Profilul călătorului cu autocarul în România

Pasagerii români cu autocarul își doresc o flotă modernă, mai multe opțiuni de operatori, confort și dotări sporite, relevă rezultatele celui mai recent studiu comandat de FlixBus la nivel național, despre piața de transport de persoane.

Respondenții studiului realizat de compania de cercetare MKOR Consulting pentru compania care opererează cea mai mare rețea de autocare interurbane din Europa sunt persoane care au călătorit cu autocarul în România în ultimul an, cel puțin o dată sau de două ori.

Dintre aceștia, 74% merg cu autocarul câteva ori pe an sau mai des. Mai mult, una din cinci persoane călătorește de cel puțin câteva ori pe lună pe distanțe mai lungi de 100 km (19%).

În acest context, 80% dintre românii care folosesc autocarul pe distanțe lungi în România preferă acest mijloc de transport, în detrimentul altora. Autoturismul personal este preferat de 55% dintre respondenți, în timp ce alternativa de transport de pasageri pe cale ferată este preferată de doar 43% dintre aceștia. Totodată, 12% dintre români aleg avionul pentru călătoriile mai lungi de 100 de km, în timp ce doar 6% optează pentru serviciile de car-sharing.

„FlixBus operează curse internaționale din România către 15 țări europene, iar scopul nostru este să oferim și mai multe oportunități de călătorie pasagerilor români în viitor. Pentru a ne crește oferta este necesar să înțelegem mai bine ce își doresc pasagerii români. Ținând cont de faptul că nu existau studii la zi despe piața națională de transport de persoane, am luat decizia să derulăm un studiu pe această temă”, a declarat Artemie Bilevici, Project Manager FlixBus, coordinator al studiului.

„FlixBus consideră că autoturismul personal rămâne cel mai important competitor pentru autocar, iar datele colectate de pe piața din România ne confirmă această idea”, a adăugat el.

Toate grupele de vârstă

Potrivit studiului, toate grupele de vârstă analizate au înregistrat procente similare. Dintre cei care preferă să călătorească cu autocarul pe distanțe lungi, tinerii (18-29 ani) și seniorii (54-64 ani), locuitori ai marilor orașe sunt cei care își manifestă cu precădere preferința de a călători cu autocarul atunci când parcurg distanțe mai lungi, în țară.

Totuși, persoanele tinere cu venituri mici, care locuiesc în orașe mici sau localități din zona rurală, în special din zona Sud-Muntenia obișnuiesc să călătorească cel mai frecvent.

De ce aleg românii autocarul?

Cei mai mulți dintre respondenți (37%) aleg să se deplaseze cu autocarul pentru că sunt atrași de preț, comparativ cu alte mijloace de transport.

Motive precum lipsa altor alternative de transport (31%), accesibilitatea (31%) și gradul de confort (30%) au o importanță similară pentru respondenți. Orarul de circulație a fost menționat de 29% dintre ce cei care optează pentru acest mijloc de transport. La polul opus, factorii cel mai puțin invocați de pasageri sunt: siguranța (19%), politica de bagaje favorabilă (10%) și sustenabilitatea (5%).

2 din 10 români au acces la un singur operator de transport

Întrebați de accesul pe care îl au la oferta din partea operatorilor de transport, datele arată că pentru 2 din 10 români nu există cu adevărat posibilitatea de alege operatorul de transport, aceștia fiind obligați să accepte condițiile de preț și calitate oferite de o singură companie.

Mai mult, locuitorii orașelor mici și ai zonelor rurale sunt cei mai limitați în ceea ce privește alternativele de transport: aproape 3 din 10 au acces la un un singur operator de transport cu autocarul.

„Crearea unui mediu competitiv sănătos este esențial pentru a oferi consumatorilor servicii de calitate. Faptul că 2 din 10 persoane care călătoresc cu autocarul pentru a ajunge dintr-un oraș în altul al țării au o singură opțiune de ofertă de transport cu autocarul la dispoziție, poate afecta nivelul de calitate al serviciilor, pe de o parte, și prețul călătoriilor, pe de altă parte. Credem că infrastructura de transport de persoane din România trebuie să continue să se dezvolte, iar serviciile de transport rutier pot fi încă îmbunătățite”, a declarat Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting.

Aspecte de îmbunătățit

Dintre cei care optează pentru autocar pentru a se deplasa pe distanțe lungi, mai mult de un sfert (26%) își doresc modernizarea flotei: autocare mai noi, cu dotări moderne (aer condiționat, prize pentru telefon, WiFi și TV).

Confortul, curățenia și mediul ambiental sunt aspecte care ar trebui îmbunătățite, din perspectiva a 21% dintre cei care obișnuiesc să călătorească cu autocarul. Dintre aceștia, o mare parte își doresc un număr mai mare de locuri. Aproape un sfert dintre respondenți fac referire la aspecte ce țin de curățenia generală a autocarului, dar și la crearea unui ambient plăcut pentru călătorie (în special muzică ambientală).

„Cred că ar trebui îmbunătățit confortul în autobuze, microbuze. Circul mult și în străinătate, cu autobuze între localități, și ceea ce apreciez acolo este confortul, plus că în unele cazuri există și prize pentru încărcat telefonul, ceea ce este foarte important. Contează foarte mult și amabilitatea șoferului, la noi mulți șoferi, așa cum sunt și mulți români în general, par plictisiți, apatici. Contează mult și interacțiunea cu aceștia. La șosele și trafic nu mă mai refer, pentru că nu depinde de transportatori”, a declarat unul dintre respondenți.

Achiziționarea biletului

Cei mai mulți dintre cei care călătoresc cu autocarul folosesc Google (51%), ori accesează site-urile agențiilor de transport (36%) și ale autogărilor (32%).

53% dintre respondenți spun că preferă să-și achiziționeze biletul la momentul realizării călătoriei. Dintre aceștia, 80% folosesc mijloace clasice de achiziționare (direct de la șofer, de la autogară sau agenție) și doar 20% apelează la metode online.

În cazul celor care aleg să-și achiziționeze biletele cu cel puțin o zi înainte de realizarea călătoriei se folosesc atât de modalitățile de plată online (46%) cât și de cele clasice (54%).

„Studiul arată că există un potențial foarte mare pentru creșterea pieței de transport de persoane. Mulți dintre pasageri consideră că este nevoie de îmbunătățir (modernizarea flotei, confort și condiții mai bune sau mai multe opțiuni de călătorie și operatori de transport). Nu doar FlixBus, ci întreaga piață de transport rutier de persoane din România are numai de câștigat dacă va pune în centru consumatorul și nevoile sale. Astfel, orice schimbări ale legislației trebuie să pornească de la consumator”, a mai declarat Artemie Bilevici.

Studiul a fost derulat prin metoda sondajului de opinie online (CAWI), pe un eșantion de N = 1067 respondenți cu vârste cuprinse între 18-64 ani, care obișnuiesc să călătorească cu autocarul pe rute interne interjudețene, cel puțin de 1-2 ori pe an. Eșantionul este reprezentativ național, pe criterii de distribuție geografică (regiuni de dezvoltare), gen și vârstă. Respondenții fac parte din panelul propriu MKOR Consulting.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.