților au arătat că, la nivelul ANAF, în totalul acțiunilor de inspecție fiscală, persoanele juridice care au activitate de transporturi rutiere de mărfuri reprezintă 3%.

Aceste firme au fost selectate de către structurile teritoriale care administrează respectivii contribuabili, în urma unor analize de risc. Practic, ANAF stabilește criterii generale de risc fiscal, valabile la nivel național, iar fiecare structură regională își stabilește criterii specifice regiunii respective.

Reprezentanții patronatelor prezenți la întâlnire au precizat că suntem în fața unui risc major ca inspectorii ANAF să considere că firmele de transport au risc ridicat, din punct de vedere fiscal, și să treacă la reîncadrarea diurnelor ca venit salarial pe cinci ani în urmă. În această situație, statul nu va avea niciun avantaj, pentru că respectivele sume nu vor putea fi plătite și firmele respective își vor înceta activitatea.

Pe de altă parte, reprezentanții ANAF au declarat că selectarea contribuabililor pentru control nu poate fi contestată de către contribuabil și reprezintă „bucătăria internă” a ANAF. Practic, selectarea firmelor în vederea controlului și modul de efectuare a controalelor au fost considerate „subiect închis” pentru discuțiile ce vor avea loc în cadrul grupului de lucru.

 

Discuțiile se vor concentra pe….

 

Astfel, discuțiile se vor concentra pe faptul că organele de inspecție fiscală dau altă interpretare regimului diurnei, față de practica fiscală care este întâlnită în piață, diurna nefiind asimilată veniturilor salariale. 

Transportatorii prezenți au arătat că industria este nelămurită și speriată și are nevoie de clarificări urgente din partea Ministerului Finanțelor și ANAF, respectiv Ministerul Muncii.

Totuși, este greu de anticipat că se va putea ajunge rapid la o soluție.

 

18 mai, următoarea întâlnire

 

Marți, 18 mai, va avea loc următoarea întâlnire, iar autoritățile au solicitat o poziție comună din partea patronatelor, privind așteptările și punctele acestora de vedere.

Presiunea legată de timp este cu atât mai mare cu cât reprezentanții Ministerului Finanțelor și ANAF au arătat că nu pot fi suspendate controalele deja inițiate și nu se pot opri nici alte controale noi, care ar putea fi inițiate între timp. Contribuabilii selectați în baza analizei de risc vor fi controlați, pentru că nu există cadru legal pentru stoparea acestor controale.

În aceste condiții, Amnistia pare a fi singura soluție rapidă, care ar rezolva aspectele legate de activitatea firmelor de transport până în prezent și, totodată, ar permite derularea discuțiilor în cadrul grupului de lucru, fără riscul ca, pe această perioadă, să avem un potențial număr mare de firme care să intre în faliment, în urma controalelor.

 

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.