Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), în parteneriat cu firma Simon Truck, anunță lansarea primei curse efectuate sub acoperirea Convenției TIR, din România în Iordania, cu tranzitarea Irakului.
Potrivit unui comunicat transmis redacției, operațiunea marchează redeschiderea unor rute istorice de transport rutier între Europa și Orientul Mijlociu.
Camionul operat de Simon Truck a ieșit din România în cursul zilei de 15 aprilie, prin punctul de frontieră Giurgiu-Ruse, urmând traseul: Kapitan Andreevo-Kapikule-Habur-Zakho-Trebil-Al Karama-Amman. Transportul se realizează sub acoperirea sistemului TIR, emis de UNTRR (singura asociație garantă a sistemului TIR în România) și va fi monitorizat permanent prin GPS, utilizând coridoare sigure în Irak.
Repornirea unei tradiții comerciale
Înainte de 1989, șoferii români parcurgeau frecvent rute comerciale spre Orient sub acoperirea TIR, cu camioane Roman Diesel, bazându-se pe hărți tipărite și indicatoare rutiere. Astăzi, camioanele beneficiază de tehnologii moderne, precum GPS, tahografe G2V2 și cabină dotată cu aer condiționat, oferind condiții net superioare de siguranță și confort.
Precizările UNTRR:
România are în vigoare acorduri bilaterale privind transportul rutier internațional cu Irakul (din 1981) și cu Turcia (din 1978), care oferă cadrul legal pentru desfășurarea acestor operațiuni și astăzi.
TIR – singurul sistem de tranzit global care funcționează neîntrerupt de 76 de ani
Sistemul TIR este singurul regim de tranzit vamal recunoscut la nivel global, gestionat de IRU sub mandatul ONU. Acesta permite transportul internațional al mărfurilor cu o singură garanție – de până la 100.000 EUR pentru taxe vamale – și beneficiază de proceduri simplificate, fiind recunoscut de 78 de părți contractante din întreaga lume.
Transportul beneficiază de aplicația TIR-EPD, prin care sunt transmise în avans și simultan informațiile despre marfă printr-o pre-declarație electronică TIR. Aceasta se transmite către birourile vamale de plecare, destinație și tranzit, facilitând autorităților vamale să facă o analiză de risc și astfel permite transportatorului trecerea rapidă a frontierelor.
Țările din Orientul Mijlociu au aderat recent la Convenția TIR și utilizează sistemul TIR cu un real succes, beneficiind de o reducere semnificativă a timpului de așteptare la trecerea frontierelor și de reducerea emisiilor poluante, înregistrând creșteri impresionante ale numărului de operațiuni, de la un an la altul, de la sute, mii, la zeci de mii în prezent. Sistemul TIR facilitează comerțul și transportul între țările GCC cu economii puternice, iar prin operaționalizarea sistemului TIR în Irak, crește conectivitatea dintre statele din Orientul Mijlociu și Europa, într-un moment cheie al explorării de noi parteneriate comerciale.
România are o istorie comercială și diplomatică favorabilă cu țările din Orientul Mijlociu, care ar putea fi repusă în valoare în perioada următoare.
În 2024, la aniversarea de 75 ani a sistemului TIR, Radu Dinescu, Președintele IRU, a declarat:
„După 75 de ani, sistemul TIR continuă să eficientizeze procedurile de trecere a frontierelor, reduce povara administrativă pentru companiile de transport, contribuie la creșterea siguranței, facilitează în baza analizelor de risc, asigură transparența, utilizează documente și proceduri reciproc recunoscute și se bazează pe operatori de transport autorizați de autoritățile vamale.”
Date-cheie despre sistemul TIR:
Reduce timpul de transport cu până la 92% și costurile cu până la 50%;
Peste 30.000 de companii folosesc TIR la nivel global;
Permite tranzitul prin mai multe țări sub o singură garanție vamală;
Garanție de până la 100.000 EUR/țară pentru taxe vamale și accize;
Sprijină Acordul de Facilitare a Comerțului al OMC;
Respectă și implementează Cadrul SAFE al Organizației Mondiale a Vămilor;
În 2024, sistemul TIR a împlinit 75 de ani, rămânând un pilon esențial al comerțului rutier internațional eficient și sigur.